Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Antisemitismen inom vänstern, varför?

miselda skrev 2021-06-16 10:28:39 följande:
    Är du judisk?
    Spelar det någon roll för dig?
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Flash Gordon
    miselda skrev 2021-06-16 10:40:28 följande:
    Ja annars hade jag inte frågat. Du är det va?
    Varför spelar det roll om jag är jude eller inte?

I din egen tråd blev du avstängd för att du i nedsättande ton kallade judar för "dessa människor".

Är det vad din fråga till mig handlar om nu - att om jag är jude så är jag en av "dessa människor" och du tänker bemöta mig därefter?

Bemöter du människor olika beroende på om de är judar eller muslimer eller kristna eller något annat?
  • Flash Gordon
    miselda skrev 2021-06-16 10:50:46 följande:
    Också jag kommer inte svara på dom frågorna tyvärr.......
    Du förstår inte att du redan har besvarat de frågorna?
  • Flash Gordon
    miselda skrev 2021-06-16 13:18:18 följande:
    Varför frågar du då?
    För att lyfta fram ditt svar på frågan inför alla andra.
  • Flash Gordon
    Missermajser skrev 2021-06-16 13:17:41 följande:

Jag har själv postat denna länk med kriterier inklistrade tidigare i denna tråd. 

Förvisso, men du verkar ju inte ha förstått vad som står där eftersom du skrev som du gjorde.
    Missermajser skrev 2021-06-16 13:17:41 följande:

Vad som skiljer dig och mig åt i detta fall tror jag är hur vi ser på nationer. För min del är det en geografisk yta inom vilken samtliga som lever där oavsett etnicitet lyckas enas om för värderingar.

Jag skulle alltså inte ens drömma om att koppla genetiskt arv eller etnicitet till specifika nationer. Speciellt inte tyska nationalromantiska drömmar om en nedärvd folksjäl med nationell anknytning. 

Du ser alltså inte behovet av en enda stat på jorden där judarna kan finna andrum? Givet hur de behandlats genom historien?

Gilla det eller inte men att förneka behovet av judiskt självbestämmande definieras idag som anti-semitism.
  • Flash Gordon
    miselda skrev 2021-06-16 13:47:54 följande:
    Haha och? Är det meningen att jag ska skämmas då eller du vill bara verka viktig med alla dina skriverier?
    Om man skäms eller inte, det är som man har vett till.
  • Flash Gordon
    miselda skrev 2021-06-16 14:00:55 följande:
    Alla tycker inte som du visste du? Dom som inte håller med dig dom har inte vett haha jag dör Skrattande
    Det står visserligen något annat i mitt inlägg men glad Jerusalemdag på dig i alla fall - om än lite sent.
  • Flash Gordon
    Missermajser skrev 2021-06-16 14:11:02 följande:

Med bakgrund av hur judar behandlats genom historien så anser jag att de ska ses som jämlika med övriga på den plats de än lever. Samma rätt till medbestämmande som alla andra med andra ord. Sedan bör alla nationer få ha självbestämmande men inte ut efter genetiskt arv eller etnicitet. Rätten som medborgare ska baseras på de gemensamma värderingarna  och den gemensamma ordningen.

Israel som judiskt dominerad enhet bygger ju varken på genetik eller etnicitet.

Du kan inte se behovet av att judarna kan utöva ett självbestämmande?
  • Flash Gordon
    Missermajser skrev 2021-06-16 16:42:29 följande:

Eftersom jag är emot t.ex. politisk islam så kan jag ju inte säga att jag i så fall mer skulle stå bakom judiskt självbestämmande ur ett religiöst perspektiv för någon sådan tillhörighet. 

Då återstår att jag kan stödja både Israel och Palestina endera för sig eller bådadera men utifrån ett gemensamt "medbestämmande" snarare än "självbestämmande".

Då får man bygga staten på samtliga geografiskt anknutna individer oavsett på de värderingar de kan enas om. I annat fall är det svårt.....

Jag frågade om du ser behovet av judiskt självbestämmande. Inte om du känner att du kan stå bakom ett sådant självbestämmande.

.
    Och nu likställer du islamism (specifikt) med judendom som helhet som religion och identitet. Det är ju inte en rimlig jämförelse. En rimlig jämförelse är istället islam som religion med judendom som religion.

Det finns femtio stater där muslimer är i majoritet. Det finns en stat där judarna är i majoritet. Och då bygger inte Israels grundlag på Torah och Tamlud medan många muslimska stater styrs av koranen.

.
    Vi vet båda två att alternativet idag till judiskt självbestämmande är att utelämna judarna till en religion och en kultur som ser judarna som sin dödsfiende och därför skall besegras, fördrivas och dödas.

Ser du inget behov av judiskt självbestämmande?
  • Flash Gordon
    Missermajser skrev 2021-06-16 22:16:34 följande:
    Nej har jag ju skrivit flera gånger jag ser ett behov av bestämmande på jämlik grund oavsett etnicitet. Ingen ska förtryckas någonstans i världen oavsett eller ha mindre att säga till om beroende på om man kallar sig jude, muslim arab eller vad man än menar. 
    Gulligt och naivt. Men det vet du ju redan. I den verkliga världen skulle judarna i minoritet i  Israel fördrivas, dödas och utrotas. "From the river to the sea".

Jag tycker faktiskt det är lite lätt moraliskt förkastligt att i denna fråga gömma sig bakom det naiva påståendet om att "alla ska behandlas lika oavsett bakgrund" när vi vet att så blir inte fallet om judarna blir i minoritet. Detta med att inte våga ta ställning för en utsatt grupps rätt till självbestämmande. Oklart varför det är så svårt.

Judarnas rätt till självbestämmande kommer sig av hur den gruppen behandlats av andra kulturer, grupper och nationer genom årtusenden. Jag ser ett behov av judiskt självbestämmande. 

Att neka dem det är idag att betrakta som antisemitism. Se tidigare inlägg för mer detaljerad förklaring till detta.
    Missermajser skrev 2021-06-16 22:19:15 följande:

Från Amnesty översatt till svenska:

Amnesty har du ju redan fått svar på
Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?