• bebis2020

Vem ringer jag? Sår i underlivet, gravid

Låter kanske konstigt men jag vet inte vart jag ska höra av mig... gravid i V8. Har haft ont i vänster blygdläpp, kliat och känns sårigt. Såg nu att jag har ett sår längre ?in? på vänster insida. Jag har lichen, så är väl det... vi har inskrivning på fredag. Men då gör man väl ingen gynundersökning? Ska jag ringa en annan gynmottagning imorgon, avvakta till måndag, eller t o m gynakut (ifall detta är farligt för barnet?). Är så ny på vem o vad man ska ringa o ?får? ringa som gravid...

28 år, förlovad. Precis plussat.
  • Svar på tråden Vem ringer jag? Sår i underlivet, gravid
  • Sommarskuggan

Ring din barnmorska imorgon så kanske ni hinner prata om det på fredag eller om hon vill att du kommer in tidigare :)

• bebis2020

Ok tack!! :) Känner mig ju knappt vuxen nu när jag är gravid, vet knappt upp eller ner...

28 år, förlovad. Precis plussat.
  • Fialotta75

Har du lichen i underlivet ska du kontakta din gynmottagning om du får sår i underlivet. Risken är stor att din barnmorska på MVC inte har tillräcklig kunskap om lichen. Vid lichen är risken för vulvacancer ökad och enl alla vårdprogram ska man ha årskontroller hos läkare pga detta samt ha fått info om att ta kontakt med vården om sår uppstår. Det behöver ju absolut inte vara ngt allvarligt som ligger bakom såret på din blygdläpp men eftersom du har lichen tycker jag inte att du ska vänta med att kontakta din gynmottagning.

Svar på tråden Vem ringer jag? Sår i underlivet, gravid