• Anonym (-)

Du jobbar på äldreboende och det kommer en ny brukare = det är mannen som våldtagit dig som barn, hur hade du reagerat?

Fick i fredags höra namnet på vår nya brukare. En av männen som sexuellt utnyttjat mig som barn. Han ska inte vara dement heller.

Hur hade ni reagerat på den situationen? Hjälp vad ska jag ta mig till? Tänk om det som hänt kommer fram, kommer bli så skvallrad om. Men samtidigt, ska jag behöva sköta om en sån gris?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-03-23 19:21
    Kan tillägga att det är svårt med ny tjänst som uska. Har fått timvikariera på stället i två år innan jag fick min tjänst här.

• Svar på tråden Du jobbar på äldreboende och det kommer en ny brukare = det är mannen som våldtagit dig som barn, hur hade du reagerat?
  • Tiina87
    Anonym (-) skrev 2019-03-25 18:08:54 följande:

Dig hade man ej viljat ha som chef.

För att?

Jag hade definitivt inte gjort som din chef gjorde.
  • Anonym (-)
    Tiina87 skrev 2019-03-25 18:10:30 följande:
    För att?

Ifrågasatt min trovärdighet då eller?
  • Anonym (-)
    Tiina87 skrev 2019-03-25 18:10:30 följande:
    För att?

Vilket bemötande kan man förvänta sig? 
  • Tiina87
    Anonym (-) skrev 2019-03-25 18:14:56 följande:

Ifrågasatt min trovärdighet då eller?

Nej. Det gör man inte som chef.
    Anonym (-) skrev 2019-03-25 18:20:17 följande:

För det första så hade jag aldrig skickat hem någon i det tillståndet vind för våg. För det andra hade jag ordnat med omplacering med en gång.

Har haft case där folk av olika anledningar inte kan vara på sin ordinarie avdelning utan får då istället placeras på en annan avdelning. Har fungerat utmärkt.
  • Anonym (-)
    Tiina87 skrev 2019-03-25 18:43:14 följande:
    Nej. Det gör man inte som chef.
    Anonym (-) skrev 2019-03-25 18:20:17 följande:

För det första så hade jag aldrig skickat hem någon i det tillståndet vind för våg. För det andra hade jag ordnat med omplacering med en gång.

Har haft case där folk av olika anledningar inte kan vara på sin ordinarie avdelning utan får då istället placeras på en annan avdelning. Har fungerat utmärkt.
    Vars hade du skickat mig eller gjort med mig?

Känns som ett svårt case för chefen också.
  • Anonym (Metoo)
    Tiina87 skrev 2019-03-25 13:21:49 följande:

Det gäller dock bara anhöriga och nära släkt. Inte bekanta, kompisar, vänner eller andra man haft privat kontakt med.

En vårdgivare ska inte behöva ge vård till en bekant på psyket till exempel. Du ska inte heller utreda bup ärenden på vänners barn. Du ska inte sätta kateter på grannen. Du ska inte behöva vårda någon du har någon som helst anknytning till om båda inte samtycker till det.

Givetvis lyder tystnadsplikt i vårdandet men detta handlar om etik och integritet. Man har all rätt att vägra vara vårdgivare till en person man känner oavsett anledning, och framförallt inte i TS situation.
  • Tiina87
    Anonym (-) skrev 2019-03-25 18:46:01 följande:

Vars hade du skickat mig eller gjort med mig?

Känns som ett svårt case för chefen också.

Antingen vara kvar på jobbet (dock inte jobbat) tills anhöriga kommit hem eller skickats hem om man har någon som kan vara med en. Betalt oavsett.

Om det är svårt eller inte beror på vad man har handlingsplaner. Vi har bra handlingsplaner för alla eventuella saker som kan komma upp.
  • Tiina87
    Anonym (Metoo) skrev 2019-03-25 18:48:24 följande:

En vårdgivare ska inte behöva ge vård till en bekant på psyket till exempel. Du ska inte heller utreda bup ärenden på vänners barn. Du ska inte sätta kateter på grannen. Du ska inte behöva vårda någon du har någon som helst anknytning till om båda inte samtycker till det.

Givetvis lyder tystnadsplikt i vårdandet men detta handlar om etik och integritet. Man har all rätt att vägra vara vårdgivare till en person man känner oavsett anledning, och framförallt inte i TS situation.

Det var precis det jag skrev...
  • Anonym (-)

Nu kändes det som att det bästa man kan göra är att ta sitt liv

• Tiina87
    Anonym (-) skrev 2019-03-25 18:58:59 följande:

Nu kändes det som att det bästa man kan göra är att ta sitt liv

Och vad hjälper det?
Svar på tråden Du jobbar på äldreboende och det kommer en ny brukare = det är mannen som våldtagit dig som barn, hur hade du reagerat?