JohannaSaGo skrev 2019-06-20 14:35:25 följande:
Okej, så leukocyter har INGET med havandeskapsförgiftning senare i grav. att göra? Blandar ihop dessa. Det var bara Leukocyter som gav utslag här. Så det kan inte bero på flytningar alltså?
Har själv beställt hem några stickor förra månaden, men det ska bara visa nitrit tydligen. Kanske finns för leukocyter också?
Ska ta upp detta med min BM om min UVI i min förra grav. Kanske testade dom med en begränsad sticka? Typ bara Nitrit/blod? Men det låter ju inte troligt.. Det ända dom sa till mig att dom fick utslag på var blod i urinen iallafall.
Vad jag förstått så kan ju mitt UVI ha haft andra bakterier än NITRIT den gången som min pappa försökte förklara. Alltså visade det negativt på både leukocyter och nitrit, men om man gjorde en odling kanske man borde sett någon bakterie?
SSK på vårdcentralen sa idag när jag ifrågasatte "Men hur kan det vara en UVI om det är 0 på nitrit?"
Hon förklarade att man gör en odling då det kan vara andra bakterier hmm
Leukocyterna har INGET att göra med en havandeskapsförgiftning. Det är proteiner man kontrollerar. På en sticka så finns flera olika fält, en för nitriter, en för leukocyter, en för proteiner, en för hb (blod) osv..
Leukocyterna handlar om vita blodkroppar, dom man får i urinen när man har en infektion. Dom berättar ingenting annat än just att man har vita blodkroppar i urinen (dom bildas vid infektion/virus som poliser för att bekämpa en infektion)
Proteiner är det man ibland kallar äggviteämne. Det kan finnas i urinen vid havandeskapsförgiftning, men även andra saker kan ge utslag på det (flytningar, problem med njurarna mm).
Dom stickor som används inom sjukvården så visar inte på endast nitriter. Dom visar många olika fält, så att man får en bra överblick. På nätet kan man kanske beställa stickor som visar på endast nitriter, jag vågar inte uttrycka mig om det. Men ganska dumt, då ett negativt svar på nitriter inte utesluter en infektion.
Blod på stickan är ännu ett annat fält. Det förekommer ofta i samband med en infektion.
Det är leukocyterna som avgör om det finns en infektion. Nitriterna är en vis typ av infektion. (lätt förklarat). Så har man en uvi som orsakas av andra bakterier än just nitriterna, så då kommer leukocyterna vara positiva men nitriterna negativa. Men leukocyterna är alltid positiv vid en infektion. Nitriterna kan vara neg eller pos, beroende på vilken sorts infektion. Vid en infektion (positivt utslag på leuk) så brukar man (speciellt under graviditet) odla för att se vilka antibiotikum som fungerar. Men om stickan var negativ för både leukocyter och nitriter, då är det högst troligtvis ingen uvi.
Din pappa får läsa på lite mer ; ) Och sjuksköterskan som sade det lika så. Långt ifrån alla uvi visar pos på nitriter.
Däremot så hoppas jag dom gjort en odling på ditt prov, så du får et slutgiltigt svar på att det är uvi vi talar om.