IceKitten skrev 2019-05-15 14:38:11 följande:
Skippa alla dyra leksaker. Mina katter älskar sugrör och papperstussar, det och en vippa är allt som behövs.
Om katten ogillar en koja eller något som du har köpt till den så lägg en kartongbit i botten. Simsalabim så är det en lyxlägenhet.
Låt katten välja en plats i hemmet (hyllplan, på diskmaskinen eller vad den nu gillar) och stör den aldrig där. Bara en egen plats där katten kan hänga.
Tänk vertikalt, de flesta katter vill vara högt upp. Ett katträd på ca 1 meter är ett slöseri med pengar. Ett katträd som går till taket är dyrt men uppskattat och varar länge om man väljer kvalitet.
Om katten är jobbig när du lagar mat i köket så sätt den på en hylla eller liknande där den har bra uppsyn över dig och maten du lagar. Annars kommer du tillbringa all din tid med att slänga ner den på golvet.
Katter GÅR att träna, både till uppförande och trix. Men till skillnad från hundar så tycker de inte själva träningen i sig är rolig utan de behöver rätt motivation (godis, kel osv).
Och mat... Mjau blötmat eller någon typ av färskfoder från VOM, Mush osv. Skippa torrmaten av hälsoskäl (lite torrmat som godis går bra).
En vattenfontän är förvånansvärt nog värt priset.
Det är nog mest dottern som ser fram emot att köpa kattleksaker ;) Katten jag hade som liten var ointresserad av köpta leksaker och favoritleksaken var lökskal
Gällande klätterträd så hade vi tänkt köpa två höga och ställa en i vår walk in-garderob med stort fönster,som sällan används, som katten kan få ha som "sitt" rum om den vill vara i fred. Det andra får stå i vardagsrummet eller något där vi ofta är.
Med maten tänkte jag höra med uppfödaren om hon har några tips kring vad som passar rasen(sibirisk katt).
Tack för tipsen :)