• Linn94a

Kronofogden

Har flera skulder hos KF och har utmätning på lönen. Vill betala tillbaka och behöver då att dom drar tillbaka det från KF. Men för att dra tillbaka begär inkassobolagen att jag ska betala ca 1500 per skuld.

Går det att komma runt på något sätt? Hur ska jag lyckas få fram mer än 10 000 när jag redan har utmätning. Vill kunna betala så fort som möjligt genom en avbetalningsplan, vilket dom går med på med sänkt/ingen ränta.

Hur gör jag? Går ju inte att ta tillbaka skulderna om jag ska betala 1500 på varje skuld..

• Svar på tråden Kronofogden
  • Linn94a
    Transan88 skrev 2019-04-18 09:45:35 följande:

Lätt att vara efterklok.. Försök görs bättre val i framtiden så slipper du hamna där igen.

Visst är det så, det förstår jag med. Men efterfrågade tips för att komma ur denna sits som jag sitter i nu.
  • Linn94a
    Anonym (suck) skrev 2019-04-18 10:10:57 följande:

Du har alltså minst sju skulder som gått till KFM?

Ja, det är mer än sju. Räntorna tickar på mer än jag hinner betala av. Så behöver få bort dom omgående och göra upp om en avbetalningsplan.
  • Linn94a
    Jamesdio skrev 2019-04-23 10:14:15 följande:

Om du med löneutmätning inte ens betalar av på kapitalskulderna kommer skulderna fortsätta växa och du kommer aldrig kunna betala av via löneutmätning. Har du tittat på möjligheterna att få skuldsanering?

Annars måste du öka inkomsterna genom att tex jobba över, ta ett extrajobb eller få ett mer välbetalt jobb som ger dig möjlighet att betala mer direkt eller som ökar summan du kan betala via löneutmätning.

En möjlighet kan ju också vara om du har någon närstående som kan hjälpa dig med den summan du behöver för att komma loss.

En sista utväg (som du endast ska överväga om du är helt säker på att du klarar det) är att söka något lån som man kan få trots betalningsanmärkningar och skuldsaldo (vet inte om det ens är möjligt för dig).

Andra möjligheter är att sälja av onödiga prylar, se över dyra abonnemang, snäva in din budget så mycket du kan så att du får loss lite till att lägga på skulderna. Se ett par avsnitt av lyxfällan. Nu vet jag ju inte vad du lägger dina pengar på så om du redan gör allt detta kan du ju bortse från tipset.

Registrera dig på en sommarkurs eller gå en distanskurs om du är berättigad till CSN?

Tack snälla för alla svar, ska kolla upp det och se om det går att lösa på något sätt. Får nog försöka låna av någon för att iallafall få bort dom från KF.
  • Linn94a
    Anonym (Arbetsgivare) skrev 2019-04-23 11:41:22 följande:

Kolla med din chef om dom har möjlighet att hjälpa dig.

Jag hade en anställd som hade problem som du. Vi löste det genom att vi som arbetsgivare betalade av hens skulder och hen fick en skuld till oss. Hen kunde då betala av till oss utan att räntan tickade på.

Vad generöst gjort, ska absolut kolla upp det alternativet.
Svar på tråden Kronofogden