• Bjoer

Du jobbar på äldreboende och det kommer en ny brukare = det är mannen som våldtagit dig som barn, hur hade du reagerat?

Tiina87 skrev 2019-03-25 13:23:39 följande:
    Det finns många som drar den slutsatsen. Och det kan innebära att det är så men det behöver inte.

Om man berättar som vuxen så gör man även vanligen en anmälan.
    Fast hon har ju inte berättat. Hon har skrivit på ett anonymt forum eftersom hon sattes i en situation där det hela blev relevant igen. Inte för att hon kände att det var dags att berätta.

TS. Det du borde göra, tycker jag, är att försöka få honom att bli placerad någon annanstans. Om han har önskat ert boende så borde det vara sekundärt mot dina behov i den här frågan. Han har satt sig i den här situationen, inte du, och därmed borde han få anpassa sig, inte du.
  • Bjoer
    Tiina87 skrev 2019-03-25 13:34:33 följande:
    Du har ju skrivit i hela tråden att du böev sexuellt utnuttjad av denne mannen i din barndom och nu är du rädd för att kunna bli åtalad för förtal?! Ja, om du ljugit och spridit rykte vidare till kollegor etc och mannen anmäler så kan du riskera det. Däremot om det är sant och du enbart berättar för din chef så finns inget förtal att anmäla.
    Du kan bli anmäld och dömd för förtal även om det du säger är sant. Nu tror jag inte TS kommer bli det och hela förtalsoron är obefogad, men osanning är alltså inte ett krav för att det ska vara förtal.
  • Bjoer
    Anonym (-) skrev 2019-03-25 14:57:47 följande:
    Nu har jag just gått på mitt skift. Har sån ångest, hjälp mig. Ska jag gå till chefen, vad ska jag säga till kollegorna för att motivera att jag inte vill hälsa på den nya herren?
    Gå till chefen, säg om det är. Har du en vetting chef kommer den vara förstående och försöka lösa situationen. Det bästa är ju om ni kan flytta på gubben. Nu kanske det är sent, det hade säkert varit lättare innan han kom dit, men det är ju som det är.
  • Bjoer
    Anonym (-) skrev 2019-03-25 15:09:05 följande:
    Har nu fått lov att gå hem. Berättade vad som hänt i fullständig gråt och panik. Hon ser surt på mig och säger "du får lov att gå hem"
    Det var ett första steg, med en medioker reaktion från din chef måste jag säga. Gå hem kommer ju inte lösa något i längden för jag antar att den här personen kommer bo där från och med nu? Ni måste ju hitta en lösning för framtiden, som fungerar.
  • Bjoer
    Anonym (-) skrev 2019-03-25 15:38:34 följande:
    Orkade inte psykiskt vara kvar efter samtalet. Så hon skickade hem mig. 
    Ok, men då var ni båda inne på att ni måste ha en långsiktig lösning antar jag? Eller tror din chef att det kommer vara ok imorgon och att detta bara var temporärt?
  • Bjoer
    Tiina87 skrev 2019-03-25 17:28:59 följande:
    Nej, man blir inte fällt för förtal om det man säger är sanning.
    Jo, det kan man. Förtalsmål baseras på vilka konsekvenser det har för den som förtalas, oavsett om det är sant eller inte.
    Tiina87 skrev 2019-03-25 17:30:05 följande:
    Jag vet inte i vilken tråd du läser i men i denna tråden har ts berättat.

Att han skulle få byta boende han bli svårt.
    Men du, att skriva på ett forum anonymt är inte samma som att berätta för folk man möter dagligen, det är inte samma som att berätta för folk IRL. Bara för att man skriver på ett forum anonymt så går man inte direkt och anmäler, för ens hemlighet är inte ute bara för det. Du måste väl ändå se skillnaden?

• Bjoer
    Tiina87 skrev 2019-03-27 13:15:09 följande:
    Det är inget svar. Du har öht inte läst ursprungsfrågan.
    Jo, det är ett svar. Din fråga är en halmgubbe baserat på ett missförstånd. Läs konversationen igen så ser du. Sen skulle det vara bra om vi kunde sluta med den här sidodiskussionen som inte tillför tråden något.
Svar på tråden Du jobbar på äldreboende och det kommer en ny brukare = det är mannen som våldtagit dig som barn, hur hade du reagerat?