• molly50

Du jobbar på äldreboende och det kommer en ny brukare = det är mannen som våldtagit dig som barn, hur hade du reagerat?

Anonym (-) skrev 2019-03-23 19:20:05 följande:

Fick i fredags höra namnet på vår nya brukare. En av männen som sexuellt utnyttjat mig som barn. Han ska inte vara dement heller.

Hur hade ni reagerat på den situationen? Hjälp vad ska jag ta mig till? Tänk om det som hänt kommer fram, kommer bli så skvallrad om. Men samtidigt, ska jag behöva sköta om en sån gris?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-03-23 19:21
    Kan tillägga att det är svårt med ny tjänst som uska. Har fått timvikariera på stället i två år innan jag fick min tjänst här.

Jag tycker du ska prata med din chef och säga som det är.
    Du ska inte behöva känna dig tvungen att vårda en brukare du känner obehag utav.
  • molly50
    Anonym (-) skrev 2019-03-24 20:47:25 följande:
    nämnt våldtäkten?
    Jag tycker absolut att du ska göra det.
    Det blir nog lättare för din chef att förstå och hjälpa dig om du berättar hela sanningen.
  • molly50
    Tiina87 skrev 2019-03-24 21:08:54 följande:
    Ts är en vuxen person numera... Mina frågor vara bara för att försöka förstå varför hon aldrig har anmält. Många barn kan ha livlig fantasi.
    Barn kan ha livlig fantasi? Du menar alltså att TS ska ha hittat på det hon har råkat ut för eller att det inte alls var så illa som hon har berättat?
  • molly50
    Tiina87 skrev 2019-03-24 21:26:55 följande:
    Hon struntar i om han blir dömd, bryr sig överhuvudtaget inte och vägrar att anmäla. Någonting kan det vara som ligger bakom det.
    Jag anmälde inte heller det övergrepp jag utsattes för.
    För min del så handlade det om att jag inte vågade pga att han var en vän till mig.
    Och jag var rädd att folk inte skulle tro på mig.
    Du kan inte tänka dig att det kan vara samma sak för TS?
    Hon var ju dessutom barn när det hände.
    Och vad skulle det hjälpa henne att anmäla nu? Och hur långt skulle hon komma med det?
    Det skulle förmodligen bara stå ord mot ord.

Hur skulle du själv känna om någon sagt att du bara hade livlig fantasi när du blev våldtagen?
  • molly50
    Tiina87 skrev 2019-03-24 21:33:06 följande:
    Ja, barn kam ha livlig fantasi. Det trodde jag alla visste. Min dotter helg är helt överbevisad om att det bor ett monster i våran tvättmaskin som äter upp olika klädesplagg. Vilket det inte gör. Det är hennes fantasi.
    Ja,barn kan ha livlig fantasi. Men det betyder inte att man inte ska tro dem om/när de berättar om att de blivit utsatta för ett övergrepp.
    Det är något ett barn inte ens borde känna till vad det är. Så om ett barn berättar en sådan sak så tycker jag att man ska ta det på allvar.
  • molly50
    Tiina87 skrev 2019-03-24 21:36:12 följande:
    Självklart kan det vara så. Men då kan man anmäla senare. Nu är nog tyvärr försent, men man vet aldrig.

Tror jag trodde att folk skulle tro mig?! Det är relativt vanligt att de som blivit våldtagna har den känslan att ingen kommer att tro på en.

Mitt ex sa det till mig och det fick mig att börja tvivla. Jag hadd slm tur var redan anmält. Jag har inte ett barn och hade inte livlig fantasi. Dessutom hade jag märken och andra bevis efter våldtäkten.
    Ja,men hur stor är då chansen att personen åker dit för det han har gjort,tror du?

Ja,det vet jag. Det var ju därför jag inte heller anmälde. Trots att jag hade bevis i form av märken och annat.

Mitt ex fick även mig att tvivla. Det var en av våra gemensamma vänner som gjorde det mot mig och mitt ex fick mig att tro att jag aldrig skulle bli trodd,att jag hade överreagerat osv.
    Den som utsatte mig för övergreppet spelade dessutom mycket på mitt samvete (då mitt ex hade skvallrat för honom om mina planer på att anmäla) och tog till krokodiltårarna och flaskan.
    Jag var ung och vågade inget annat än att backa.
  • molly50
    Tiina87 skrev 2019-03-24 21:37:55 följande:
    Om inte ett barn berättar utan att det kommer fram 20 år senare pga det som är inte fall då kan man (tyvärr)dra slutsatsen av att allt inte är sanning. Självklart ska man ta det på allvar om ett barn berättar. Men ts är inget barn utan en vuxen kvinna (eller för den delen man).
    Men vad vet vi egentligen om vad TS har berättat när hon var barn?
    Jag tycker inte man ska döma TS utan att veta hur det ligger till.
  • molly50
    Tiina87 skrev 2019-03-24 21:47:57 följande:
    Beror på situationen om personen åker dit eller inte.
    Hur ska personen kunna åka dit utan bevis,menar du?
    Väntar man tillräckligt länge så har man inga bevis kvar mer än sina egna ord.
    Tiina87 skrev 2019-03-24 21:48:39 följande:
    Vi vet ingenting om ts som barn eller ens som vuxen.
    Nej,precis. Och varför då döma henne?
  • molly50
    Tiina87 skrev 2019-03-24 22:06:54 följande:
    Vilket som kan få andra till att anmäla.

Nej, jag dömer henne inte. Försöker vara förstå varför hon/han varit tyst i 20 år.
    Du menar så. Ja,men det är ju ändå inte så lätt.
    Det finns ju de som t ex hotar en om man vill anmäla.
    Du f¨r väl vara glad att du var så pass stark att du ändå klarade det.

Jag tycker du verkar väldigt dömande för att själv ha varit utsatt.

Men nu är vi OT. Detta är inte vad som skulle diskuteras i tråden.
  • molly50
    Anonym (-) skrev 2019-03-25 11:34:41 följande:
    Där sa du något bra! För han kan ju lika gärna anmäla mig då mot förtal när det inte finns något på det.

Blir nog att söka nytt jobb, vilket jävla samhälle egentligen 
    Du behöver ju inte nämna just våldtäkten. Men du kan säga att det har hänt saker mellan er som gör att du inte klarar av att vårda honom.
    Om du ska slippa byta jobb så måste det gå att ordna på något sätt.
  • molly50
    Anonym (-) skrev 2019-03-25 15:09:05 följande:
    Har nu fått lov att gå hem. Berättade vad som hänt i fullständig gråt och panik. Hon ser surt på mig och säger "du får lov att gå hem"
    Du har i alla fall tagit ett första steg. Men jag tycker att din chef agerade lite märkligt. Du blir ju inte hjälpt av att få gå hem med alla dina tankar.
    Din chef är den som måste ordna det här på ett sätt som gynnar dig.
    Hon ska inte bli sur på dig för att du berättar en sådan sak.
    Det du behöver nu är stöd.
    Men jag hoppas att din chef tar tag i det här nu och försöker ordna det.

Kram på dig! 
  • molly50
    Anonym (-) skrev 2019-03-25 17:18:09 följande:
    Nej det var inte den bästa reaktonen och inga långsiktiga lösningar...
    Jag hoppas i alla fall at din chef hittar en lösning så att du kan jobba kvar.
    Det finns ingen anledning att reagera så som hon gjorde.
    Jag hoppas att du inte är ensam nu.
  • molly50
    Anonym (-) skrev 2019-03-25 17:54:21 följande:
    Fram till min man kommer. Att hon inte frågade om suicid eller liknande....
    Ok. Då är du inte ensam hela kvällen i alla fall då. Bra.

Hon borde väl ha frågat dels det och dels om vad de kan göra för dig.
    Inte bli sur. Det finns det ingen anledning till.
  • molly50
    Anonym (-) skrev 2019-03-25 18:58:59 följande:

Nu kändes det som att det bästa man kan göra är att ta sitt liv

Varför känner du så?
  • molly50
    Anonym (-) skrev 2019-03-25 20:38:16 följande:
    För hela situationen. 
    Jag förstår att det känns jobbigt. Men jag hoppas verkligen att du får det stöd du behöver.
  • molly50
    Tiina87 skrev 2019-03-25 23:57:36 följande:
    Du har aldrig svarat på varför jag ska skämmas så mitt antagande blir fortfarande samma; för att ts inte anmälde. Varför?
    Jag tror att det Anonym (skärp dig) menar är att du ska skämmas över att du mer eller mindre dömer TS och antyder att hon skulle ha hittat på att hon blivit våldtagen som barn.
    Du skriver att du själv har varit utsatt för övergrepp.
    Fundera över hur det skulle kännas om någon skulle antyda samma saker om dig.
    Framförallt om det kommer från en anonym person som överhuvudtaget inte känner dig.

Att TS inte har anmält kan ju dels bero på att hon var barn. En del barn kan ju bli tystade och kanske t om hotade om de berättar en sådan sak.
    Eller anklagade för att ha livlig fantasi,som du också har skrivit.
    En annan orsak kan ju också vara att fallet kan vara preskriberat vid det här laget.
    Så jag tycker inte att man ska vara så snabb att döma när man inte har all information.
  • molly50
    Anonym (jur) skrev 2019-03-26 09:16:16 följande:
    Jag instämmer i det du skriver och jag tycker det är en tråkig samhällsutveckling där det går så fort att döma våra medmänniskor på i stort fragment av verkligheten, ofta är saker och ting mycket mer komplexa än vad som kan förmedlas på några rader text och då tycker jag att man bör vara varsam.
    Precis! Jag håller med dig! 
  • molly50
    Anonym (-) skrev 2019-03-26 10:19:29 följande:
    Du som är sjuksköterska och allvetare. Kan du förklara för mig vad det här är?

Jag har sen tidigt i morse varit likblek över hela kroppen, kallsvettig och illamående kräkts ett antal gånger. Hyperventilerat och haft ångest och bröstsmärtor.
    Det låter som att du har panikångest. Jag tror att du behöver prata med någon om det här.
    Har du pratat med din chef något mer och har ni kommit fram till en lösning?
Svar på tråden Du jobbar på äldreboende och det kommer en ny brukare = det är mannen som våldtagit dig som barn, hur hade du reagerat?