Inlägg från: närkommertrean |Visa alla inlägg
  • närkommertrean

Tråden för juli-bebisar 2019

juli1991 skrev 2019-08-06 10:28:21 följande:

Hej och grattis till alla bebisar!

Jag har försökt skriva från min mobil men det verkar inte gå å skicka från den. Min dotter föddes på bf+12 (19/7), fyra timmar efter vattnet gått, såå skönt att bebis äntligen är här, som man väntat!

Min lilla tjej har dock senaste veckan fått ont i magen, jag helammar henne och amningen funkar bra, (ska till BVC för viktkontroll idag), hon passerade födelsevikten (4265 g) första veckan så jag hoppas det fortfarande ser bra ut. Dock har hon ont i magen vilket hon fått sista veckan, och det kommer oregelbundet, främst eftermiddag och kväll, det enda som hjälper då är att amma henne. Hon gallskriker inte, men gråter och är missnöjd och man ser att hon kämpar med gaser i magen, vi har provat pysventil och det verkar hjälpa henne endel iaf.

Jag undrar om någon här har någon erfarenhet av magont, bajs och kanske något tips? Har inte provat droppar än men tänker Semper eller minifom? hennes bajs är ofta gult och skummigt (innan magont var den mer gul och kornig), kan inte minnas att min stora tjej hade skummigt bajs, men det kanske är helt normalt (ska kolla med BVC idag), men de bästa råden är ju såklart från erfarna mammor, och mammor i samma situation :)

Jag hade bf den 11/7 men eftersom mitt förra barn var stort (4600 g 9 dagar innan bf) vilket resulterade i en stor förlossningsskada fick jag en planerad igångsättning den här gången. Så den 29/6, 12 dagar innan bf, föddes vår tredje lilla kille, 3670 g och 50 cm. Minsta bebisen jag har fött men ändå en stadig grabb med tanke på att han föddes nästan två veckor innan bf!

Här kämpar vi också på med magont, framförallt på kvällarna och till viss del på natten. Vi började först ge minifom inför varje amning och märkte lite skillnad men inte så mycket. Bytte även till Sempers D-vitamin med bakteriekultur men inte heller det har gjort någon större skillnad. Nu har jag ätit mjölkfritt i två veckor och det har hjälpt lite mer iaf. Han är lättare att trösta nu och när jag använder pysventilen händer det mer. Förut kom det lite luft bara men nu kommer det mer luft plus att det i princip alltid kommer bajs också. Jag brukar pysa varje kväll innan sista amningen för natten och ibland på morgonen. Jag har även fått tips om magmassage vilket fungerade väldigt bra på mitt förra barn när han hade ont i magen. Precis som när man utesluter mjölk måste man göra massagen regelbundet under ett par veckor för att man ska se resultat. Vi ska gå en babymassagekurs som börjar om ett par veckor. BVC tipsade även om att ha honom på mage med böjda ben vilket tydligen ska vara lite skönt för magen och man ska ju ändå köra lite nackträning så då slår man ju två flugor i en smäll. :)
  • närkommertrean
    frökenBea skrev 2019-08-07 07:56:56 följande:

Hur funkar era nätter?? Får ni bebis att somna i egen säng till natten?

Min tös, dock endast 9 dagar gammal än så länge, somnar ALDRIG....

Hon ammar fullt på båda brösten tills hon e nöjd och somnar oftast. Men så fort jag lägger ner henne så tar det inte lång tid förrän hon vaknar igen. Hon har såå svårt att komma till ro :(

Enda chansen för mig att få liite sömn är att liggamma och sen låta henne ligga kvar hos mig i sängen. Men man är ju helt rädd efter all information om hur barn INTE ska sova hos föräldrarna pga plötslig spädbarnsdöd etc...

Hur gör ni? Råd o tips, please :)

Min son på 5 veckor sover bredvid mig hela natten. Han ammar inte konstant men vill ha lite närhet för att komma till ro. Jag ammar honom sedan ligger han mellan mig och väggen så jag kan klappa honom på huvudet, hålla handen eller lägga handen på hans mage. Ibland somnar han direkt och ibland ligger han och knorrar i 30-40 min beroende på hur han är i magen. Jag ammar sista gången innan natten runt kl 22 sen vaknar han runt kl 1 och runt kl 4 för att amma. Efter det brukar han sova till runt kl 7 och nu när vi fortfarande har sommarlov och inte har några tider att passa kan jag sova/vila en stund till efter den amningen också. Han ammar alltså med 2,5-3,5 timmars mellanrum på natten och ammar väldigt snabbt, max 10 min, så jag tycker jag får sova helt okej ändå. Så länge han inte har väldigt ont i magen alltså.

Igår försökte jag lägga honom i hans säng för att sova där första timmarna på natten men det gick han verkligen inte med på. Så fort jag plockade upp honom igen somnade han i min famn. Så vi fortsätter med samsovning ett tag till i sen provar vi med egna sängen igen. Jag tror inte man ska vara för orolig för psd för att man samsover. Vissa barn behöver den närheten för att kunna sova bra och som förälder måste man ju också få sömn för att fungera. Man får se till att minska riskerna som att ta bort kuddar runt bebisen och inte dela täcke. Man ska t ex inte ha bebisen mellan sig och sin partner och dela täcke för då kan täcket lätt hamna över bebisens ansikte. Sunt förnuft helt enkelt. Att suga på napp ska ju också minska risken för psd men har man ett barn som vägrar napp behöver man ju inte gå och oroa sig extra mycket för psd för det när man ändå inte kan göra så mycket åt det. Jag tänker lite samma med samsovningen. Men för dig och din dotter kanske ni ska prova napp om ni inte gjort det så att dina bröst inte behöver bli napp hela natten. Då kan ni ligga bredvid varandra och du kan ge henne närhet men kan förhoppningsvis ligga bekvämare och även få lite mer sömn. Annars är hon ju så liten än och det tar ju flera veckor innan man kommer in i några mer fasta rutiner så det blir säkert bättre med tiden.
  • närkommertrean
    Sasu skrev 2019-09-06 17:51:23 följande:

Hej! återupplivar denna tråden lite då jag behöver lite råd!

Min lilla blev 2 månader igår, och hon har snart inte bajsat på snart 36 timmar.. är detta normalt?? hon brukar bajsa en eller 2 gånger om dagen, hon helammas! jag vet att de kan bajsa endast 1 gång i veckan.. men blir ju orolig när hon helt plötsligt slutar sköta magen! Hon är inte spänd om magen och har inte ont när jag känner.. men hon fiser som bara den. Kan någon lugna min oro? ska kontakta BVC om hon inte bajsar nu över helgen..

Helt normalt. Mitt förra barn helammades och bajsade inte på 17 (!) dagar när han var i samma ålder. Det kom en bajsexplosion tillslut! På BVC sa de att de bokade tid hos barnläkare efter 21 dagar.
  • närkommertrean

Vi är inne i en jobbig period med lite sömn just nu. Han somnar visserligen någon gång mellan 19 och 20 men sover oroligt och vaknar lätt till. Vi bor litet så vi har vår säng (där jag och bebis sover) bakom mörkläggningsgardiner i vardagsrummet. Så när han somnat vågar vi knappt sätta på TV:n eller prata med varandra. 6- och 3-åringen somnar i sitt rum runt kl 20-20.30 och har vi tur blir det inga rop eller spring från deras sida. Min man jobbar ofta natt eller tidig morgon vilket gör att jag ofta är själv med alla tre barnen hela eller halva natten. Bebisen är snorig och sover dåligt även utan att vara snorig. Han vaknar varannan till var tredje timme och somnar bara om med amning. 3-åringen kommer alltid upp på natten (om inte pappa är ledig och sover bredvid honom) och då sover jag ännu sämre eftersom han rör sig så mycket i sömnen. De få gånger han sover hela natten vaknar han ändå kl 6 på morgonen och tycker att resten av familjen ska gå upp med honom då. Tyvärr är just morgonen den tiden bebisen sover bäst... Sen ska jag upp och rodda frukost, påklädning mm med alla barn och sedan lämna på skola och förskola. Då passar bebisen på att sova i vagnen men vaknar såklart så fort vi kommer innanför dörren igen. Däremot får jag sova en stund på eftermiddagen när min man kommit hem från jobbet (eller när han har sovit efter nattjobb). Och de dagarna han är ledig eller börjar sent går han nästan alltid upp med 3-åringen när han vaknar, ser till att de stora får frukost och gör sig iordning och så lämnar han 6-åringen på skolan. Men det är rätt tufft med sömnen just nu!

• närkommertrean
    SarisHaglis skrev 2020-01-10 10:49:31 följande:

Hej igen.

Tänkte höra med er hur ni fördelar föräldrapenningen? Jag har fått alla de dagar min partner kunde ge bort, 105 dagar. Fast även vi har gjort det, samt sparat in 1 dag i veckan för att få ihop det ekonomiskt, så räcker inte dagarna till, till det att gossen fyller 1 år i juli och kan börja skolas in på förskolan. :( Föräldrapenningssumman minskar radikalt efter maj månad, då man sedan får gå på lägsta nivå.

Jag har inget jobb att återgå till.

Jag har beviljad A-kassa men vill helst inte slösa dom dagarna heller. 

Min sambo har tänkt ta ut 5 veckors semester kring mitten på juni. 

Jag har viljan att börja plugga heltid till hösten, dock önskar sambon att jag hellre söker mig jobb. Men eftersom vi bor i en liten stad där nu alla börjar veta vem man är och att man inte är jobbvan så vill dom gärna inte ta in mig, eller om jag gått miste om min chans pga migrän etc. Så börjar det ta slut på alt. Jag känner att jag måste skola in mig på ett yrke där jag vill jobba, kommer trivas och som ändå ger bra betalt. Gärna tjänsteman då 10% extra går in på pensionen. 

Men då sviktar mamma hjärtat att låta en 1 åring vara på förskola i så många timmar ifrån sina föräldrar!! Buhu ! *Gråter* och sambon vägrar vara föräldraledig då han får ut närmare 24K efter skatt än om han skulle ta ut FP som bara ger 17-18K i månaden, Helst skulle jag vilja vara hemma med plutten tills han åtminstone är 1 1/2 år men det verkar inte möjligt. Att plugga heltid ger knappa 13-14K i månaden, heltid. men om jag ska ta jobb deltid eller plugga deltid så vet jag inte om lägsta nivå och deltid csn fyller upp bra ekonomiskt för oss.? Det måste jag se över närmare. Men man är ändå 29 år, och jag vill göra en 3 års utbildning nu annars känns det som att det är försent om man ska hinna jobba inom yrket och få bra lön och pension. 

men jag skulle ju också vilja vara hemma under denna sommar och inte ta sommarjobb. Ojoj . Nu kanske det blev snurrigt allting. "Tappa trån för bebis tjoar xD " Hur tänker ni? Får ni det att gå ihop och kan vara hemma längre? Har ni nå tips förutom det här med att snåla och leva fattigt, för det tycker jag att vi ändå redan gör.. 

Men om pappan får ut så mycket nu när han jobbar kan han ju lägga undan och spara tills han ska vara föräldraledig. Det har han ju kunnat göra enda sedan ni började försöka få barn eller åtminstone sedan du blev gravid. Därför förstår jag faktiskt inte hans resonemang med att han inte kan vara fl för att han får ut mindre pengar än när han jobbar. Det kan ju inte ha kommit som en nyhet för honom liksom! Eller betalar han alla era gemensamma utgifter nu när du är fl så att han inte får något över att spara till sig själv? Jag får ut mer än honom när jag jobbar och nu tar jag ut 2-3 dagar i veckan och får ut ca 8000 kr. Utöver det får jag föräldrapenningstillägg från jobbet på ca 2500 kr och så har jag lagt undan innan sonen föddes så jag kan ta ut 2000 kr i månaden hans första år. Så jag får ut ca 12500 kr när jag är fl plus barnbidrag och flerbarnstillägg på ca 4000 kr. Min man tjänar mindre än mig men får såklart ut mer än mig nu när jag är föräldraledig. Därför betalar han in mer till vårt gemensamma konto som alla våra räkningar dras ifrån och som vi handlar mat och gemensamma nöjen för. Utöver det sparar undan pengar till sig själv också. Vi har visserligen ändå bestämt att yngsta ska börja förskolan i augusti i år eftersom han jobbar oregelbundna tider och varannan helg vilket gör att barnen inte behöver ha så långa dagar jämt ändå. Själv är jag lärare och är ledig på loven så min man kommer ta ut sina föräldradagar under loven så att vi kan vara lediga tillsammans hela familjen under flera år framöver. Så om ni vill att er son ska vara hemma i 1,5 år innan han börjar förskolan tycker jag det är dags att pappan börjar spara pengar och så är han hemma sex månader. Sen kanske du ändå måste jobba lite i sommar även om det känns trist. Men du kanske inte behöver jobba hela sommaren? Jag ska jobba två veckor den här sommaren när min man har semester. Och så tycker jag att pappan ska kolla om han får föräldrapenningstillägg från jobbet också, hur mycket och hur länge.

Vet du vad du vill plugga? Jag hade absolut sökt det i såna fall! Precis som du själv verkar vara inne på vill man ju inte vänta för länge med att komma ut i arbetslivet med tanke på pension mm. Om ni inte klarar er ekonomiskt med att du pluggar och pappan är fl ett halvår kan ju sonen börja förskolan i augusti men iom att du pluggar behöver han antagligen inte ha så långa dagar ändå. Självklart beror det ju på vad du pluggar men det vanligaste är ju att man inte har obligatoriskt varje dag utan att man kan planera sin pluggtid rätt mycket själv och då kan du ju passa på att plugga när pappan är hemma på kvällarna t ex. Eller så är pappan fl på deltid, t ex jobbar 80% och är fl 20%. Så skulle han kunna sluta tidigare varje dag och kunna hämta tidigt. Kan du dessutom lämna lite senare på morgonen blir det ännu mindre tid för sonen på förskolan. Tänk även på att han kommer sova efter lunch så vakentiden blir ju kortare.

När det kommer till föräldradagarna och att få dem att räcka så behöver inte den andra föräldern som är fl (pappan i ert fall) ta ut fem dagar i veckan de första tre månaderna trots att barnet är över 1 år så länge hen inte har varit fl de senaste tre månaderna har jag för mig att det är. Eller så har det iaf varit tidigare men kolla med Försäkringskassan för säkerhets skull. Då skulle han inte behöva ta ut föräldrapenning de första tre månaderna och om han då skulle jobba 80% och vara fl 20% blir det inte ett så stort ekonomiskt bortfall. Sen vet jag inte hur du har räknat med dagarna du tar ut men du får börja ta ut dagar på lägstanivå när ni har tagit ut 180 sgi-dagar. Så då kan du blanda lägstadagar med sgi-dagar så att du får ut mindre än om du tagit bara sgi-dagar men mer än om du bara tar ut lägstadagar.

Det blev väldigt mycket text det här men jag hoppas du fick några svar eller idéer på lösningar för er! :)
Svar på tråden Tråden för juli-bebisar 2019