2,5 åring, gravid och sambon vi ska separera
Hej alla där ute.
Jag har så mycket funderingar. Jag känner att jag behöver höra erfarenheter, tips och råd kring min situation. Jag hoppas att det finns några där ute som kan ta sig tid att svara!
Bakgrund: Sambo och tillsammans sedan 9 år, ej gifta. En son på 2.5 år och ett barn påväg, beräknat i Juni. Vi har gått igenom mycket men alltid gått starkare ur motgångar och sorg. I somras var vi lyckliga, ville ha ett barn till och det mesta flöt på bra. Sedan hände det något.
Min sambo blev frånvarande, började träna extremt mycket, ändrade kost, ändrade helt personlighet. Brydde sig inte om mig som gravid, eller som partner för den delen. När jag försökt prata med honom har han bara blivit irriterad och stängt sig, det är som en mur kring honom och man kan inte nå fram. Det har gått längre och längre och jag har frågat om han inte kan tänka sig att gå och prata med någon, antingen själv eller att vi gör det tillsammans. Men det har inte blivit av och nu står vi där vi står.
För 2 veckor sedan kom det fram att han har känslor för en kollega. Mycket mer än så har jag inte fått ur honom. Jag har pressat honom extremt mycket och det jag vet är: Han har mer än kompiskänslor för en den här tjejen (vilket jag har haft en magkänsla för under hösten och också frågat honom om men då har han sagt att de bara är kompisar), han har kysst henne på julfesten, han har tränat och lunchat med henne, träffat henne med vår son och fikat. Han lovar att han har sagt allt. Har såklart frågat om hon vet om hans känslor, men han säger att han inte har sagt något men att hon säkert "känner på sig". Till saken hör att den här tjejen är gift och har 3 små barn. Han har alltså ingen aning om hon är beredd att lämna det hon har för honom. Det är det här jag verkligen inte förstår. Min sambo är villig att lämna allt vi har byggt upp, med familj, barn och hus för något som han inte ens är säker på.
Han säger att han är olycklig, men han kan inte sätta ord på varför, "det är ju det jag inte vet" säger han. Han tror att det beror på att han har fått känslor för den här tjejen, men hur kan man bara släppa allt för det?
Till saken hör ju också att han som sagt är helt personlighetsförändrad, och det säger alla, inklusive hans familj. Många tror att han är deprimerad, men jag skulle säga mer manisk / destruktiv. När jag pressar honom så ser jag hur jobbigt han tycker att det är, han säger att det är kaos i huvudet och att allt redan är förstört så det spelar ingen roll vad han gör. Han har gett upp allt.
Han säger att han självklart vill vara pappa till bebisen och vill ha sonen på halvtid, att han inte tänker vara "svinig" när det gäller pengar eller något sånt och det tror jag verkligen inte.
Han har alltid varit den mest omtänksamma, snälla och familjära människa jag någonsin träffat. Han har brytt sig, varit glad, energifylld, velat göra saker, varit motiverad. Han säger själv att han aldrig ville såra mig eller förstöra något, men att han nu står här och inte kan få något ogjort. Otrohet har varit något vi har diskuterat och han säger själv att han aldrig trodde det här skulle hända. Men den människa som fanns där för bara 1 år sedan finns det inte mycket kvar av.
Härom kvällen sa jag att jag vill att vi delar på oss men att vi måste göra det bästa för barnen. Och eftersom vi aldrig bråkat inför sonen, eller är "elaka" mot varandra framför honom så beslutade vi oss för att bo kvar i huset tills kanske efter sommaren. Men jag känner att han då, av respekt för mig, inte kan inleda en relation med henne. Han säger att han inte har tänkt så, men att han inte kan lova att han inte träffar henne. Jag är så kluven, egentligen vill jag bara sälja huset och dra. Men det handlar ju mycket om praktiska saker som ekonomi då jag ska va mammaledig, hitta nytt boende, försäljning av hus, bodelning osv. Och här står jag, höggravid...
Vet att detta blev långt men hoppas på att någon orkar läsa och svara. Kram!