fitness2 skrev 2019-06-25 21:58:17 följande:
Hej vänner,
Jag är SÅ sur. Jag har läst på otroligt många ställen nu att om man ser ett tickande hjärta vid vecka 6-7 så
Minskar risken för missfall DRASTISKT. Även en barnmorska jag känner som sagt detta till mig. Hade
Läst här att de flesta fått göra UL i typ vecka 7 men för att försäkra mig så ringde jag min vårdcentral. Där säger dom att dom endast erbjuder UL i vecka 12. Blir skitsur och försöker leta upp privata barnmorskor men hittar bara i göteborg. Tillslut får jag tag i barnmorskegruppen som finns i Göteborg och bokar där in ett UL i vecka 8+0 som vi får betala 300kr för. Kommer sedan skriva in mig i halmstad i augusti där vi bor.
Är det bara jag som blir så sjukt upprörd över det här? HUR kan man inte få göra ett UL som går så fort och inte kostar oss något när det kan ge nya föräldrar en stor sinnesro? Det står även överallt att tidiga UL inte ökar risken för någonting. Så det finns helt enkelt ingen anledning att leka. Tänk om något är fel då? Så får man kanske i 4-5 veckor och tror allt går bra och sen i vecka 12 ser man att ?nej, här har det aldrig funnits ett hjärta?
Det låter HELT absurt i mina öron?!
Brukar vara sjukt tacksam för Sveriges vård men detta gör mig så sur och det känns som barnmorskorna inte har någon respekt för folks oro och tid.
fitness2 skrev 2019-06-26 10:16:00 följande:
Jag köper också att man får betala, men man borde ju få göra det HOS sin barnmorska? Inte behöva byta fram och tillbaka bara för att få möjligheten till det.
Jag förstår din frustration. Själv fick jag reda på under KUB att hjärtat slutat slå i v9. Hade jag gjort ett tidigt ultraljud hade däremot allt ändå sett bra ut då.
Det stämmer faktiskt inte att risken minskar om man sett hjärtat, det man gör är att få veta att man tagit sig förbi ett av de många kritiska momenten - då hjärtat ska börja slå. Risken att något fortfarande kan vara/gå fel, pga kromosomavvikelser eller annat finns fortfarande. Hjärtat kan sluta slå. Dom 12 första veckorna är fortfarande lika kritiska. Jag fick det förklarat för mig av både läkare och barnmorska.
Väger man sedan in vad det kostar att göra ett extra ultraljud och att det för många kan diffa uppemot två veckor mot för hur långt gångna de tror de är (=man måste göra nytt ultraljud) så känns det inte rimligt att lägga det på sjukvården. Den är ju så belastad att många som skulle göra sitt tidiga ul runt v 12-14 fick dom inställda nu i sommar.
Jag förstår däremot som sagt din oro. Efter två missfall så är jag fortfarande orolig i v19. Jag bokade tidigt ultraljud i v8+0 - Dels för att se att hjärtat faktiskt börjat slå. Det stillade oron precis där och då, men visste ju att jag riskerade att uppleva samma sak på kub igen, vilket även barnmorskan förberedde mig på. Dels gjorde jag det även ultraljudet för att jag inte hade en aning om vilken vecka jag var i och planerade att göra kub, också det privat eftersom det inte ingår. Visst kan man prata om kostnadsfråga men det kostar ju faktiskt att skaffa barn och det tidiga ultraljudet är ju inget som påverkar graviditeten, mer än att man eventuellt får veta tidigare att något gått fel. Ingår kub kan jag däremot tycka att man bör få ett dateringsultraljud om man är osäker eftersom det blir himla dumt om man kommer in och det visar sig att man är längre gången och helt enkelt inte kan göra kub.
Sedan att man bör få göra det hos sin barnmorska.. Jag gör inga ultraljud hos min barnmorska utan får åka till ett sjukhus några mil härifrån. Dom har helt enkelt ingen utrustning för att göra ultraljud på mvc här, vilket jag har förstått inte är helt ovanligt.