• Anonym (Humanus)

Vad händer om jag flyttar?

Vad som händer går såklart inte att förutse då det beror på hur ni agerar i olika frågor och vad framtida utredningar kommer fram till. Och, såklart vilket humör tingsrätten är på när ni träffas där.
    Sannolikt så kommer det att bli gemensam vårdnad. Ska vara mycket stora sammarbetsproblem eller tydlig olämplighet bakom för att tingsrätten inte ska ge gemensam vårdnad.
    Sen handlar det mycket om ni kan enas om boende och umgänge. Utgångspungspunkten är att barnet har rätt att kunna ha lika stor kontakt och ska kunna utveckla goda relationer till båda föräldrarna.  Hur det blir går inte att gissa då det är mycket som vägs in och hur ni agerar. Att du flyttar så att det förvarar barnets kontakt med den andra föräldern kommer att antagligen att läggas dig i fatet så är det inte tydligt att du behöver flytta för jobb etc så är det värt att tänka flera gången innan du gör det.

• Anonym (Humanus)
    Anonym (Ts) skrev 2019-03-10 10:58:45 följande:

På vilket sätt kan det försvåra för mig? Kan han få boendet när barnet då har rotat sig på nya orten och det aldrig ens sovit hos honom? Han kan väl inte ens byta förskola på barnet utan min signatur?

Att han får umgänge förstår jag men hur ofta kan det bli med det avståndet? Varannan helg på sikt? Ingen av oss har bil. Är jag då skyldig åka och lämna och hämta barnet? Eller besöker han oss? För vv går väl inte med det avståndet?

Det är väl mindre risk vi får gemensamt när vi bor isär?

Nej han har inte lämnat in någon stämningsansökan än.

Han kan ju givetvis flytta efter och då blir det gemensam och vv men då bor jag iaf nära släkt och vänner.

Går som sagt inte att förutsäga hur utfallet blir för er då det handlar så mycket om vad som händer i processen. Men, allt det du nämner kan vändas mot dig.

Hypotetiskt sett så kan du komma att utmåla som direkt olämplig för barnet.
    Du har förvägrat pappan gemensam vårdnad genom att inte skriva på pappren På så vis har du dels visat på bristande sammarbetsförmåga med fadern men även förvägrat pappan möjligheten att vara föräldraledig och att skaffa sig en nära relation till sonen.
    Istället har du använt vårdnadshavarskapet till att begränsa sonens umgänge med fadern så pass mycket att hen vid tre års ålder inte ens sovit över hos fader, trotts att faderns såklart hela tiden framfört önskemål och gått med på dina inskränkingar i umgänget för att inte riskera att hela skäras av från barnets liv.

Då fadern slutligen insett sig inte ha andra möjligheter att få vara en del av sonens liv än att vidta rättsliga åtgärder och vända sig tingsrätten förvårar du ytterligare. Detta genom att så snart du får kännedom om den kommande stämningen rycka upp barnet från sin trygga miljö och flytta till en för barnet helt ny plats.

Hypotetisk dom. Modern har under tre år motverkat en god kontakt med fadern och låtit barnets behov av regelbunden kontakt med båda föräldrarna stå tillbaka för föräldrarnas konflikt genom att begränsa kontakten. Vidare saknar modern förståelde för barnet behov av kontinuitet  i sin livssituation och har för att skaffa sig fördelar gentemot fadern i en kommande rättsproces utnyttjas sitt vårdnadshavarskap.
    Då fadern har ordnade förållanden och kan erbjuda barnet kontiunuiet genom att bo kvar på den ursprungliga orten och möjliggöra för barnet fortsatt kontakt med kompisar där bör denne erhålla boendet.
    Modern har brusitet i sitt ansvar som vårdnadshavare och försvårat umgänget med fadern. Då fadern i rätten framfört att han om han erhåller enskild vårdnad inte kommer att motsätta sig ett generöst umgänge med modern och även i övrigt visat på förståelse för barnet behov tilldöms faderns enskild vårdnad.

Slutsats, flytta du men håll också tummarna för att fadern inte fått ett för duktigt ombud. Är inte lite du riskerar.

Svar på tråden Vad händer om jag flyttar?