Tidigt ul där du bor?
Alltså att man sett ett tickande hjärta tidigt minskar ju faktiskt inte risken för missfall? Jag menar att ultraljud gör ju inte fostret starkare eller friskare? Däremot kanske du menar att har man väl sett ett hjärta är sannolikheten större att även resten av graviditeten utvecklas som den ska eftersom en del graviditeter avstannar då hjärtat ska börja slå?
Jag har gjort tidigt ultraljud för att fastställa graviditetslängd vid mina två senaste graviditeter (har oregelbunden cykel till följd av pcos). Vid båda har hjärtat tickat och allt sett bra ut - vid den ena slutade hjärtat slå dagen efter typ (upptäcktes vid KUB och vid den andra såg allt fortsatt bra ut (väntar nu tvillingar). Så även om man klart blir lättad över att allt ser bra ut så ska man veta att ultraöjud endast är en ögonblicksbild.
Sen tycker jag klart (liksom de flesta andra) att alla landsting borde ha samma rutiner avseende både tidiga UL och exempelvis KUB. Jag bor i Skåne och här erbjuds alla KUB. Vet att det ser olika ut och tycker jäkligt synd om andra!! Detta gäller klart all vård.