Anonym (A) skrev 2019-05-27 19:45:43 följande:
Spela ingen större roll hur samhället ser ut. Individer bör ansvaret för sig själv och de människor de omger sig med. Folk pratar om samhället men förstår inte att de själva är samhället.
Det spelar ingen roll om min familj blir våldtagen eller ej. Det är fortfarande inte ett samhällsproblem. Människor i Sverige våldtar inte på löpande band. 137 stycken våldtagna män i jämförelse med en befolkning på 10 000 000 är inte ett samhällsproblem. Det handlar om särskilda individer. Och eftesom denna tråd handlar om kvinnor som våldtar män måste vi reducera siffran ytterligare eftersom förövarna var både män och kvinnor. Kvinnor våldtar inte män i en sådan sådan utsträckning som motsatsen.
Värderingar kommer aldrig mana folk att gå och anmäla om de är rädda. En kärleksfull omgivning däremot kommer inte att kunna se på om någon inte värderar sig själv nog mycket att stå upp och respektera sig själv nog mycket att inte finna sig i situationen.
Det vore värre om det handlade om en nationell kris. Som tur är handlare det om enstaka fall. Sen att det inte är hemskt för individerna är en annan femma men det är som sagt ingenting jag kan ansvara för. De måste stödjas av familj och vänner.
Mörkertalet finns men det får inte blåsas ur proportion.
Att du tycker att individer har ansvaret och att samhället inte bör hjälpa vpldtäktsoffer får stå för dig. Lyckligtvis delar de flesta inte din uppfattning i detta.
Folk förstår inte att de är samhället?
I samhället har vi byggt upp olika institutioner som ansvarar för olika saker. Om du inte gillar denna samhällsmodell så finns det andra länder där det är mer djungelns lag.
Jo, värderingar i ett samhälle / i en kultur spelar roll och påverkar individers beteenden, jag försäkrar dig om att det fungerar så.
Du hänvisar till antal anmälda fall och säger att vi ska reducera den siffran ytterligare. Detta är helt felaktigt eftersom du baserar den tanken på att antalet anmälda fall motsvarar antalet brott.
Det handlar inte om att värdera sig själv som du säger. Att gå igenom en sådan rättsprocess kan vara ett trauma i sig och folk är medvetna om den låga sannolikheten för fällande dom när det saknas vittnen osv, vilket bidrar till att många ej anmäler.