Inlägg från: Anonym (Metoo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Metoo)

Du jobbar på äldreboende och det kommer en ny brukare = det är mannen som våldtagit dig som barn, hur hade du reagerat?

Berätta för chefen.

Hej, kan jag prata i förtroende med dig om en allvarlig situation? Den nya brukaren om han är den jag tror, har förgripit sig på mig som ung. Jag har/har inte polisanmält händelsen och han har/har inte avtjänat sitt straff. Jag vill inte förlora mitt jobb och trivs bra i övrigt men jag kommer inte kunna jobba på samma avdelning där denna mannen är. Jag vill gärna ha din hjälp att diskret omplacera antingen brukaren eller mig själv så att jag inte behöver hantera denna mannen.

• Anonym (Metoo)

I regel ska man aldrig behöva vårda en anhörig eller bekant som man har eller haft kontakt med privat. Sånt finns i reglementet.

• Anonym (Metoo)
    Tiina87 skrev 2019-03-25 13:21:49 följande:

Det gäller dock bara anhöriga och nära släkt. Inte bekanta, kompisar, vänner eller andra man haft privat kontakt med.

En vårdgivare ska inte behöva ge vård till en bekant på psyket till exempel. Du ska inte heller utreda bup ärenden på vänners barn. Du ska inte sätta kateter på grannen. Du ska inte behöva vårda någon du har någon som helst anknytning till om båda inte samtycker till det.

Givetvis lyder tystnadsplikt i vårdandet men detta handlar om etik och integritet. Man har all rätt att vägra vara vårdgivare till en person man känner oavsett anledning, och framförallt inte i TS situation.
Svar på tråden Du jobbar på äldreboende och det kommer en ny brukare = det är mannen som våldtagit dig som barn, hur hade du reagerat?