Inlägg från: Anonym (Fjärde barnet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fjärde barnet)

Tidigt ul där du bor?

fitness2 skrev 2019-06-26 19:46:57 följande:

Jag förstår allas tankegång om att någon fortfarande kan gå fel, det är ingen garanti men heller inte det jag påstått. Däremot som vissa av er skriver är det en kritisk tidpunkt och att få minsta lilla lättnad i den oro man bär i 12 veckor att ?okej, vi har isf just nu ett hjärtljud? är ju värt det. Man tar ju hellre 2 dagar av lättnad på 12 veckor ist för 0 dagar?

Nu har jag iaf landat i min frustration eftersom jag fick boka privat. Jag är helt medveten om att det alltid kan bli ett missfall, från v1 till en dödfödelse i vecka 39. Däremot tycker jag alla par förtjänar de små studenterna av lättnad som går att få och att då få se det lilla hjärtat ticka kommer iaf (om än tillfälligt) ge mitt oroliga hjärta lite lugn.

Jag är gravid med fjärde barnet och jag kan tyvärr säga att oron inte är över när vecka tolv passerat. Sen kommer det andra saker att oroa sig för. Rör sig barnet tillräckligt? Har magen vuxit lagom mycket? Avvikelser på rutinultraljud, för höga/låga hjärtljud på rutinkontrollerna, högt blodtryck, urinvägsinfektioner osv osv. Oro för förlossning och vad som ev kan gå fel där, sen oro för bebisen som har kommit ut (sover hen för mycket? Får hen i sig tillräckligt när jag ammar? Varför följer hen inte med blicken? Kommer hen dö i sömnen?).

Så, det är bara att försöka slappna av och hänga med, och försöka vara lugn trots att man inte alltid kan få hundraprocentig bekräftelse på att allt är bra. Inom mödravården gör man bara de kontroller som absolut behövs. Det finns en enorm brist på barnmorskor i Sverige idag och att stilla den ofta obefogade oron hos blivande föräldrar kan inte prioriteras över viktigare kontroller. Kan man inte vänta så finns det som du själv insett privat vård, och då får man helt enkelt boka tid där.
  • Anonym (Fjärde barnet)
    fitness2 skrev 2019-06-26 23:49:55 följande:

Nej jag förstår oron inte försvinner men 2 dagar av lättnad på 12 veckor hade jag betalt dyrt för.

Ja, och du ska ju göra det nu. Eller hur? Men din tråd handlar om hur dumt det är att inte alla får gratis tidigt UL.

Sen är det också tyvärr så att många inte alls får de där två dagarna av lättnad efter det tidiga ultraljudet. Kolla in alla trådar här på FL ?om för liten hinnsäck i vecka 7?, ?inget hjärtslag vecka 6? osv osv. Många gånger vet man inte riktigt när man hade ägglossning och så kommer man några dagar till en vecka för tidigt och då blir man bara ännu mer orolig när ultraljudet inte visar det man hoppades på. Trots att inget är fel.

Jag har varit på privata tidiga ultraljud för att utesluta utomkvedshavandeskap och jag har blivit feldaterad på två av dem. Bebisen var alldeles för liten för graviditetsveckan. Sen vid kub stämde allt perfekt med mina egna beräkningar. Så ultraljud kan även skapa mycket onödig oro.
Svar på tråden Tidigt ul där du bor?