• fitness2

Tidigt ul där du bor?

Hej vänner,

Jag är SÅ sur. Jag har läst på otroligt många ställen nu att om man ser ett tickande hjärta vid vecka 6-7 så

Minskar risken för missfall DRASTISKT. Även en barnmorska jag känner som sagt detta till mig. Hade

Läst här att de flesta fått göra UL i typ vecka 7 men för att försäkra mig så ringde jag min vårdcentral. Där säger dom att dom endast erbjuder UL i vecka 12. Blir skitsur och försöker leta upp privata barnmorskor men hittar bara i göteborg. Tillslut får jag tag i barnmorskegruppen som finns i Göteborg och bokar där in ett UL i vecka 8+0 som vi får betala 300kr för. Kommer sedan skriva in mig i halmstad i augusti där vi bor.

Är det bara jag som blir så sjukt upprörd över det här? HUR kan man inte få göra ett UL som går så fort och inte kostar oss något när det kan ge nya föräldrar en stor sinnesro? Det står även överallt att tidiga UL inte ökar risken för någonting. Så det finns helt enkelt ingen anledning att leka. Tänk om något är fel då? Så får man kanske i 4-5 veckor och tror allt går bra och sen i vecka 12 ser man att ?nej, här har det aldrig funnits ett hjärta?

Det låter HELT absurt i mina öron?!

Brukar vara sjukt tacksam för Sveriges vård men detta gör mig så sur och det känns som barnmorskorna inte har någon respekt för folks oro och tid.

• Svar på tråden Tidigt ul där du bor?
  • Espresso

Födde mitt första barn i Norrbotten för ett par år sedan, där erbjuds bara RUL. De gör inte KUB öht. Och RUL gjordes inte hos min mvc utan på sjukhuset. Jag förstår inte varför man ska kunna betala ett vul hos sin vanliga barnmorska, du kan ju inte köpa till extra vård alls på en landstingsägd vårdcentral.

• Anonym (Olivia)

Hade en helt fantastisk barnmorska, så berättade vid första besöket att jag fått lite rosa på pappret ett par gånger. Hon bokade då genast in mig på ett tidigt VUL redan dagen efter utan någon kostnad. Hjärtat slog fint, blev dock bakflyttat 1,5 vecka vilket kändes oroväckande. Visade sig att jag bara var i v 6+0. Graviditeten slutade i MF nu i maj och var då v 8+4. Helt förkrossad fortfarande.. det såret kommer aldrig att läka den sorgen men man måste ändå gå vidare på något sätt. 

Kan dock säga till dig, med den erfarenheten JAG har att du inte ska tro att risken på något sätt ändras. Vid mitt första VUL konstaterade läkaren "en helt vanlig graviditet utan några som helst avvikelser". Sen händer det som inte får hända. Så lita inte på någon statistik eller sannolikhet, så gör du dig själv en tjänst. Varje graviditet är unik och det finns inga garantier trots många ultraljud. Så kommer iallafall jag resonera nu. 

Men förstår att du vill göra tidigt UL och om man behöver det för att stilla sin oro så ska man göra det oavsett! lycka till <3

• fitness2

Jag förstår allas tankegång om att någon fortfarande kan gå fel, det är ingen garanti men heller inte det jag påstått. Däremot som vissa av er skriver är det en kritisk tidpunkt och att få minsta lilla lättnad i den oro man bär i 12 veckor att ?okej, vi har isf just nu ett hjärtljud? är ju värt det. Man tar ju hellre 2 dagar av lättnad på 12 veckor ist för 0 dagar?

Nu har jag iaf landat i min frustration eftersom jag fick boka privat. Jag är helt medveten om att det alltid kan bli ett missfall, från v1 till en dödfödelse i vecka 39. Däremot tycker jag alla par förtjänar de små studenterna av lättnad som går att få och att då få se det lilla hjärtat ticka kommer iaf (om än tillfälligt) ge mitt oroliga hjärta lite lugn.

• Anonym (Fjärde barnet)
    fitness2 skrev 2019-06-26 19:46:57 följande:

Jag förstår allas tankegång om att någon fortfarande kan gå fel, det är ingen garanti men heller inte det jag påstått. Däremot som vissa av er skriver är det en kritisk tidpunkt och att få minsta lilla lättnad i den oro man bär i 12 veckor att ?okej, vi har isf just nu ett hjärtljud? är ju värt det. Man tar ju hellre 2 dagar av lättnad på 12 veckor ist för 0 dagar?

Nu har jag iaf landat i min frustration eftersom jag fick boka privat. Jag är helt medveten om att det alltid kan bli ett missfall, från v1 till en dödfödelse i vecka 39. Däremot tycker jag alla par förtjänar de små studenterna av lättnad som går att få och att då få se det lilla hjärtat ticka kommer iaf (om än tillfälligt) ge mitt oroliga hjärta lite lugn.

Jag är gravid med fjärde barnet och jag kan tyvärr säga att oron inte är över när vecka tolv passerat. Sen kommer det andra saker att oroa sig för. Rör sig barnet tillräckligt? Har magen vuxit lagom mycket? Avvikelser på rutinultraljud, för höga/låga hjärtljud på rutinkontrollerna, högt blodtryck, urinvägsinfektioner osv osv. Oro för förlossning och vad som ev kan gå fel där, sen oro för bebisen som har kommit ut (sover hen för mycket? Får hen i sig tillräckligt när jag ammar? Varför följer hen inte med blicken? Kommer hen dö i sömnen?).

Så, det är bara att försöka slappna av och hänga med, och försöka vara lugn trots att man inte alltid kan få hundraprocentig bekräftelse på att allt är bra. Inom mödravården gör man bara de kontroller som absolut behövs. Det finns en enorm brist på barnmorskor i Sverige idag och att stilla den ofta obefogade oron hos blivande föräldrar kan inte prioriteras över viktigare kontroller. Kan man inte vänta så finns det som du själv insett privat vård, och då får man helt enkelt boka tid där.
  • fitness2

Nej jag förstår oron inte försvinner men 2 dagar av lättnad på 12 veckor hade jag betalt dyrt för.

• Anonym (Fjärde barnet)
    fitness2 skrev 2019-06-26 23:49:55 följande:

Nej jag förstår oron inte försvinner men 2 dagar av lättnad på 12 veckor hade jag betalt dyrt för.

Ja, och du ska ju göra det nu. Eller hur? Men din tråd handlar om hur dumt det är att inte alla får gratis tidigt UL.

Sen är det också tyvärr så att många inte alls får de där två dagarna av lättnad efter det tidiga ultraljudet. Kolla in alla trådar här på FL ?om för liten hinnsäck i vecka 7?, ?inget hjärtslag vecka 6? osv osv. Många gånger vet man inte riktigt när man hade ägglossning och så kommer man några dagar till en vecka för tidigt och då blir man bara ännu mer orolig när ultraljudet inte visar det man hoppades på. Trots att inget är fel.

Jag har varit på privata tidiga ultraljud för att utesluta utomkvedshavandeskap och jag har blivit feldaterad på två av dem. Bebisen var alldeles för liten för graviditetsveckan. Sen vid kub stämde allt perfekt med mina egna beräkningar. Så ultraljud kan även skapa mycket onödig oro.
  • Anonym (Valfrihet)

Jag håller med om att alla ska ha möjlighet att betala för extra ul.

Får åka 30 mil för ett sådant trots att stora sjukhus finns nära, men erbjuds inte här och privata tar endast emot på remiss.

Jag är en bit över 40 - riskgraviditet

Jag har tvillingar sedan tidigare - stor chans att det är fler igen och tvillingar är också en riskgraviditet som man vill hålla koll på med tätare kontroller.

Trots detta får jag inget tidigt ul/vul ens för att konstatera hur många foster som finns. Däremot blir jag erbjuden kub, så får ul några veckor tidigare än rul.

• cosinus

Fött fyra barn i 2 olika landsting och det har aldrig varit tal om tidiga VUL. 

Första barnet började jag blöda i v 6-7 och barnmorskan sa bara att det var att vänta och se. Förklarade att ett VUL på inget sätt ändrade utfallet och jag kunde ju faktiskt rent logiskt se att då är det djävligt onödigt att slösa någon form av landstingsfinansierade resurser på det hela. 

Barn 2 var också bara RUL. Med de 2 yngsta har jag gjort ett dateringsUL eftersom jag gjorde FVP och då blir det automatiskt en datering kring v 12.

Senare under graviditeterna har jag gjort ett antal TUL på alla barn eftersom det varit problem med tillväxten och då sitter det verkligen inte fast hos sjukvården. Då fick jag ibland gå 2 ggr i veckan. Men då var ju skillnaden att utfallet på TUL faktiskt hade kunnat påverka hur man skulle agerat och hur man hade kunnat rädda barnet om det blivit sämre. Ett tidigt VUL har ju ingen medicinsk nytta.

• fitness2

Valfrihet: Det låter ju helt sjukt. Tycker verkligen det är katastrof att du inte får bättre hjälp som har så många riskfaktorer. Jag säger då det, hade det varit män som varit gravida hade man fått all vård man pekat på....

• Anonym (Orolig)

Jag har fått tidiga ultraljud under mina graviditeter pga tidigare missfall och för att jag tog en medicin man inte ska ta som gravid innan jag märkte av andra graviditeten. Eftersom jag är otroligt lagd så gav det inte mig någon vidare lättnad mer än för just den stunden. Sen har inga av mina ultraljud gjorts hos min barnmorska, men det tycker jag inte har spelat någon roll. Barnmorskorna på mvc gör varken kub eller rul här. Varför är det viktigt?

• Tripp

Här i Karlstad får man göra KUB vilket är bra. Jag fick tidigt ultraljud på grund av att jag hade väldigt ont på vänster sida i flera veckor. Läkaren förstod inte vad det var för fel, men kunde bekräfta att fostret satt i rätt position och att det syntes hjärtslag. Det var för mig en enorm lättnad. Jag tycker som de flesta härinne att det inte är så viktigt med tidigt ultraljud om det inte är något fel. Däremot har jag en ganska stark åsikt kring varför en del måste vänta till efter vecka 12 för att få ett infobesök. Som förstföderska har man ju miljoner frågor & en hel hög med oro.

Svar på tråden Tidigt ul där du bor?