Inlägg från: Anonym (Pepp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pepp)

Du jobbar på äldreboende och det kommer en ny brukare = det är mannen som våldtagit dig som barn, hur hade du reagerat?

Anonym (-) skrev 2019-03-23 19:20:05 följande:

Fick i fredags höra namnet på vår nya brukare. En av männen som sexuellt utnyttjat mig som barn. Han ska inte vara dement heller.

Hur hade ni reagerat på den situationen? Hjälp vad ska jag ta mig till? Tänk om det som hänt kommer fram, kommer bli så skvallrad om. Men samtidigt, ska jag behöva sköta om en sån gris?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-03-23 19:21
    Kan tillägga att det är svårt med ny tjänst som uska. Har fått timvikariera på stället i två år innan jag fick min tjänst här.

Du måste väl i förtroende kunna berätta för din chef hur det ligger till så att du slipper vårda honom.
  • Anonym (Pepp)
    Anonym (-) skrev 2019-03-23 19:25:58 följande:
    Funderat en del på det men dels känns det känsligt och äckligt att prata om, och innebär det inte att chefen i slutändan kommer få reda på information?
    Jag förstår det.

Vilket ödets ironi på något sätt. Att den som kränkt dig på det allra värsta sätt nu kan bli helt beroende av dig. Om det varit en film hade din rollkaraktär såklart passat på att hämnas.

Jag har inte läst alla inlägg så du kanske redan har fått detta svar. Kanske behöver du inte berätta för din chef exakt vad som hänt utan bara att du inte kan vara neutral i förhållande till denna brukare och att det kan komma att påverka ditt arbete.
  • Anonym (Pepp)
    Tiina87 skrev 2019-03-24 20:14:32 följande:
    Gör du ett halvdåliga, slarvigt jobb och är nonchalant kan det få större konsekvenser för dig än för honom.

Anmälde du det han gjorde?
    Hon var ett BARN!!! Hur lätt tror du att det är för ett BARN att anmäla en vuxen som förgriper sig på en???!!!
  • Anonym (Pepp)
    Tiina87 skrev 2019-03-24 20:24:32 följande:
    Att man aldrig anmäler får stå för en själv. Visst det är tufft att gå igen allt vad en anmälan skulle innebära men det hade varit bättre för dig att du anmälde.
    TS var ett BARN!!! För tusan!!! Hur lätt är det för ett BARN att anmäla sin förövare? Inte ens vuxna kvinnor klarar ju av det! Skamligt att lägga skuld på TS!
  • Anonym (Pepp)
    Anonym (-) skrev 2019-03-24 20:32:02 följande:
    Hade inte förmåga att anmäla som barn/ung. Hållit det alltid för mig själv. Känns som att jag inte har något att vinna på att anmäla nu 20 år senare. Har aldrig haft kraft eller lust. Alltid hållit det inom mig. Aldrig heller varit i kontakt med vården.
    Inte ovanligt att man reagerar så.
  • Anonym (Pepp)
    Tiina87 skrev 2019-03-24 20:32:10 följande:
    En person som har blitt våldtagen mår aldrig bättre att våldtäktsmanen blir dömt,
    Jo, våldtäktsoffer känner att de får upprättelse om våldtäktsmannen blir dömd och kan känna stor tillfredsställelse om något hemskt händer honom.
  • Anonym (Pepp)
    Anonym (What) skrev 2019-03-24 20:59:52 följande:
    Vad vidrigt att du skriver till en som blivit våldtagen att hon inte är bättre än sin våldtäktsman för att hon hämnades. Han förgrep sig på en ung person, hur kan det någonstans vara på samma nivå som att hon sedan hämnades på någon som gjort henne illa och fått henne att må dåligt? Du kan tycka att hämnd är fel men fy fan för att jämföra någon med sitt äckel till våldtäktsman, hoppas du skäms.
    Hämnd är ju inte rätt, men man skulle kunna säga att TS i så fall balanserar upp det han gjorde.
  • Anonym (Pepp)
    Anonym (-) skrev 2019-03-25 13:40:57 följande:
    Tiina född senare än mig, kan du vänligen lämna den här tråden? Anser att du inte har något att tillföra, precis som många andra redan insett. Du påstår dig jobba inom sjukvården, finns de inga krav på lämplig personlighet i Norge?

Om en med sjukdom vägrar söka vård, innebär det att personen simulerar sina symtom? Om ett barn våldtäktsoffer (på en tid då våldtäkt var mer tabubelagt än nu) inte anmäler så är det inte sant? Det är slutsatsen du drar.

Det kan finnas 1000 skäl att inte anmäla. Jag är faktiskt förbryllad över er som anmäler det trots att det kanske saknar teknisk bevisning, ord står mot ord, en tvingas berätta traumat gång på gång i rättssalen och trots det blir det knappast något åtal "i brist på bevisning" för vi har världens svagaste rättssamhälle. 

Om jag då skulle sätta mig i en rättssal och påpeka att han våldtagit mig (och därmed riskera få han fällt och få flera tusentalskronor i skadestånd), det skulle i sig inte vara en större indikator på att jag "ljuger", än att jag väljer att sätta mig i en otroligt ofördelaktig situation på mitt arbete som undersköterska?
    TS jag tror att den stora majoriteten av alla barn som utsätts för övergrepp inte anmäler. Man vågar inte, man fattar inte vad man utsatts för, man tror det är ens eget fel, man hotas av våldtäktsmannen mm mm.

En väninna till mig blev våldtagen av ett gäng pojkar när hon gick i lågstadiet. Hon berättade för vuxna men det blev nedtystat och de sa åt henne att inte berätta för fler. Jag fick veta när hon var 25.
  • Anonym (Pepp)
    Anonym (-) skrev 2019-03-25 14:57:47 följande:
    Nu har jag just gått på mitt skift. Har sån ångest, hjälp mig. Ska jag gå till chefen, vad ska jag säga till kollegorna för att motivera att jag inte vill hälsa på den nya herren?
    Det är din chefs sak att lösa detta!
  • Anonym (Pepp)

TS, skulle det kännas bra om du pratade med någon, exv på en kvinnojour via telefon? Det blir ju anonymt och de har erfarenhet.

• Anonym (Pepp)
    Tiina87 skrev 2019-03-27 09:20:23 följande:
    Du har svarat mig flera gånger säger du. Finns inget svar i tråden och jag har heller inte fått något svar i inboxen. Var är svaret?

Nej, jag har heller inte någon funktionsnedsättning/störning eller problem med svenska språket. Har du?
    Det räcker med att du lämnar TS i fred nu!
  • Anonym (Pepp)
    Tiina87 skrev 2019-03-27 10:08:04 följande:
    Är du trådens chef?
    Nej, men till skillnad från dig kan jag känna empati. Du borde portas av moderator eftersom du trakasserar TS i Känsliga rummet!
Svar på tråden Du jobbar på äldreboende och det kommer en ny brukare = det är mannen som våldtagit dig som barn, hur hade du reagerat?