Finlandar skrev 2019-04-20 08:28:39 följande:
Det går inte att jämföra hur det såg ut förut. Då var barnen alltid hemma med föräldrarna, ja, men de allra flesta arbetade hemma på gården då. Det betyder inte att föräldrarna hade mera tid åt barnen än vad man har idag. Barn lekte med barn, när de inte behövde arbetade vill säga. Vad trodde du folk gjorde förr? Skötte barnen hela dagen och enorma barnbidrag i form av värme, mat och kläder kom in eller?
Kan det vara så att föräldrar i större städer känner mer press att lyckas i arbetslivet? Jag bor på landet och här ser jag absolut inte den bilden du beskriver. Förvisso bor jag också i Finland, kanske vi har mera vett här vad gäller barnuppfostran ;) Skämt-o-sido, sluta dra alla över samma kamm. Det kommer alltid finnas de som skaffar bara för att "det hör till", andra får barn för att de vill ha.
Jämföra går det alltid!
Att barnen är med föräldrarna skapar ett band som speciellt förskolepersonal skriker om att det är brist på då många slänger in barnen på dagis och hämtar sena dagar utan att ens fråga hur dagen har varit för barnen!
Förr kom barnen alltid i fokus och man tillfredsställde deras basa behov först.
Idag går många ungar med bajs i blöjan och rinnande snor och får vänta på sin tur på dagis. Snacka om vilket ångest för barnen.
När barnen gråter på förskolan vem kan då trösta dessa barn bäst om inte föräldrarna??? Idag har vi lagt bl.a. det ansvaret på personalen!
Barn kan absolut leka med barn men barn behöver skapa trygga relationer med sina föräldrar först. Man låter inte 2 åringar leka utan uppsikt!
6 åringar kan mobba oerhört mycket beroende på deras hemmiljö.
Trygga föräldrar med så mycket tid som möjligt med sina barn behövs för det är ingen anann på hela jordklotet som kan ta hand om ens barn som en själv!