• Tiina87

Du jobbar på äldreboende och det kommer en ny brukare = det är mannen som våldtagit dig som barn, hur hade du reagerat?

Anonym (-) skrev 2019-03-23 20:13:22 följande:

Aa just det. Så chefen kommer inte behöva vidare information om skälet?

Ingen annan än din chef behöver få vet anledning att du inte ens vårda denne mannen.
  • Tiina87
    Anonym (-) skrev 2019-03-23 21:13:36 följande:

Eller så vet dom hans bakgrund. Vi brukar få rätt mycket information om våra brukare.. Är rädd jag kommer fram på något sätt, eller att han själv berättar. 

Det är ingen bakgrund som stå i några journaler. Enda sättet att dina kollegor får reda på det är om personen själv eller anhöriga berättar.
  • Tiina87
    Anonym (-) skrev 2019-03-24 13:59:49 följande:

Tro mig, vi vet mer än vad som står i journalen om våra brukare.

Ja, och då pga att anhöriga eller brukarna själva berättat. Precis som jag sa.
  • Tiina87
    Anonym (Ödet) skrev 2019-03-24 19:38:03 följande:

Jag har ingen aning, antar att det är svårt, men du kanske kan vara lite kreativ???? men gör det som känns rätt för dej såklart. Vissa är ju mer hämndbenägna än andra. Önskar dig lycka till.

Så du tycker att ta ska sätta hela sitt liv på spel för att hämnas istället för att göra det rätta; att ta om för sin chef och få byta avdelning?!
  • Tiina87
    Tiina87 skrev 2019-03-24 19:40:46 följande:

Så du tycker att ta ska sätta hela sitt liv på spel för att hämnas istället för att göra det rätta; att ta om för sin chef och få byta avdelning?!

*ts
  • Tiina87
    Anonym (Psss) skrev 2019-03-24 19:46:40 följande:

Men du ska väl ändå först och främst försöka få till att brukaren byter ställe och inte du?

Det brukar vara väldigt svårt. Speciellt om personen har önskat just det boendet i första hand än olika anledningar.
  • Tiina87
    Anonym (Ge igen) skrev 2019-03-24 19:52:47 följande:

Hade behandlat mannen som skit i smyg. OCH berättar för mina kollegor vad han gjort så de gör detsamma.

Karma slår tillbaka! Oförlåtligt att göra så mot ett barn.

Det kan stå både ts och hennes kollegor dyrt om något händer med mannen i fråga.
  • Tiina87
    Anonym (Ge igen) skrev 2019-03-24 19:53:45 följande:

Töm flaskan med laxoberal i hans dryck/ mat. Inte en gång utan flera!

Och konsekvensen kan bli död och ts står då riktigt illa till. Oavsett om någon vet om hennes bakgrund med mannen.
  • Tiina87
    Anonym (Ödet) skrev 2019-03-24 20:01:28 följande:

Det är väl en avvägning TS får göra. Förmodligen kan det ju vara riskabelt om hon är rädd om jobbet. Men om ts tycker hämnd är värd risken så... hon behöver ju inte göra så grova saker som sätter hela hennes liv på spel. Men att gå runt att tänka på hämnd kan ju vara rätt destruktivt i längden å göra mer skada än nytta. Fast iofs så kan jag tänka mig att nu har det ju rivits upp en del gammalt skit redan så kanske har mindre betydelse nu.

Vi är somsagt olika hämndbenägna på individnivå så svårt att ge tips på vad som är rätt och fel. Men glöm inte vilket vidrigt övergrepp brukaren utsatt ts för så han är ju värd sitt straff alla dar i veckan.

Spelar ingen roll vad för brott han har gjort mot ts eller andra. Han har rätt att behandlas som alla andra och få vård. Och det är något han ska.
  • Tiina87
    Anonym (Ödet) skrev 2019-03-24 20:09:47 följande:

Det är där vi har delade meningar. En våldtäktman i mina ögon förtjänar inte att behandlas som en vanlig människa.

Alla människor har rätt till riktigt vård oavsett vad man gjort. Det är ingen åsikt utan det är det är i vården.

Ts kan ha anmält som barn och mannen kan få har blivit åtalar och dömt. Dvs har solat sitt brott och ska behandlas som alla andra.

Ts ska däremot be att få byta avdelning. Det är det enda korrekta att göra.
Svar på tråden Du jobbar på äldreboende och det kommer en ny brukare = det är mannen som våldtagit dig som barn, hur hade du reagerat?