Inlägg från: Anonym (-) |Visa alla inlägg
  • Anonym (-)

Du jobbar på äldreboende och det kommer en ny brukare = det är mannen som våldtagit dig som barn, hur hade du reagerat?

Fick i fredags höra namnet på vår nya brukare. En av männen som sexuellt utnyttjat mig som barn. Han ska inte vara dement heller.

Hur hade ni reagerat på den situationen? Hjälp vad ska jag ta mig till? Tänk om det som hänt kommer fram, kommer bli så skvallrad om. Men samtidigt, ska jag behöva sköta om en sån gris?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-03-23 19:21
    Kan tillägga att det är svårt med ny tjänst som uska. Har fått timvikariera på stället i två år innan jag fick min tjänst här.

• Svar på tråden Du jobbar på äldreboende och det kommer en ny brukare = det är mannen som våldtagit dig som barn, hur hade du reagerat?
  • Anonym (-)
    EmberEyes skrev 2019-03-23 19:24:50 följande:

Vad har du för relation med din chef/arbetsledare? Det bästa är att lyfta frågan där.
    Kanske du skulle känna dig tryggare med att gå via ditt arbetsmiljöombud/skyddsombud eller facket?

Funderat en del på det men dels känns det känsligt och äckligt att prata om, och innebär det inte att chefen i slutändan kommer få reda på information?
  • Anonym (-)
    Anonym (n) skrev 2019-03-23 19:24:25 följande:

Skulle hålla koll på lediga tjänster och söka när det dyker upp ett.
    Nu har du ett fast jobb och det är lättare att få ett annat då.

Det är väl det som gäller ändå. Synd bara, trivdes rätt bra med dessa kollegor.
  • Anonym (-)
    Anonym (Pi) skrev 2019-03-23 19:34:16 följande:

Jag hade pratat med chefen.

Hur ska man formulera sig? 

Gråter i panik, har aldrig känt mig så här handfallen och tafatt...
  • Anonym (-)
    Anonym (T) skrev 2019-03-23 19:41:03 följande:

Kan du inte bli flyttad till en annan avdelning?

Risk för skvaller är ju ganska skyhög.

Hela situationen känns som pest eller kolera
  • Anonym (-)
    Anonym (liv) skrev 2019-03-23 20:11:43 följande:
    Hur är din chef? Någon du känner att du kan ha förtroende för? Det du kan säga att du har privata skäl att inte vilja ta hand om den här mannen, du måste inte säga varför. Så kan din chef säkert hjälpa dig att byta avdelning. Kollegorna måste inte få veta någonting alls.
    Aa just det. Så chefen kommer inte behöva vidare information om skälet?
  • Anonym (-)
    Aurora Borrealis skrev 2019-03-23 20:46:08 följande:

Jag skulle göra allt som krävs för att inse att det inte var mitt fel, gjort allt för att bearbeta skuld och skam. Jag skulle inse att det är HAN som gjort fel och är den enda som ska känna skuld och skam. Sedan hade jag för min egen skull börjat vara 100 % ärlig. Jag skulle sagt till chefen "jag kan inte vara hans sköterska för han våldtog mig som barn". Punkt Slut. Inte förhandlingsbart. Sedan hittat en bra terapeut genom min vårdcentral i första hand där jag skulle be om hjälp med att bearbeta detta trauma. När dessa saker var gjorda skulle jag vara läkt i själen, fri och då skaffat barn Sedan skulle jag hjälpa andra som varit utsatta för samma sak, till läkning precis som jag läktes.

Så att vara rak på sak och säga som det är "Jag har blivit våldtagen som barn". Då måste ju chefen ha kompetens att bemöta det så det inte blir stelt. Hoppas det går bra, tar det direkt på måndag!
  • Anonym (-)
    Anonym (T) skrev 2019-03-23 21:04:03 följande:
    Tror du att mannen själv kommer prata om det eller hur ska det annars skvallras om det? Jobbig sits :/
    Eller så vet dom hans bakgrund. Vi brukar få rätt mycket information om våra brukare.. Är rädd jag kommer fram på något sätt, eller att han själv berättar. 
  • Anonym (-)
    Anonym (Ann) skrev 2019-03-24 09:57:00 följande:

Blandat propplösare i hans dryck...

Uppmanar inte dig att göra det, men det är vad jag hade gjort.

"propplösande"? 
  • Anonym (-)
    Tiina87 skrev 2019-03-24 13:53:47 följande:
    Det är ingen bakgrund som stå i några journaler. Enda sättet att dina kollegor får reda på det är om personen själv eller anhöriga berättar.
    Tro mig, vi vet mer än vad som står i journalen om våra brukare.
Svar på tråden Du jobbar på äldreboende och det kommer en ny brukare = det är mannen som våldtagit dig som barn, hur hade du reagerat?