Inlägg från: frökenBea |Visa alla inlägg
  • frökenBea

Tråden för juli-bebisar 2019

Hej hej!! Jag testar första inlägget här då :)

Sitter själv en stund nu efter att ha varit med bebisen sedan 23 igårkväll.... amma, kräka, bajsa, amma, kräka, bajsa.....och nån liten blund emellanåt, haha! Så har dessa två första nätter sett ut. Och nu för 15 min sen somnade hon äntligen i sin vagn! My god! Men denna vanan ska vi nog råda bot på. Idag är det moster-besök och sen ikväll hem till mormor och morfar så hon ska få vara lite mer vaken och se om jag kan omvända hennes dygnsrytm lite :)

Hur går det för er andra?

• frökenBea
    Sasu skrev 2019-08-02 11:40:22 följande:

Här går det bra, Lillan sov hela 7!! Timmar inatt! Blev helt paff när hon väckte mig kl.5 på morgonen istället för kl.2 :) är så stolt över att hon sov hela natten! Nu sitter vi här och tar det lugnt en stund innan jag ska fortsätta med städningen inför besöket från hennes gudmor ikväll! :)

Wow! Grattis till sömnen hehe :) hur gammal är lillan nu då?

Vi åkte till sjukhuset igårkväll pga kaskadkräkningar och aptitlöshet samt helt utslagen.

Det gjordes massa prover och vi e här fortfarande. Fortsättning följer.
  • frökenBea
    Sasu skrev 2019-08-02 13:39:54 följande:

Blev 3 veckor igår :)

Usch då! Har ni fått något svar på vad det kan bero på?

nä. Alla prover är bra hittils. Och hon har inte spytt mer sen igårkväll. Så jag vet inte....kanske nåt tillfälligt. Känns ju rätt så osannolikt att det skulle vara nån släng av maginfluensa.
  • frökenBea
    naano skrev 2019-08-02 17:45:05 följande:

Hej på er! :)

Här går allt också bra. Jag fick ge upp amningen, vart så sjuk med feber som inte gav med sig. Fick antibiotika och började med ersättning fast det tog emot jätte mycket. Men men.

Lillgrabben är idag 4 veckor gammal.. galet. Stoppa tiden!!

Han är otroligt snäll, sover mycket, ligger och tittar när han är vaken och är bara världens underbaraste. :)

Hos oss ger vi sista kvällsflaskan vid 23.30-midnatt nån gång och sen vaknar han som en liten klocka efter 3-3,5 h och vill ha mat. Sen somnar han om och sover till ca 6-8 Nån gång.

Nu är vi på husvagnssemester och jag var galet nervös för hur det skulle gå på nätterna men det går väldigt bra hittills så jag hoppas det håller i sig.

Hur mår ni i kropparna efter förlossningarna?

Frökenbea: min son kräktes väldigt mycket också de första dagarna. Jag tror han mådde illa av allt fostervatten som kom upp. Det var väldigt mycket som kräktes upp både dagtid och nattetid men gav med sig efter ett par dagar. Tror du det kan vara det eller är det något annat? Hoppas att ni får åka hem snart och att hon mår bra!

Alltså jag är fasiken sugen på en 4e.. helt sjukt.. haha! Den känslan kanske ger med sig sen.....

Haha, jag är sugen på en FEMTE, fast om ett år kanske :)

Vad som orsakade hennes kräkningar är oklart. Hon har dock inte kräkt en enda gång sen 23 igårkväll. Så skönt! Och hon har ammat rätt mycket idag. Men hon har låg energinivå och nåt värde som är förhöjt på grund av kräknimgarna och brist på näringsupptag.

Vi måste vara inlagda tills söndag antagligen. Ikväll flyttas vi från lund till malmö med ambulanstransport eftersom hon måste ha dropp kopplat hela tiden.

Det är så sorgligt att det lilla livet ska få en så tuff start :(
  • frökenBea
    naano skrev 2019-08-02 22:29:39 följande:

Nej men usch vad jobbigt!! Ja vilken start på livet :/ jag hoppas verkligen att det vänder och går åt rätt håll så ni får komma hem och mysa med resten av familjen som väntar.

Haha jaså du är också sugen på en till? Haha:)) det känns ju bara så sorgligt om det skulle vara det sista barnet, får en sådan sorglig känsla inom mig. Men sambon är öppen för ett till barn i framtiden om det nu skulle vara så. Känns bra att veta ;)

Mår du själv bra efter förlossningen?

Ja, jag mådde bra dagen efter faktiskt. Trött som fan eftersom jag födde mitt i natten men annars helt okej. Sprack inte heller så det var ju skönt :)
  • frökenBea
    naano skrev 2019-08-02 22:29:39 följande:

Nej men usch vad jobbigt!! Ja vilken start på livet :/ jag hoppas verkligen att det vänder och går åt rätt håll så ni får komma hem och mysa med resten av familjen som väntar.

Haha jaså du är också sugen på en till? Haha:)) det känns ju bara så sorgligt om det skulle vara det sista barnet, får en sådan sorglig känsla inom mig. Men sambon är öppen för ett till barn i framtiden om det nu skulle vara så. Känns bra att veta ;)

Mår du själv bra efter förlossningen?

Så synd för dig med amningen :( men ibland funkar det bara inte ju. Det viktiga är att du och bebis mår bra båda två.
  • frökenBea
    naano skrev 2019-08-02 23:40:22 följande:

Nej det är ju så, men samtidigt känner jag mig liksom så värdelös som inte heller orkar kämpa på och traggla mig igenom det till det funkar. Men febern tog knäcken på mig. Feber från att han var ca 3 dagar gammal som höll i sig i 1,5 vecka och med 5 mjölkstockningar som avlöste varann. Jag var så sliten. Såriga bröst som sprack. Vilken smärta.

Ja nu mår vi hur bra som helst, jag börjar återfå mina krafter som jag hade fått och kroppen börjar sakta men säkert återgå till det normala.

Försöker påminna mig själv om knipövningar både fram å bak (haha) och det blir ju bara bättre och bättre.

Jag sprack så jag fick sys med 2 stygn, ingen stor sprickning med andra ord men ändå. Har spruckit vid varje förlossning med 2-3 stygn som åtgärd.

Jag som alltid trott att jag bara skulle få flickor är stolt som bara den över den lilla pojken som nu ligger och sover så gott i husvagnssängen. Jag har till och med svårt att låta andra hålla i honom och gosa, jag vill liksom ha honom för mig själv.. hihi :))

Jag förstår att det inte kan vara lätt att orka med. Jag har, trots fyra barn, aldrig haft problem med amningen. Jag ser det som en stor gåva eftersom jag förstår att det inte är givet att det ska funka så lätt.

Nu EFTER förlossningen så är mina ben och fötter såå sjukt svullna!! Ser ut som en av tanterna jag tar på stödstrumpor på jobb, LOL :)) så när jag kom hem och vägde mig höll jag på att få spader, jag vägde endast 4 kg mindre!! Tösen vägde ju 4 för sjutton :((

Jag hoppas verkligen att vätskan försvinner snart.
  • frökenBea
    naano skrev 2019-08-04 11:21:42 följande:

Haha nej men fy! Men alltså vätskan försvinner nog snart, jag var med lite vätskefylld dagarna efteråt. :)

Hur går det för er flicka? Jag kommer inte ihåg vad hon skulle heta?

Vi har nog mer eller mindre bestämt oss för William. Men jag har bara kallat honom för det 3 gånger.... Goddag beslutsångest!

Sitter här på campingen i solen nu och väntar på att herr underbar ska vakna så han kan få lite käk. Jag hade glömt bort hur underbart den här första tiden är, så längesedan jag hade en bebis. Hela 8 år. Men grymt skönt och mysigt med en sladdis :))

Jodå...Novalies prover har varit bra igår så på em kopplade droppet bort. Men inatt kom ett bakslag då hon kräkt hela natte, sista gången imorse vid 7.30

Jag va så nervös för dagens prov....men det var bra idag också. Men hon är koppmad till dropp igen och nu försöker vi fånga urin för en urinodling. Jag ber till gudarna att det är så simpelt som en UVI! Jag räknar med att vi blir här till tisdag minst. Det är så sorgligt. Det har spillts många tårar. Nu borde hon va hemma o mysa med sina storasystrar ju :((

William är jättefint! :)
  • frökenBea
    naano skrev 2019-08-04 19:55:43 följande:

Nä men vad säger du.. vad hemskt att det inte går över. Har ni kunnat ta något urinprov? Lider med er, man vill ju bara få komma hem och att de små ska ha det bra. Vad tror dom att det beror på om det inte är uvi?

Natten till igår hade vi ju varit uppe sen midnatt. Man var ett vrak igår. Men inatt har lillskruttan sovit HELA natten, sen typ 22 igårkväll. Endast vaknat för amning kl. 00 och vid 3 samt kl 6. Men somnat om direkt. Sover nu igen efter morgonens mål så nu sitter jag och avnjuter kaffe. Jag har gråtit så mycket och nu känner jag att jag skulle kunna gråta av lycka för att hon inte spytt på hela dygnet samt att hon sovit hela natten och JAG kunnat få en bra sömn <3 <3 :)
  • frökenBea

Oj, glömde ju svara på din fråga :) ja, vi lyckades fånga lite urin igår, hehe, det är talang det kan jag säga, LOL!

Så urinodlingen är färdigt tis eller ons. Men de har inte nån aning om vad de konstiga kräkningarna kan bero på...

Fortsättning följer.

Hoppas ni alla med nyfödda har det bra. Kram på er <3

Svar på tråden Tråden för juli-bebisar 2019