Inlägg från: RebeckaZ70 |Visa alla inlägg
  • RebeckaZ70

Antisemitismen inom vänstern, varför?

Padirac skrev 2021-05-21 19:03:30 följande:

En stilla undran - har HD beslutat att bosättarna på palestinsk mark ska betala hyra till markägarna?

Vidare:

Israel har tagit över arabisk egendom, men förvaltar värdet i en stiftelse som ättlingar till de som flydde/fördrevs kan ansöka om kompensation ifrån. Om de kan framföra bevis på sin äganderätt. Värdet justeras efter inflation och ränta.

Peroblemet är att de pressas av sina egna att inte söka kompensation eftersom det anses legitimera Israels överhöghet och existens. Det har ändå inkommit över 14000 ansökningar, mer än 10 miljoner shekel har betalats ut. Mer än 200 000 dunums har kompenserats för.

Hur har de judar som fördrevs från arabvärlden kompenserats?

Har deras egendomar förvaltats och värdet justerats för räntor och inflation?
    Another wild hearted woman
  • RebeckaZ70
    Missermajser skrev 2021-05-24 19:33:53 följande:

Benny Morris medger ju i all fall att det inte enbart handlade om order från arabiska ledare.

"Ifølge Benny Morris, historiker på Beersheba universitetet , findes der imidlertid ingen dokumentation for sådanne ordrer. Hans undersøgelse konkluderer derimod, at langt den største del af den palæstinensiske befolkning flygtede på grund af gennemførte eller frygtede massakrer og på foranledning af direkte udvisningsordrer fra zionistisk side. Andre flugtgrunde spillede i denne sammenhæng kun en underordnet rolle. (Benny Morgan ; ?The birth of the Palestinian Refugee Problem 1947-1949?). En anden historiker , Ilan Pappé fra universitetet i Haifa, kommer endnu tættere på palæstinensernes egne fremstillinger , idet hans forskningsarbejde dokumenterer, at palæstinensernes flugt var direkte forårsaget af zionisternes mere eller mindre systematiske fordrivelse af palæstinenserne. Ifølge Pappé findes der historisk dokumentation for, at den planmæssige øde-læggelse af omkring 400 palæstinensiske landsbyer op til og under krigen i 1948, havde til formål at forhindre at de flygtede palæstinenserne skulle vende tilbage. Magthaverne i den nye stat ville under ingen omstændigheder have, at Israel blev en binational stat med 45 % palæstinensere. For Ben Gurion og de ledende zionister ville det have været enden på drømmen om en jødisk nationalstat. (Ilan Pappé, ?The Making of the Arab-Israeli Conflict 1947-1951? )"

www.autonominfoservice.net/2009/06/11/pal%C3%A6stinas-tragedie/

Ilan Pappé går lite längre än så:

www.middleeastmonitor.com/20170814-ten-myths-about-israel/

Vilket jag inte heller har påstått.
  • RebeckaZ70
    Missermajser skrev 2021-05-24 08:19:40 följande:

Som tur är finns det även vettiga Israeliska soldater!

"- Min avsikt är inte att förringa säkerheten, det är sant att det har gått våldsamt till i Hebron. Mellan sommaren 2002 och 2003 dödades tjugo israeler här, en av dem var min vän. Men jag tycker att vi ska fundera på var gränsen går. Enligt mig har vi gått för långt!"

"? Vi vill att armén ska vara ett försvarsinstrument, inte en förtryckande ockupationsstyrka. Så enkelt är det. Vi bekämpar detta genom att berätta om ockupationens moraliska pris. Många israeler känner inte till det, därför måste vi skrika ut det, säger Shaul."

svenska.yle.fi/artikel/2017/02/26/de-bryter-tystnaden

Naturligtvis finns det. Jag försvarar inte de övergrepp som skett från israelisk sida, oavsett vad forumets antisemiter påstår.

Jag försvarar inte heller hela den bosättarpolitik som förs. Oavsett vad forumantisemiter påstår. Att jag försvarar vår rätt till försvar mot de som hotar mitt land borde inte vara konstigare än att du förhoppningsvis försvarar Sveriges rätt (och skyldighet) att försvara sin Civilbefolkning mot angrepp.
  • RebeckaZ70
    Rataxes skrev 2021-05-25 12:25:46 följande:

"Man kan anta att deras agenda skulle likna kristdemokraters eller kanske centerpartisters. Eller ännu snarare Broderskapsrörelsen inom den svenska Socialdemokratin."

Sådär ja.

Var det något mer?

"Ännu snarare broderskapsrörelsen inom den svenska socialdemokratin."

• RebeckaZ70
    Missermajser skrev 2021-05-25 13:32:34 följande:

"Att jag försvarar vår rätt till försvar mot de som hotar mitt land borde inte vara konstigare än att du förhoppningsvis försvarar Sveriges rätt (och skyldighet) att försvara sin Civilbefolkning mot angrepp"

Detta är faktiskt en mycket bra frågeställning du tar upp. Tyvärr anser jag svensk säkerhet hotad från flera håll. Dels för ställningstaganden som gjorts under diverse större krig de senaste decennierna. Öppnar jag munnen i detta så får jag tyvärr både vänstern och högern på mig.

Jag kan ju säga så mycket som att jag är trött på förhållningssättet i internationella konflikter överhuvud taget. Allt från flyktingmottagande till hur man understött den sk arabiska våren och hur man ser på Ryssland. Där tror jag även Israel gjort en grov missbedömning precis som de flesta västländer. Priset vi betalar med är stora flyktingvågor, terror och växande islamism istället för sekulära styren. Allt i vår iver att bomba in liberal demokrati i länder som inte direkt hanterar det. 

Intressant, fortsätter gärna den diskussionen under passande rubrik.
  • RebeckaZ70
    felix le chat skrev 2021-05-25 14:22:26 följande:

Jag räkna med själv som Israel vän men mordet på Folke Bernadotte är

fortfarande en svart skamfläck i den Israeliska historieboken.

Att inte staten Israel byggt ett monument i Katamon där han blev mördad av sionisterna är en skam. 

Ironiskt nog har han en gata uppkallad efter sig i Gaza.

Ja det är ingen jag känner som tycker att det var något som var bra för israels sak.

En skog på kullen vid Neve Ilan nära Jerusalem är planterad till hans minne, Yad Vashem har också en del till hans minne (vita bussarna).
  • RebeckaZ70
    KillBill skrev 2021-06-02 21:30:07 följande:

Nu rapport visar att SD toppar listan över partier med väljare som hyser antisemitiska åsikter. Även M och KD ligger högt i statistiken.

www.levandehistoria.se/sites/default/files/material_file/rapport-antisemitism-i-sverige-2020.pdf

Jag blir inter direkt förånad över SD's placering. än så länge har inte alla judehatare i det partiet gått över till lightnazisterna AfS.

Inte så förvånad över M heller.

KD däremot förvånar. Min personliga erfarenhet är att de är väldigt anti-antisemitiska men undantag finns såklart även där.

Vänstertns omsorg om judar verkar bara sträcka sig till att bry sig om döda judar, inte de levande.
  • RebeckaZ70
    KillBill skrev 2021-06-03 07:49:48 följande:

Målet med dagens svenska bistånd till Palestina är att minska fattigdomen, utveckla demokratisk utveckling och öka respekten för mänskliga rättigheter. Detta mål skiljer sig inte sig inte från det mål som den moderatledda alliansregeringen hade under sina 8 år vid makten.

Tycker du att det fungerar på ett bra sätt? med respekt för mänskliga rättigheter inom PA och hamas? Demokratisk utveckling när man sitter på 12 års övertid?

Abu Mazens fattigdom har iallafall minskat... alltid något...

images.app.goo.gl/hDJnH8Mt9HAnb4Nz7
  • RebeckaZ70
    Flash Gordon skrev 2021-06-02 23:02:11 följande:

Om ni undrar vad ni får för den där dryga halvmiljarden som Sverige ger i bistånd till palestinierna varje år

twitter.com/AviKaner/status/1398594975877709826

Hamas Muslim Brotherhood child killers spent over $1 million of embezzled Palestinian funds at the Mandarin Oriental Doha last week. Including $26,000 in spa services and $314,000 in "other" luxury services. Over 16 million Egyptian Pounds or 4 million Saudi Riyals

.

"Other services" 314.000 dollar.

Man undrar ju lite grand vad det rör sig om ...  

Det är ju bra att den religiösa socialdemokratins företrädares fattigdom minskat så att de kan lägga $314 000 på "other services".
Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?