• Mascaraklumpar

Ska barn i den svenska skolan tvingas lära sig arabiska siffror?

Numera ingår det redan i förskoleklassens läroplan att bekanta sig med det arabiska siffersystemet. Bland annat ska barnen få lära sig ?hur de kan användas för att ange antal och ordning?. Detta gäller alltså alla barn, oavsett föräldrarnas ursprung.

Tycker du att detta bör läras ut i skolan?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska barn i den svenska skolan tvingas lära sig arabiska siffror?
  • Anonym (Nein!)
    Cathariiina skrev 2024-09-27 23:38:26 följande:

Så dumt.

Håller med
  • Anonym (Kauchan)

Kan inte se något negativt i det. En annan bra sak att lära sig är troligen kinesiska.

• Melerad ögonfärg

Vi tvingades lära oss att räkna till tio på Mandarin när jag tränade kung-fu. Har kanske inte fått så mycket nytta av det, men det är kul när man plötsligt förstår ett ord i en mening.

• Anonym (Postman)
    Anonym (Kauchan) skrev 2024-09-27 23:50:36 följande:

Kan inte se något negativt i det. En annan bra sak att lära sig är troligen kinesiska.

Så att det enda du kan säga och skriva är typ "Hus, hus, liten gubbe, träd, hus-med-streck, två gubbar, träd, träd, två prickar tack! Och soja bredvid!". Helt meningslöst språk.
  • Anonym (Kauchan)
    Anonym (Postman) skrev 2024-09-27 23:55:59 följande:
    Så att det enda du kan säga och skriva är typ "Hus, hus, liten gubbe, träd, hus-med-streck, två gubbar, träd, träd, två prickar tack! Och soja bredvid!". Helt meningslöst språk.
    Det är väl bra att få kunskaper inom andra skriftkonstruktioner. Handlade inte tråden om räkning förresten?

I mitt barns skola i middleschool (usa) så hade de tillvalet språk. De lärde sig inte ett helt språk utan fick en överblick över en del språk.
  • Anonym (Postman)
    Anonym (Kauchan) skrev 2024-09-28 00:26:46 följande:
    Det är väl bra att få kunskaper inom andra skriftkonstruktioner. Handlade inte tråden om räkning förresten?

I mitt barns skola i middleschool (usa) så hade de tillvalet språk. De lärde sig inte ett helt språk utan fick en överblick över en del språk.
    Säkert, men du sa att man borde lära sig kinesiska. Det enda man kan kommunicera via detta språk är ju orden "hus", "träd", "prick", "streck" och "gubbe" samt olika varianter av dessa (jag kan ha glömt något enstaka). Det går inte att bygga riktiga meningar med detta urval.
  • Anonym (Kauchan)
    Anonym (Postman) skrev 2024-09-28 00:29:43 följande:
    Säkert, men du sa att man borde lära sig kinesiska. Det enda man kan kommunicera via detta språk är ju orden "hus", "träd", "prick", "streck" och "gubbe" samt olika varianter av dessa (jag kan ha glömt något enstaka). Det går inte att bygga riktiga meningar med detta urval.
    Vad vill du säga? Är kunskaper inom ett språk endast lärorikt om man kan hela språket? Mitt barn fick förresten lära sig spanska i elementary School, hen kan i princip lika mycket som det du beskriver.
  • Anonym (Postman)
    Anonym (Kauchan) skrev 2024-09-28 01:16:58 följande:
    Vad vill du säga? Är kunskaper inom ett språk endast lärorikt om man kan hela språket? Mitt barn fick förresten lära sig spanska i elementary School, hen kan i princip lika mycket som det du beskriver.
    Du har aldrig sett en meny kinesiska eller en film som visar något skrivet på kinesiska? Det finns alltså bara dessa ord där. Språket blir helt meningslöst i ett modernt, västerländskt samhälle. Vi behöver ju t ex kunna använda ord som "USB-hub", "HR-expert" osv. Då finns det ingen mening med att kunna ett språk som bara kan kommunicera ord som "hus", "liten man", etc. På så sätt speglar ju språket sin nation; Man kan se hur det tvingats följa med i samhällsutvecklingen.
  • Anonym (Postman)
    Anonym (Kauchan) skrev 2024-09-28 01:16:58 följande:
    Ponera att du går in på valfri klädesbutik. Du är ute efter att köpa jeans. Hur långt hade du kommit med detta om att som du var kapabel att få fram var "Hej! Hus-med-streck, träd, träd med prick, liten gubbe på hus!". Tämligen handikappande i ett modernt samhälle, eller hur?
    Vari skulle nyttan med att kunna detta ligga idag?
  • Anonym (Kauchan)
    Anonym (Postman) skrev 2024-09-28 01:37:31 följande:
    Ponera att du går in på valfri klädesbutik. Du är ute efter att köpa jeans. Hur långt hade du kommit med detta om att som du var kapabel att få fram var "Hej! Hus-med-streck, träd, träd med prick, liten gubbe på hus!". Tämligen handikappande i ett modernt samhälle, eller hur?
    Vari skulle nyttan med att kunna detta ligga idag?
    Introducera barn till språk naturligtvis.
    Anonym (Postman) skrev 2024-09-28 01:24:03 följande:
    Du har aldrig sett en meny kinesiska eller en film som visar något skrivet på kinesiska? Det finns alltså bara dessa ord där. Språket blir helt meningslöst i ett modernt, västerländskt samhälle. Vi behöver ju t ex kunna använda ord som "USB-hub", "HR-expert" osv. Då finns det ingen mening med att kunna ett språk som bara kan kommunicera ord som "hus", "liten man", etc. På så sätt speglar ju språket sin nation; Man kan se hur det tvingats följa med i samhällsutvecklingen.

kunskaper slår inte ut varandra. I skolan så lär man sig algebra, inte är det något som jag använt i verkligheten, enbart för skojs skull. 
  • Anonym (Postman)
    Anonym (Kauchan) skrev 2024-09-28 02:25:32 följande:
    Introducera barn till språk naturligtvis.

kunskaper slår inte ut varandra. I skolan så lär man sig algebra, inte är det något som jag använt i verkligheten, enbart för skojs skull. 
    Ah! Du ser det så! Då kommer det i en annan dager än vad jag föreställde mig och jag håller då med dig. Då kan även ett simpelt språk anses vara en bonus att lära sig, även om det i sig självt är helt meningslöst.

Man kan ju undra hur de överlever i Kina. Det måste vara i det närmaste outhärdligt att se en modern, importerad vara offereras men inte ha ett ord för den, t ex.

• Anonym (Postman)
    Visste du t ex att i Fillipinerna har man över 80 ord för "piratkoipierad IC-krets"?
Svar på tråden Ska barn i den svenska skolan tvingas lära sig arabiska siffror?