Inlägg från: Anonym (Omnipotent) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Omnipotent)

Kvinnor som våldtar män

Anonym (A) skrev 2019-05-25 08:24:47 följande:

Hur i fan går det till när kvinnor våldtar män? Har aldrig fattat detta fenomen och att det ens är möjligt. Kan inte påstå att jag skulle bli hård om jag befann mig i en stressad situation och troligtvis har jag inte att göra med en Rhonda Rousey så jag borde ha det fysiska övertaget.

Sen som man är man inte lika känslig. Jag menar kör på om jag inte kan ta mig lös.

Vad sysslar dessa män med undrar jag.

Är det någon här som har erfarenhet och villig att dela med sig av vad som hände?

Som många säkert redan sagt finns flera möjliga situationer. Jag kan nämna två.

Den första situationen är när mannen inte vill ha sex egentligen, men kvinnan förutsätter att han vill det. Numera kan det vara våldtäkt att ha sex med någon utan att vara säker på att den andre vill (det räcker inte med att läsa in ett samtycke i situationen).

Den andra situationen är då ett barn under femton år har sex med någon över femton år (exempelvis att en fjortonåring våldtar en sextonåring, den senare gör sig då skyldig till våldtäkt mot barn medan fjortonåringen inte kan dömas till följd av sin ålder).

(På sätt och vis krävs dock fortfarande - principiellt - uppsåt, men det kan domstolarna fingera.)
  • Anonym (Omnipotent)
    Anonym (Bredda din vy) skrev 2019-05-26 10:40:36 följande:

Vill bara flika in att om en fjortonåring våldtar en sextonåring kommer sextonåringen inte under några omständigheter dömas för våldtäkt.

Har en sextonåring och fjortonåring frivilligt sex med varandra kan sextonåringen dömas för våldtäkt mot barn, sen görs bedömning utifrån situationen.

Då vill jag flika in att jag skrev om våldtäkt mot barn (se 6 kap 4 par. BrB). Som lagtexten är utformad ska alla former av sexuella handlingar där barn är inblandade omfattas, dvs även den märkliga situationen där barnet är den aktive. Sedan kan det falla på uppsåtskravet, men det ligger utanför frågan om det objektivt sett handlar om brott.
Svar på tråden Kvinnor som våldtar män