Anonym (-) skrev 2019-03-25 13:40:57 följande:
Tiina född senare än mig, kan du vänligen lämna den här tråden? Anser att du inte har något att tillföra, precis som många andra redan insett. Du påstår dig jobba inom sjukvården, finns de inga krav på lämplig personlighet i Norge?
Om en med sjukdom vägrar söka vård, innebär det att personen simulerar sina symtom? Om ett barn våldtäktsoffer (på en tid då våldtäkt var mer tabubelagt än nu) inte anmäler så är det inte sant? Det är slutsatsen du drar.
Det kan finnas 1000 skäl att inte anmäla. Jag är faktiskt förbryllad över er som anmäler det trots att det kanske saknar teknisk bevisning, ord står mot ord, en tvingas berätta traumat gång på gång i rättssalen och trots det blir det knappast något åtal "i brist på bevisning" för vi har världens svagaste rättssamhälle.
Om jag då skulle sätta mig i en rättssal och påpeka att han våldtagit mig (och därmed riskera få han fällt och få flera tusentalskronor i skadestånd), det skulle i sig inte vara en större indikator på att jag "ljuger", än att jag väljer att sätta mig i en otroligt ofördelaktig situation på mitt arbete som undersköterska?
TS jag tror att den
stora majoriteten av alla barn som utsätts för övergrepp inte anmäler. Man vågar inte, man fattar inte vad man utsatts för, man tror det är ens eget fel, man hotas av våldtäktsmannen mm mm.
En väninna till mig blev våldtagen av ett gäng pojkar när hon gick i lågstadiet. Hon berättade för vuxna men det blev nedtystat och de sa åt henne att inte berätta för fler. Jag fick veta när hon var 25.