• SweetJune

Vad ska man ha för kudde till nyfödd?

Hej!

Ska snart få tredje barnet och till mina andra två barn som är 5 år och 2 1/2 år hade jag en tunn liten kudde (ingen specialkudde).

Nu har jag hört om Pandakudde och en annan som jag inte minns namnet på. Vad ska man köra på från dag 1?

Tack för era svar

• Svar på tråden Vad ska man ha för kudde till nyfödd?
  • Elin P

Jag har aldrig använt någon kudde alls första året. Har varierat bebisens läge lite istället.

• MammAmma

Ingen av mina fyra kids har haft kudde under åtminstone det första året. Har liggammat på natten och bytt sida några ggr varje natt, de har alltid haft vacker huvudform.

• Anonym (Mili)

Sorry, jag trodde jag svarade på frågan om och vilken kudde man använt. Man måste absolut inte ha det, men vi hade panda.

• Pimpinellan
    SweetJune skrev 2019-04-24 22:13:40 följande:
    Blir det inte "för" platt för barnet att inte ha ngn kudde alls?
    Nä. Vi hade inte förrän vid ett med första och ingen än med andra som är 9 månader. Han sover f.ö i babynestet som är mjukt och inte går ha kudde i. Jag har däremot kudde i liggvagnarna- en liten platt.
  • SweetJune
    Pimpinellan skrev 2019-04-24 22:37:30 följande:

Nä. Vi hade inte förrän vid ett med första och ingen än med andra som är 9 månader. Han sover f.ö i babynestet som är mjukt och inte går ha kudde i. Jag har däremot kudde i liggvagnarna- en liten platt.

Tack för svar. I vagnen har du alltså en "vanligt formad" liten kudde, ingen panda eller "specialkudde"?
  • Anonym (Mili)
    SweetJune skrev 2019-04-24 22:13:40 följande:

Blir det inte "för" platt för barnet att inte ha ngn kudde alls?

För mitt barn hade det nog blivit för platt utan, men hon började sova i princip hela nätter vid 1 månads ålder, så vi hade aldrig anledning att gå upp på natten och justera läget på huvudet. Vi hade panda i babynestet, gick fint. Vanlig platt kudde i vagnen. Hatade ligga på magen (alltså träna nacken) så det blev en hel del ryggliggande.
  • Pimpinellan
    SweetJune skrev 2019-04-25 06:12:01 följande:
    Tack för svar. I vagnen har du alltså en "vanligt formad" liten kudde, ingen panda eller "specialkudde"?
    Nej, 2 gamla kuddar och ingen av barnen har då tatt skada av det. Finns så mycket specialprodúkter idag för barn där det går lika bra med helt vanliga grejer. Glad
Svar på tråden Vad ska man ha för kudde till nyfödd?