Orolig för UVI, vågar man åka på semester?
(varning för långt inlägg. Kommer såklart ta upp mina funderingar med BM nästa vecka. Men skulle vara skönt att bolla tankar med någon i samma sits, erfarenheter)
Hej! Jag la upp en tråd tidigare gällande om jag skulle våga åka på en utlandsresa 5dagar cirka då jag kommer vara runt vecka 16-17 om allt går bra.
Kom fram till att ja, det kommer jag, och jag kommer bada, för det är många gravida som badar, sålänge jag tar med ombyte osv :) Alt att man bara "vadar" i kanten med sonen.
Jag fick UVI med min son runt vecka 24. Hade INGA symptom förutom kissade ofta vilket kan vara normalt som gravid ändå. Helt plötsligt fick jag svåra mag och ryggkramper som kom akut. Fick åka in till Förlossningen och dom tog en sticka på urinprovet. Visade inga bakterier just då. (ingen odling) Dom misstänkte ändå UVI och jag fick penicillin. Direkt när jag kom hem så började jag kissa klarrött.
Penicillinet gjorde susen. Odling gjordes aldrig.
Nu är jag endast i vecka 12.
Har känt mig sådär konstant kissnödig hela tiden, inget mer än så. Så jag tänkte att jag passar på att lämna ett urinprov på VC imorse. Höll tummarna att det skulle visa negativt så jag kan åka utomlands utan att oroas så mycket för UVI.
Testet visade 0 på nitrit (inga bakterier av den sorten) men 600 på leukocyter (äggvita / vita blodkroppar?) Vilket sköterskan sa var väldigt högt.
Jag frågade och förklarade att jag läst någonstans att äggvita kan komma från flytningar eller att man som gravid kan ha det ändå, men i sån hög grad tyckte hon med stor sannolikhet var någon typ av infektion.
Fick antibiotika och ska invänta svar på odling. Men läkaren hon pratade med tyckte det var lika bra att påbörja kuren då detta tyder på en infektion.
Iallafall, blev väldigt ledsen, säkert pga hormoner. Har liksom inte ens badat i år än, varit noga med att dricka mycket vatten och även citronvatten, och ÄNDÅ får jag uvi? (med stor sannolikhet alltså) Är så rädd för att få sådär ont igen som förra graviditeten, rädd för missfall kopplat till uvi. Är väldigt nojjig av mig.
Så nu lutar det mot att jag inte kommer våga bada alls i sommar. Om jag får UVI bara sådär, så borde det ju även kunna komma direkt efter bad?
Och vad tror ni? Kan man kanske PGA sin oro be om att få lämna en odling direkt innan resan? Så ifall man har UVI igen, kan få behandling under resan? (kommer såklart fråga BM detta, men tänkte om ni vet)
Det skulle ju vara jättebra isåfall. Då kanske man vågar njuta lite på semestern.. Då slipper jag oroa mig för att någon ska hända pga uvi på resan iallafall.
Och till sist..
Låt säga att jag går med uvi i 4-5 dagar som knappt visar symptom på semestern, är det stor risk att få missfall/för tidig födsel på? Liksom helt akut få ett missfall? Eller ska det liksom hinna bli njurbäckeninflammation förrens det ska bli farligt för både mig och barnet?
För jag märker tydligen inte av när jag har uvi, verkar dölja sig bra.