Inlägg från: Anonym (-) |Visa alla inlägg
  • Anonym (-)

Du jobbar på äldreboende och det kommer en ny brukare = det är mannen som våldtagit dig som barn, hur hade du reagerat?

Tiina87 skrev 2019-03-24 20:49:50 följande:
    Bekant. Ja, fullbordat samlag som ledde till en graviditet. Fick som tur var missfall. Något mera du vill veta? Vad jag hade för kläder på mig? Om jag bjöd ut mig? Hade vanliga kläder (byxa och tröja, inget utmanande). Och nej, jag bjöd inte ut mig eller på annat sätt lockade.
    Ursäkta men storyn låter för osannolik. Du trollar ju.. 
  • Anonym (-)
    Tiina87 skrev 2019-03-24 20:53:47 följande:
    Jag hade önskat det inte var sant men tyvärr är det de. Finns ingen osannolik med med det jag var med honom. Många som blir våldtagna känner inte personen eller är bara ytligt bekant med personen. Bekant innebär i mitt fall att jag visste vem han var innan han våldtog mig.
    Och du blev gravid och hade ägglossning just under den våldtäkten då han råkade komma i dig?
  • Anonym (-)
    Tiina87 skrev 2019-03-24 21:02:28 följande:
    Det är sant. Hämd löser inget utan leder bara till att man sjunker lika lågt som personen som våldtog. Varför skulle jag skämmas? Hade jag ex misshandlat min våldtäktsman efter han blev fri så hade jag bara sjunkit till hans nivå. Det hade varken givit mig kompensation eller fått mig att må bättre.
    6 år låter extremt långt för våldtäkt och Sverige. Var det några särskilda omständigheter? grov våldtäkt? var du minderårig?
  • Anonym (-)
    Tiina87 skrev 2019-03-24 21:26:55 följande:
    Hon struntar i om han blir dömd, bryr sig överhuvudtaget inte och vägrar att anmäla. Någonting kan det vara som ligger bakom det.
    Att bli våldtagen av släkt, familj och nära vänner till dom hela sin uppväxt trycker ner en, man får också traumatisk bindning. När man är vuxen har ju övergreppen slutat och man är äntligen fri samtidigt som man är för svag för att anmäla.

Att systematiskt utsättas är ingenting jämfört med att utsättas en gång, 
  • Anonym (-)
    Anonym (X) skrev 2019-03-25 11:25:06 följande:

Du ska inte vårda denna man. Det kommer aldrig bli bra.

Men samtidigt är det ingetn bra idé att berätta om våldtäkterna. Det är allvarliga saker som man inte vill ska spridas på jobbet och om det sprids finns risken är att du åker på ett åttal för förtal. Däremot borde du rimligen kunna säga att mannen funnits i din bekantskapskrets och att det hänt saker som gör att du inte kan vårda honom. Jämför inlägget om styvfadern som någon skrev.   

Där sa du något bra! För han kan ju lika gärna anmäla mig då mot förtal när det inte finns något på det.

Blir nog att söka nytt jobb, vilket jävla samhälle egentligen 
  • Anonym (-)
    Tiina87 skrev 2019-03-25 13:34:33 följande:
    Du har ju skrivit i hela tråden att du böev sexuellt utnuttjad av denne mannen i din barndom och nu är du rädd för att kunna bli åtalad för förtal?! Ja, om du ljugit och spridit rykte vidare till kollegor etc och mannen anmäler så kan du riskera det. Däremot om det är sant och du enbart berättar för din chef så finns inget förtal att anmäla.
    Tiina född senare än mig, kan du vänligen lämna den här tråden? Anser att du inte har något att tillföra, precis som många andra redan insett. Du påstår dig jobba inom sjukvården, finns de inga krav på lämplig personlighet i Norge?

Om en med sjukdom vägrar söka vård, innebär det att personen simulerar sina symtom? Om ett barn våldtäktsoffer (på en tid då våldtäkt var mer tabubelagt än nu) inte anmäler så är det inte sant? Det är slutsatsen du drar.

Det kan finnas 1000 skäl att inte anmäla. Jag är faktiskt förbryllad över er som anmäler det trots att det kanske saknar teknisk bevisning, ord står mot ord, en tvingas berätta traumat gång på gång i rättssalen och trots det blir det knappast något åtal "i brist på bevisning" för vi har världens svagaste rättssamhälle. 

Om jag då skulle sätta mig i en rättssal och påpeka att han våldtagit mig (och därmed riskera få han fällt och få flera tusentalskronor i skadestånd), det skulle i sig inte vara en större indikator på att jag "ljuger", än att jag väljer att sätta mig i en otroligt ofördelaktig situation på mitt arbete som undersköterska?
  • Anonym (-)
    Tiina87 skrev 2019-03-25 13:45:27 följande:
    Jag vet inte hur du läser och tolkar det du läser men jag vet att du varken läser eller tolkar det som står.

Varför berättar du inte för din chef? Det är din chef du ska berätta för! Inte familjeliv, inte kollegor etc. Polisen om du vill anmäla.
    Du är åtminstone finska annars hade du inte haft dubbel i, och det märks på din brutala attityd. 

Om någon inte erhåller hjälp från professionella instanser (polis, sjukvård etc) så är alltså berättelsen om t.ex. våldtäkten mindre sannolik? Det har du påstått i dina tidigare trådar. 

Jag påstår då att jag snarare tycker det motsatta. Om man anmäler och får en person fälld har man bara att vinna på det, inte minst ekonomiskt. Så att man blivit våldtagen kan man ljuga ihop med motivet "pengar". Men att på sin arbetsplats ljuga att man blivit våldtagen av en brukare, vilket motiv skulle man ha då? Att man vill bli socialt stigmatiserad?
  • Anonym (-)
    Bjoer skrev 2019-03-25 14:53:57 följande:
    Fast hon har ju inte berättat. Hon har skrivit på ett anonymt forum eftersom hon sattes i en situation där det hela blev relevant igen. Inte för att hon kände att det var dags att berätta.

TS. Det du borde göra, tycker jag, är att försöka få honom att bli placerad någon annanstans. Om han har önskat ert boende så borde det vara sekundärt mot dina behov i den här frågan. Han har satt sig i den här situationen, inte du, och därmed borde han få anpassa sig, inte du.
    Nu har jag just gått på mitt skift. Har sån ångest, hjälp mig. Ska jag gå till chefen, vad ska jag säga till kollegorna för att motivera att jag inte vill hälsa på den nya herren?
  • Anonym (-)
    Anonym (Pepp) skrev 2019-03-25 15:00:16 följande:
    Det är din chefs sak att lösa detta!
    Har nu fått lov att gå hem. Berättade vad som hänt i fullständig gråt och panik. Hon ser surt på mig och säger "du får lov att gå hem"
  • Anonym (-)
    Anonym (jävla situation...) skrev 2019-03-25 15:19:14 följande:
    Jag förstår dig så väl, men du kommer inte att få henne att lyssna. Den där människan kan få sista ordet mot ett eko. Det enda du kan göra är att anmäla hennes skit och ignorera henne.

Har tyvärr inga råd att ge dig i övrigt, var så rädd om dig du kan!
    Hjärta
Svar på tråden Du jobbar på äldreboende och det kommer en ny brukare = det är mannen som våldtagit dig som barn, hur hade du reagerat?