• Tiina87

Du jobbar på äldreboende och det kommer en ny brukare = det är mannen som våldtagit dig som barn, hur hade du reagerat?

Anonym (Pepp) skrev 2019-03-25 08:18:09 följande:

Hämnd är ju inte rätt, men man skulle kunna säga att TS i så fall balanserar upp det han gjorde.

På vilket sätt balanserar hon/han upp det han gjorde genom hämnd?

Det han gjorde henne/honom kommer aldrig att kunna balanseras upp eller kompenseras.
  • Tiina87
    Anonym (X) skrev 2019-03-25 11:25:06 följande:

Du ska inte vårda denna man. Det kommer aldrig bli bra.

Men samtidigt är det ingetn bra idé att berätta om våldtäkterna. Det är allvarliga saker som man inte vill ska spridas på jobbet och om det sprids finns risken är att du åker på ett åttal för förtal. Däremot borde du rimligen kunna säga att mannen funnits i din bekantskapskrets och att det hänt saker som gör att du inte kan vårda honom. Jämför inlägget om styvfadern som någon skrev.   

Om ts i förstroende berättar för chefen vad hon/han varit utsatt för av den mannen som barn så kommer det varken spridas på jobbet och ts kommer inte att bli åtalad för förtal.
  • Tiina87
    Anonym (-) skrev 2019-03-25 11:34:41 följande:

Där sa du något bra! För han kan ju lika gärna anmäla mig då mot förtal när det inte finns något på det.

Blir nog att söka nytt jobb, vilket jävla samhälle egentligen 

Du har ju skrivit i hela tråden att du böev sexuellt utnuttjad av denne mannen i din barndom och nu är du rädd för att kunna bli åtalad för förtal?! Ja, om du ljugit och spridit rykte vidare till kollegor etc och mannen anmäler så kan du riskera det. Däremot om det är sant och du enbart berättar för din chef så finns inget förtal att anmäla.
  • Tiina87
    Anonym (-) skrev 2019-03-25 13:40:57 följande:

Tiina född senare än mig, kan du vänligen lämna den här tråden? Anser att du inte har något att tillföra, precis som många andra redan insett. Du påstår dig jobba inom sjukvården, finns de inga krav på lämplig personlighet i Norge?

Om en med sjukdom vägrar söka vård, innebär det att personen simulerar sina symtom? Om ett barn våldtäktsoffer (på en tid då våldtäkt var mer tabubelagt än nu) inte anmäler så är det inte sant? Det är slutsatsen du drar.

Det kan finnas 1000 skäl att inte anmäla. Jag är faktiskt förbryllad över er som anmäler det trots att det kanske saknar teknisk bevisning, ord står mot ord, en tvingas berätta traumat gång på gång i rättssalen och trots det blir det knappast något åtal "i brist på bevisning" för vi har världens svagaste rättssamhälle. 

Om jag då skulle sätta mig i en rättssal och påpeka att han våldtagit mig (och därmed riskera få han fällt och få flera tusentalskronor i skadestånd), det skulle i sig inte vara en större indikator på att jag "ljuger", än att jag väljer att sätta mig i en otroligt ofördelaktig situation på mitt arbete som undersköterska?

Är du synsk? Med tanke på att du tror du vet när jag är född? (Jag är inte för 87...).
  • Tiina87
    Anonym (-) skrev 2019-03-25 13:40:57 följande:

Tiina född senare än mig, kan du vänligen lämna den här tråden? Anser att du inte har något att tillföra, precis som många andra redan insett. Du påstår dig jobba inom sjukvården, finns de inga krav på lämplig personlighet i Norge?

Om en med sjukdom vägrar söka vård, innebär det att personen simulerar sina symtom? Om ett barn våldtäktsoffer (på en tid då våldtäkt var mer tabubelagt än nu) inte anmäler så är det inte sant? Det är slutsatsen du drar.

Det kan finnas 1000 skäl att inte anmäla. Jag är faktiskt förbryllad över er som anmäler det trots att det kanske saknar teknisk bevisning, ord står mot ord, en tvingas berätta traumat gång på gång i rättssalen och trots det blir det knappast något åtal "i brist på bevisning" för vi har världens svagaste rättssamhälle. 

Om jag då skulle sätta mig i en rättssal och påpeka att han våldtagit mig (och därmed riskera få han fällt och få flera tusentalskronor i skadestånd), det skulle i sig inte vara en större indikator på att jag "ljuger", än att jag väljer att sätta mig i en otroligt ofördelaktig situation på mitt arbete som undersköterska?

Jag vet inte hur du läser och tolkar det du läser men jag vet att du varken läser eller tolkar det som står.

Varför berättar du inte för din chef? Det är din chef du ska berätta för! Inte familjeliv, inte kollegor etc. Polisen om du vill anmäla.
  • Tiina87
    Anonym (-) skrev 2019-03-25 13:48:25 följande:

Du är åtminstone finska annars hade du inte haft dubbel i, och det märks på din brutala attityd. 

Om någon inte erhåller hjälp från professionella instanser (polis, sjukvård etc) så är alltså berättelsen om t.ex. våldtäkten mindre sannolik? Det har du påstått i dina tidigare trådar. 

Jag påstår då att jag snarare tycker det motsatta. Om man anmäler och får en person fälld har man bara att vinna på det, inte minst ekonomiskt. Så att man blivit våldtagen kan man ljuga ihop med motivet "pengar". Men att på sin arbetsplats ljuga att man blivit våldtagen av en brukare, vilket motiv skulle man ha då? Att man vill bli socialt stigmatiserad?

Nej, jag är finska heller.

Om som du överhuvudtaget inte bryr sig så kan dra slutsatsen att allt inte är sanning. En slutsats behöver dock inte stämma.

Pengar ger ingen kompensation eller vinst av det som hänt. Så nej, man har inget att vinna oavsett om man anmäler eller inte. Det finns inget att vinna heller.

Om man ljuger på sin arbetsplats gör man förmodligen det för att slippa just den personen, kanske för han/hon är jobbig, "äcklig" etc. Men då ljuger man inte om att man blivit sexuellt utnyttjad.

Har man däremot blivit sexuellt utnyttjad så är det normala att man antigen berättar för sin chef och blir omplacerad eller söker nytt jobb. Man startar inte tråd på familjeliv om hur man ska göra.
  • Tiina87
    Anonym (X) skrev 2019-03-25 13:54:34 följande:

Hört talas om skillnaden mellan att HA rätt och att FÅ rätt?

Ehh ja, har du?
  • Tiina87
    Anonym (Skärp dig) skrev 2019-03-25 14:31:42 följande:

Du har visat i tråden att du inte har kunskapen, alternativt har du inte förstått den. TS har skrivit tydligt varför hon inte anmält och jag har skrivit varför du ska skämmas men det är tydligen över ditt förstånd.

Varför ska jag skämmas för att ts aldrig anmält? Finns ingen logik i det öht.
  • Tiina87
    Anonym (X) skrev 2019-03-25 14:32:47 följande:

Blev det för svårt för dig nu?

Man kan bli fälld för förtal, även om det som sägs stämmer med verkligheten. Man kan bli friad från brott, även om man har begått brottet.  

Ett våldtäktsoffer blir inte mindre våldtagen för att en utredning läggs ner

==> Din post om att TS ljuger för att hon oroar sig för förtal är förfärlig. TS skriver i känsliga rummet och du tuffar på som ett ånglok.  

Svårt för mig? Varför skulle det vara svårt för mig?

Nej, man blir inte fällt för förtal om det man säger är sanning.
  • Tiina87
    Bjoer skrev 2019-03-25 14:53:57 följande:

Fast hon har ju inte berättat. Hon har skrivit på ett anonymt forum eftersom hon sattes i en situation där det hela blev relevant igen. Inte för att hon kände att det var dags att berätta.

TS. Det du borde göra, tycker jag, är att försöka få honom att bli placerad någon annanstans. Om han har önskat ert boende så borde det vara sekundärt mot dina behov i den här frågan. Han har satt sig i den här situationen, inte du, och därmed borde han få anpassa sig, inte du.

Jag vet inte i vilken tråd du läser i men i denna tråden har ts berättat.

Att han skulle få byta boende han bli svårt.
Svar på tråden Du jobbar på äldreboende och det kommer en ny brukare = det är mannen som våldtagit dig som barn, hur hade du reagerat?