• Anonym (suck)

Kronofogden

Linn94a skrev 2019-04-17 21:35:46 följande:

Har flera skulder hos KF och har utmätning på lönen. Vill betala tillbaka och behöver då att dom drar tillbaka det från KF. Men för att dra tillbaka begär inkassobolagen att jag ska betala ca 1500 per skuld.

Går det att komma runt på något sätt? Hur ska jag lyckas få fram mer än 10 000 när jag redan har utmätning. Vill kunna betala så fort som möjligt genom en avbetalningsplan, vilket dom går med på med sänkt/ingen ränta.

Hur gör jag? Går ju inte att ta tillbaka skulderna om jag ska betala 1500 på varje skuld..

Du har alltså minst sju skulder som gått till KFM?
  • Anonym (suck)
    Anonym (Arbetsgivare) skrev 2019-04-27 13:51:37 följande:
    Lika väl som alla inte är händiga nog att slå i en spik så har andra människor inte förmågan att förstå siffror.
    Det handlar ju inte alls om siffror eller spikar, det handlar om att ta ansvar för sitt eget liv.
    Om du inte har insikten att betala dina räkningar så kanske det är läge att skaffa sig en god man, och om du inte förstår att tvätta dina kläder så är det läge att skaffa en boendestödjare, ligger väl närmre verkligheten. 
  • Anonym (suck)
    Anonym (Arbetsgivare) skrev 2019-04-28 12:59:14 följande:

Så kan man tycka. Men om det finns någon annan än en god man som kan hjälpa till och visa/lära individen för framtiden så är väl det bättre? Nu valde vi att göra på detta vis och personen är snart helt skuldfri samt har lärt sig mycket under resans gång.

Jag argumenterar inte emot att en AG kan vara schysst och axla rollen som "uppfostrare" eller "instruktör", det jag vänder mig emot är villfarelsen att en oförmåga att ta hand om sin egen ekonomi går att jämställa med att vara "händig" eller "bra på siffror". Det handlar om något större och djupare än så, det handlar om att man som vuxen individ ska förstå vad som förväntas av en, och vilka skyldigheter man har.
Svar på tråden Kronofogden