Kan/bör jag ansöka om ensam vårdnad?
Jag har varit gift med en man från ett annat land i snart 15 år. Vi har två barn tillsammans och min man har numera svenskt medborgarskap. När barnen var yngre hade vi från och till kontakt med socialtjänsten (grannarna anmälde) på grund av att min man ibland blev full och skrek åt mig. Barnen är för små för att komma ihåg detta (men det påverkade dem naturligtvis ändå) och i samband med detta flyttade vi tillfälligt till olika lägenheter. I ett senare skede hamnade han igen att lämna prover för misstänkt alkohol- och drogmissbruk, men de proverna var rena. För tillfället har han såvitt jag vet inga alkohol- eller drogproblem och det är flera år sedan han druckit sig full.
För tillfället är han arbetslös och gör mycket lite hemma eller med barnen. Ibland kan det gå dagar då vi knappt ser honom eftersom han antingen sover när vi är vakna eller spelar datorspel med dörren låst. När han ibland ändå umgås med mig och barnen är det ungefär 50% chans att han ska vara en underbar man och pappa, och 50% chans att han ska vara irriterad och onödigt barsk i sin uppfostran. Jag var nyligen på en arbetsresa och då kom det in ytterligare en soc-anmälan, denna gång om omsorgsbrist. Den lades ner efter några telefonsamtal, men finns ändå registrerad.
Min man har under de senaste åren blivit mer och mer politiskt intresserad och lutar nu mer och mer mot högerextrema åsikter. Detta påverkar barnen på sådant sätt att han kritiserar ett av barnens vänner för att de har fel hudfärg/ursprung, samt vägrar att låta det andra barnets bästis komma på besök eller bjudas på födelsedagsfester eftersom barnets föräldrar har motsatta politiska åsikter. Vid ett skede lärde han också barnen att räkna antalet muslimer på stan. Han pratar även med barnen om sina homofobiska och antisemitiska åsikter.
Jag funderar nu på om detta är tillräckligt för att ansöka om enskild vårdnad, samt det huvudsakliga boendet i en eventuell vårdnadstvist. Borde jag ens försöka? Min man är inte speciellt engagerad i något som rör barnen, men jag är övertygad om att han skulle kämpa in i det sista med de dyraste advokater som finns för att få vårdnaden och boendet. Samarbete skulle vara uteslutet. Eventuellt skulle han också försöka ta med barnen till hans hemland. Har ni några råd och tips för mig?