Inlägg från: jrockyracoon |Visa alla inlägg
  • jrockyracoon

Kvinnor som våldtar män

Jag har ingen personlig erfarenhet, men säger ändå några saker.

Vadå, hur går det till? Det går till på en väldigt många olika sätt, givetvis, beroende på situation.

Det vanligaste som jag har läst mig till i amerikanska trådar, tycks vara att mannen är berusad och efter en fest får sällskap hem eller liknande. Sedan slocknar mannen och då passar kvinnan på. Mannen vaknar då ofta av att hon rider på honom.

Penis blir ofta hård av stimulering även om mannen sover. Om mannen är vaken kan också penis bli hård av stimulering trots att mannen inte är kåt/samtyckande.

De män som blir utsatta för den här formen av övergrepp mår ofta dåligt ett tiotal år efteråt. De berättar att deras sexliv och relationer har blivit påverkade flera år efteråt. Många blir deprimerade och får psykiska problem. Det värsta för dessa män är att omgivningen ofta består av sådana som du (ursäkta) som inte inser vidden av övergreppet just för att den som blir våldtagen är en man. När offren försöker berätta om händelsen blir de illa behandlade och tas inte på allvar.

I en fantasi kan en man kanske drömma om att bli våldtagen. Men blir han det i verkligheten är det en helt annan sak. Jämför det med att bli misshandlad eller hotad till livet eller något annat du kan relatera till utan fördomar. Det ger ett trauma för livet.

• jrockyracoon
    Anonym (A) skrev 2019-05-25 09:03:21 följande:

Man tappar lät hårdheten om man finner siuationen obehagglig eller hotfull. Sen har jag svårt att tänka mig att kvinnor våldtar en rätt upp och ner som män kan göra. Det måste ju ske när du själv varit dumdristig nog att försätta dig i en sårbar situation med främlingar. 

Du har uppåt väggarna fel. Gå  in och läs på t.ex. reddit om män som blir våldtagna av kvinnor. Det är många där som har blivit våldtagna av kvinnor och blivit förstörda av det. 

Antagligen är det ett stort mörkertal angående män som blir våldtagna av kvinnor. Det är inget de går omkring och basunerar ut till höger och vänster. Det är inget konstigt alls att det förekommer tycker jag. Kvinnor kan också vara våldsamma och begå sexövergrepp precis som män. Det finns kvinnliga psykopater precis som det finns manliga psykopater.
  • jrockyracoon
    Anonym (Nina) skrev 2019-05-26 19:55:38 följande:
    Hur vet du det?
    Det går inte att veta. Detta utifrån definitionen av mörkertal.

Men det är sannolikt att det finns ett mörkertal. Detta eftersom sexbrott är skambelagda och när det gäller män så är det väldigt dålig kunskap och inlevelseförmåga hos andra, vilket många inlägga i denna tråd ger bevis för. Att många män inte anmäler när det finns så många personer i samhället som inte ens tror att män kan bli våldtagna och må dåligt över det, är väldigt sannolikt. .
  • jrockyracoon
    Anonym (A) skrev 2019-05-26 02:02:25 följande:

...

Männen vaknar upp och deltar eller somnar om men tycker varken bu eller bä. Visserlgen är det inte av fri vilja men dom tycker inte det var hela världen. 

...

Du har väldigt fel och generaliserar med väldigt litet urval utifrån dina egna preferenser om hur du vill att världen ska vara. 

Om jag skulle göra likadant skulle jag säga att barn som blir våldtagna visserligen tycker det är lite jobbigt, men ändå inte så farligt jämfört med att bli slagen. Detta utifrån det enda inlägget om en person som blev våldtagen av sin mor som barn.

Du märker väl hur fel det blir att generalisera så grovt när man inte har på fötterna?

Jag tror att en del av männen som säger att de inte bryr sig om ett begånget övergrepp i tråden, säger det för att de inte känner sig helt bekväma med att erkänna att det tagit ganska hårt på dem. Särskilt svårt blir det att erkänna detta i en tråd där trådskaparen själv ifrågasätter om män ens kan bli våldtagna.

Sedan finns det givetvis en del män som kanske på riktigt inte tar illa upp av ett sexuellt övergrepp, utan tycker det är sexigt eller häftigt. Jag undrar lite över vad som hänt med deras integritet och vad de lärt sig om att kräva respekt från andra angående ens kropp. Hos några kanske det finns tidiga sexuella övergrepp i barndomen som format dem, hos andra kan det kanske handla om att de känt sig i kontroll (i och med deras ev. överlägsna fysiska styrka) trots det pågående övergreppet.
  • jrockyracoon
    Anonym (A) skrev 2019-05-26 23:45:38 följande:

Jag undrar vad som hänt med DIN integritet eftersom du läser in mer än vad dom faktiskt uttrycker. Är dom inte vuxna individer som själva kan uttrrycka vad om känner och upplever? Vi är inte så förlamade, även fast vi är skadade. 

Män och kvinnor tänker inte likadant och fungerar inte likadant. Om en kvinna utnyttjar en man sexuellt är det sällan i samma grad och trauma som en när det är tvärtom. Lägg märke till att jag skrev sällan.

Tar en man för sig av en kvinna som är däckad är konsekvenserna generellt betydligt värre än när en kvinna utnyttjar en man i samma position. Det uppfattas möjligt som kränkande eller obehagligt men jag tvivlar på att de oftast är tillräckligt brydda för att dra det till domstol.

Sen tror jag att de som utsatts för tidigare sexuell övergrepp har större sannolikhet att vara finna sig i en sådan situation igen om de inte fått hjälp. Till exempel att det lättare för dessa att hamna med kvinnor som är kapabla till att utnyttja mannen genom emotionell utpressning. Vilket är vanligaste våldtäktsorsaken när kvinnor är förövarna och sker förmodligen pårund av att han saknar inttegritet sedan barnsben.

Jag är ute efter sanningen, och jag vet att män på reflex inte gärna erkänner sin sårbarhet när det gäller känslor. Jag är själv sådan. Jag är dock inte insatt i forskningen här, så visst kan jag ha fel, men möjligheten finns.

Män är ingen homogen grupp. Det finns män som har mindre testosteron än många kvinnor har och det finns män som är mer känsliga än kvinnor. Jag tycker du överdriver skillnaden mellan män och kvinnor här, och jag misstänker att du gör det utifrån att du själv tycks ha svårt att förstå det trauma som ett sexuellt övergrepp kan innebära för en utsatt man från en kvinna.

Självklart vill männen inte ta det till domstol, för de vill inte riskera att bli förlöjligade. Uppfattningen att män inte kan bli våldtagna är vida utbredd. Men det säger verkligen inte något om vilket trauma det ger.

Angående ditt sista stycke där, håller jag helt med dig. 
  • jrockyracoon
    Kermit1561 skrev 2019-05-27 11:50:09 följande:
    Precis som killen nedan skriver är det mer komplicerat än så. Om du fått lära dig att trycka ned sådana känslor och/eller inte ta dem på allvar eller helt enkelt inte lärt dig värdera din kropp eller sexualitet speciellt högt så behöver du inte vara medveten om att du blivit utsatt. Dessutom lär du ha svårt att ta andras sexuella integritet på allvar om du inte har någon för din egen vilket gör att du riskerar att begå övergrepp mot andra.

Så kvinnor borde om inte annat av rent egoistiska skäl ta våltagna män på mer allvar..
    Tack Kermit1561 för att du finns och tack för att du ger mig hopp om mänskligheten!
  • jrockyracoon
    Anonym (S) skrev 2019-05-27 16:16:57 följande:
    Ja och så finns det också vetenskapliga studier. Dels studier där man frågat folk (anonymt) om de blivit utsatta. Utifrån dessa tror man att mörkertalet för manliga offer är väldigt stort, särskilt när det gäller att bli pressad eller tvingad till sexuella aktiviteter.

Sedan finns det även studier på synen på män som offer för sexualbrott, och dessa studier tyder på att det är svårare för män att tas på allvar som offer för sådana brott.
    Intressant...  Nu växte min kunskap. Har du eller någon annan några siffror på uppskattningen av andelen män som blir utsatt för övergrepp? Att det är 137 på 10 000 000 tror jag inte ett smack på. Minns att jag hört någon uttala att det kan vara nästan lika vanligt som för kvinnor, men minns inte var någonstans jag läste det. Det låter ju istället lite i överkant...
  • jrockyracoon
    Anonym (Samma här) skrev 2019-05-30 14:50:12 följande:
    Tack för att du delar med dig. Jag tror inte det du beskriver ses som våldtäkt rent moraliskt av så många men du har uppenbart reflekterar över dina egna handlingar vilket i sig har ett värde.

Jag tror många kvinnor kan känna igen sig i det du beskriver och många har nog använt mer sk utpressning för att få sex eller bara för att de haft lust. Detta borde inte vara så tabu för kvinnor att prata om tillfällen då de tagit för sig lite för mycket sas.

Har du haft andra tillfällen då du varit tillsammans med en ug man och mått bra av det?
    Tveklöst är det både moraliskt och juridiskt en våldtäkt att ha sex med en medvetslös person, så kan absolut inte hålla med dig där....
  • jrockyracoon
    Anonym (Kunskapstörst) skrev 2019-07-17 15:45:37 följande:

Intressant och lärorik tråd. Tack. Övergrepp är aldrig bra.

Har än så länge haft turen och aldrig råkat ut för den sortens övergrepp. Mina kvinnor genom åren som tagit fördel av mig när jag sovit, ja sådant hör ju till de allmänna sexfantasierna... att vakna mitt i natten med hennes händer och mun på fina ställen eller när hon t o m hunnit sätta sig på mig... mmm..
    Tekniskt skulle väl det numera platsa som våldtäkter men jag ger verkligen gärna retroaktivt samtycke...Glad

Först beskriver du att du aldrig råkat ut för den sortens övergrepp. Men sedan i samma stycke ger du oss en beskrivning av flera våldtäkter som begåtts mot dig?

Den här typen av övergrepp har betecknats som våldtäkt även av den tidigare lagstiftningen. Det skulle i allmänhet finnas ett inslag av våld/tvång, men undantag gällde när någon var medvetslös eller sov.

Tror inte domstolen skulle tycka att det var mindre våldtäkt för att du retroaktivt ger ditt samtycke.
  • jrockyracoon
    Anonym (Kunskapstörst) skrev 2019-07-19 10:51:52 följande:
    Oj fan. Då har jag alltså våldtagits även om jag retroaktivt gav mitt fulla godkännande. Tack för insikt, är du jurist?

Kan jag ge fullmakt till min tjej att göra så igen hur ofta hon vill?
    Nej, inte jurist, bara insatt i just den delen av lagstiftningen - men googla gärna så tror jag att du kommer fram till samma sak som jag sa. Eller också kanske någon annan med juridisk utbildning kan bekräfta/dementera det jag nyss påstod.

Särskilt på din andra fråga, kommer man in på mer avancerade saker som en jurist eller annan med särskild kunskap, skulle kunna svara på.

Har man gjort en överenskommelse innan om att tjejen får göra något sådant här, blir det ju ett gränsfall om det är våldtäkt eller ej. För du kan ju ha ändrat dig, utan att säga det till din tjej. Det vet ju inte hon. Som jag förstår det ligger det ett ansvar på tjejen i detta fallet att kontrollera att du verkligen samtycker till att ha sex. Om det samtycket kan ligga längre tillbaka i tiden är jag osäker på...

I praktiken dock, så behöver du inte oroa dig, vem kommer anmäla det här som en våldtäkt? Ingen, om ni båda är nöjda och glada efteråt. Kanske din tjej behöver vara orolig i så fall, om du t.ex. vill hämnas på henne av någon okänd anledning och anmäler henne för våldtäkt efter en sådan händelse.

• jrockyracoon
    Robert 832 skrev 2019-07-19 15:39:50 följande:

Idag tack vare samtyckeslagen är det ju våldtäkt om du initierar sex utan att söka verbalt samtycke. Så vanligt gos kan bli anmält som våldtäkt.

Det står mig veterligt inget om att samtyckandet måste vara verbalt. Om samtyckandet är i form av kroppsspråk går det säkert också bra. Svårt att visa sådant samtyckande kroppsspråk i sömnen, dock.

Tror heller inte att gos, kyssar och smek på t.ex. rygg eller rumpa betecknas som våldtäkt. Det blir väl då mer som sexuella trakasserier. Såvida inte samtycke visades i form av kroppsspråk eller annat.

Jag tänker t.ex. att om du börjar gosa med någon som blir helt stel i kroppen och inte responderar kan det vara läge att lägga ner. Tipset är att börja lite försiktigt med en hand på axeln och djup ögonkontakt och sedan läsa av. Du märker ju om det är intresse tillbaka eller inte.
  • jrockyracoon
    KlantSmurfen skrev 2019-07-19 16:04:23 följande:
    Om man inte upplever det som ett övergrepp och är något man uppskattar för att det är en del av ens sexfantasier så är det inte ett övergrepp.
    jrockyracoon skrev 2019-07-19 11:16:24 följande:

Nej, inte jurist, bara insatt i just den delen av lagstiftningen - men googla gärna så tror jag att du kommer fram till samma sak som jag sa. Eller också kanske någon annan med juridisk utbildning kan bekräfta/dementera det jag nyss påstod.

Särskilt på din andra fråga, kommer man in på mer avancerade saker som en jurist eller annan med särskild kunskap, skulle kunna svara på.

Har man gjort en överenskommelse innan om att tjejen får göra något sådant här, blir det ju ett gränsfall om det är våldtäkt eller ej. För du kan ju ha ändrat dig, utan att säga det till din tjej. Det vet ju inte hon. Som jag förstår det ligger det ett ansvar på tjejen i detta fallet att kontrollera att du verkligen samtycker till att ha sex. Om det samtycket kan ligga längre tillbaka i tiden är jag osäker på...

I praktiken dock, så behöver du inte oroa dig, vem kommer anmäla det här som en våldtäkt? Ingen, om ni båda är nöjda och glada efteråt. Kanske din tjej behöver vara orolig i så fall, om du t.ex. vill hämnas på henne av någon okänd anledning och anmäler henne för våldtäkt efter en sådan händelse.

Insatt i lagstiftningen? Om du anmäler någon för ett övergrepp men är ärlig om att du njöt av det blir du knappast tagen på allvar.
    "En måste se till att det finns samtycke i direkt anslutning till handlingen och under hela handlingen. Om personen har uttryckt ett samtycke dagen innan eller på annat sätt visat intresse har ingen som helst betydelse för om personen vill ha sex i stunden. Dessutom måste personen ha samtyckt till varje kvalificerad sexuell handling. Om en under sexet byter handling så krävs samtycke till den med. Om den ena inte längre vill och den andra fortsätter är allt därefter ett övergrepp."

Hämtat från fatta.nu/samtyckeslagen-ni-fragar-vi-svarar/ under rubriken: "När ska samtycke införskaffas".

Här är ett annat citat hämtat från lagtexten:

Den som, med en person som inte deltar frivilligt, genomför ett samlag eller en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst två år och högst sex år. Vid bedömningen av om ett deltagande är frivilligt eller inte ska det särskilt beaktas om frivillighet har kommit till uttryck genom ord eller handling eller på annat sätt. En person kan aldrig anses delta frivilligt om 1. deltagandet är en följd av misshandel, annat våld eller hot om brottslig gärning, hot om att åtala eller ange någon annan för brott eller hot om att lämna ett menligt meddelande om någon annan, 2. gärningsmannen otillbörligt utnyttjar att personen på grund av medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada, psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i en särskilt utsatt situation, eller 3. gärningsmannen förmår personen att delta genom att allvarligt missbruka att personen står i beroendeställning till gärningsmannen?

www.limhamnsjuristen.se/brottmal/vad-ar-nytt-i-nya-samtyckeslagen/

Så enligt denna text är det våldtäkt om personen inte anses delta frivilligt. Det anses inte personen göra om gärningsmannen otillbörligt utnyttjar att personen på grund av t.ex. sömn befinner sig i en särskild utsatt situation.

Jag tycker det framgår ganska tydligt att i Kunskapstörst situation, när han inte har medgivit samlag i anslutning till handlingen och sovit, sannolikt handlar om en våldtäkt enligt juridiken. Att han har givit medgivande retroaktivt eller att han har njutit, har ingen betydelse enligt det som jag har läst i lagtexten.

Du kanske har någon annan information från andra källor?

Och ska vi tro det första citatet får vi samtidigt veta att det inte går att samtycka kvällen innan så Kunskapstörst får alltså svårt att tillåta sin partner att ha sex med honom när han sover utan att det innebär en våldtäkt. Men vi kanske ska vänta på prejudikat innan den biten är slutgiltigt bestämd.
  • jrockyracoon
    jrockyracoon skrev 2019-07-19 16:08:57 följande:
    Det står mig veterligt inget om att samtyckandet måste vara verbalt. Om samtyckandet är i form av kroppsspråk går det säkert också bra. Svårt att visa sådant samtyckande kroppsspråk i sömnen, dock.

Tror heller inte att gos, kyssar och smek på t.ex. rygg eller rumpa betecknas som våldtäkt. Det blir väl då mer som sexuella trakasserier. Såvida inte samtycke visades i form av kroppsspråk eller annat.

Jag tänker t.ex. att om du börjar gosa med någon som blir helt stel i kroppen och inte responderar kan det vara läge att lägga ner. Tipset är att börja lite försiktigt med en hand på axeln och djup ögonkontakt och sedan läsa av. Du märker ju om det är intresse tillbaka eller inte.
    Ord och handling, stod det visst i lagtexten. Så frågan är då om kroppsspråk är en form av handling. Sannolikt inte. Kanske bäst då att se till att personen visar respons i form av handling innan man fortsätter...
  • jrockyracoon
    KlantSmurfen skrev 2019-07-19 19:46:47 följande:
    Våldtäkt/sexualbrott ses som brott för att det är väldigt kränkande handlingar så man får utgå ifrån att personen upplevt det som kränkande för att det öht ska kunna räknas som ett brott (om personen är byxmyndig). Eftersom man inte vet hur personen kommer att reagera ska man fråga först, men om personen blev glad kan man inte räkna det som ett brott.

Du får gärna förklara vad som är kränkande med "sexfantasierna", "mmm".

"Och ska vi tro det första citatet får vi samtidigt veta att det inte går att samtycka kvällen innan så Kunskapstörst får alltså svårt att tillåta sin partner att ha sex med honom när han sover utan att det innebär en våldtäkt"
    Om du anmäler en partner för ett övergrepp som skedde när du sov men är ärlig om att du givit partnern ditt samtycke att ha sex med dig när du sover blir du knappast tagen på allvar om det inte hänt något i relationen så det skulle finnas anledning att misstänka att samtycket är indraget.
    Lagtexten är lagtexten. Om du inte visste det så är det lagen man följer i Sverige, och möjligen också tillämpningen av lagen utifrån olika fall och resonemang i HD.

Om du vill argumentera för att t.ex. njutning är ett kriterium som friar våldtäktsmän från att bli dömda, behöver du mer på fötterna än din egen åsikt. Ge mig källa på det. Jag har nyss citerat en sida där man uttryckligen förklarar att samtycket behöver vara i nära anslutning till sexet, och också lagtexten. Samtycke efteråt räcker alltså inte, enligt den sidan. Varför stämmer inte det som står där?

Jag tror att man medvetet valt att frångå detta med njutning/beteende, och koncentrerat sig på det uteblivna samtycket i lagen. Detta för att slippa domare som med den gamla lagen suttit och spekulerat om att hon faktiskt ville det eftersom hon hade utmanande kläder och lade sig i samma säng som den anklagade, etc...

Om jag blir rånad och rånaren blir anmäld, så lär inte rättsväsendet släppa misstankarna för att jag erkänner i förhör att jag tyckte det var superskoj att bli rånad. Därmed inte sagt att jag alldeles säkert har rätt här, men jag tror det. En våldtäkt är en våldtäkt, även om den inte åstadkommer skada psykiskt eller fysiskt. Dock kommer antagligen inte särskilt många av dessa fall till domstol eftersom båda är nöjda och ingen anmäler. Men det betyder inte att det inte är ett brott.

Kommer onekligen bli intressant om ett sådant här rättsfall dyker upp, och man kan följa det och få veta hur man tolkar lagtexten. Man frångår ju uppsåtet i den här lagen, vilket då betyder att intentionen hos den som är anklagad för brottet saknar betydelse.

• jrockyracoon
    KlantSmurfen skrev 2019-07-19 19:46:47 följande:
    Våldtäkt/sexualbrott ses som brott för att det är väldigt kränkande handlingar så man får utgå ifrån att personen upplevt det som kränkande för att det öht ska kunna räknas som ett brott (om personen är byxmyndig). Eftersom man inte vet hur personen kommer att reagera ska man fråga först, men om personen blev glad kan man inte räkna det som ett brott.

Du får gärna förklara vad som är kränkande med "sexfantasierna", "mmm".

"Och ska vi tro det första citatet får vi samtidigt veta att det inte går att samtycka kvällen innan så Kunskapstörst får alltså svårt att tillåta sin partner att ha sex med honom när han sover utan att det innebär en våldtäkt"
    Om du anmäler en partner för ett övergrepp som skedde när du sov men är ärlig om att du givit partnern ditt samtycke att ha sex med dig när du sover blir du knappast tagen på allvar om det inte hänt något i relationen så det skulle finnas anledning att misstänka att samtycket är indraget.
    Ska lägga till att jag aldrig påstått att sexfantasier är kränkande. Däremot har jag påstått och argumenterat för att det sannolikt är ett brott att ha sex med sin pojkvän som sover utan samtycke i anslutning med detta (vilket förstås inte går om man inte först väcker killen och frågar och denne sedan somnar igen)...

Så det du säger om att man kan komma överens om något innan och sedan mena att det gäller en längre tid, fungerar inte heller (även om diskussionen handlade om att godkänna sexet retroaktivt). Åtminstone inte om man ska tro den sidan jag refererade till.
Svar på tråden Kvinnor som våldtar män