Förstföderskor när födde ni + symptom innan
Jag födde på 40+1 men det började på 40+0.
Jag hade hyfsat med sammandragningar långt innan BF så de i sig var inget tecken för mig att gå utefter..
däremot på 40+0 började det komma bitar av slemproppen, rätt små så jag tog inte det heller som något seriöst tecken på att förlossning skulle komma. Den kan ju återbildas osv.
Hade ont på kvällen, minns att vi var ute med hunden och jag var obekväm för det gjorde ont i ländryggen men inget överdrivet.
Gick och la mig, vaknade 00.30 av att jag kände att jag behövde gå på toa, ställer mig upp och då rinner det vatten längs mina ben. Då väckte jag sambon och sa att nu har vattnet gått och att jag tror det är på gång.
Ringde förlossningen och fick order om att duscha och känna efter barnets rörelser under 45 min och sedan ringa upp igen. Då kände jag honom röra sig och då sa de när jag ringde att eftersom fostervatten gått så gör de alltid en koll så fick tid 8 på morgonen att komma in och kolla hur allt står still. La mig och försökte sova men sov i intervaller för jag började få värkar som dock var hyfsat oregelbundna.
Sen vid halv sex tiden på morgonen ringde jag och sa att jag ville komma in för jag hade för ont för att vara kvar hemma. Kom in och var öppen 3 cm.
Sen tog det ytterligare 13 timmar innan bebisen kom så totalt tog det 19 timmar från att vattnet började gå. Några timmar till om man räknar med obehaget jag kände under kvällen..