SarisHaglis skrev 2020-01-10 10:49:31 följande:
Hej igen.
Tänkte höra med er hur ni fördelar föräldrapenningen? Jag har fått alla de dagar min partner kunde ge bort, 105 dagar. Fast även vi har gjort det, samt sparat in 1 dag i veckan för att få ihop det ekonomiskt, så räcker inte dagarna till, till det att gossen fyller 1 år i juli och kan börja skolas in på förskolan. :( Föräldrapenningssumman minskar radikalt efter maj månad, då man sedan får gå på lägsta nivå.
Jag har inget jobb att återgå till.
Jag har beviljad A-kassa men vill helst inte slösa dom dagarna heller.
Min sambo har tänkt ta ut 5 veckors semester kring mitten på juni.
Jag har viljan att börja plugga heltid till hösten, dock önskar sambon att jag hellre söker mig jobb. Men eftersom vi bor i en liten stad där nu alla börjar veta vem man är och att man inte är jobbvan så vill dom gärna inte ta in mig, eller om jag gått miste om min chans pga migrän etc. Så börjar det ta slut på alt. Jag känner att jag måste skola in mig på ett yrke där jag vill jobba, kommer trivas och som ändå ger bra betalt. Gärna tjänsteman då 10% extra går in på pensionen.
Men då sviktar mamma hjärtat att låta en 1 åring vara på förskola i så många timmar ifrån sina föräldrar!! Buhu ! *Gråter* och sambon vägrar vara föräldraledig då han får ut närmare 24K efter skatt än om han skulle ta ut FP som bara ger 17-18K i månaden, Helst skulle jag vilja vara hemma med plutten tills han åtminstone är 1 1/2 år men det verkar inte möjligt. Att plugga heltid ger knappa 13-14K i månaden, heltid. men om jag ska ta jobb deltid eller plugga deltid så vet jag inte om lägsta nivå och deltid csn fyller upp bra ekonomiskt för oss.? Det måste jag se över närmare. Men man är ändå 29 år, och jag vill göra en 3 års utbildning nu annars känns det som att det är försent om man ska hinna jobba inom yrket och få bra lön och pension.
men jag skulle ju också vilja vara hemma under denna sommar och inte ta sommarjobb. Ojoj . Nu kanske det blev snurrigt allting. "Tappa trån för bebis tjoar xD " Hur tänker ni? Får ni det att gå ihop och kan vara hemma längre? Har ni nå tips förutom det här med att snåla och leva fattigt, för det tycker jag att vi ändå redan gör..
Men om pappan får ut så mycket nu när han jobbar kan han ju lägga undan och spara tills han ska vara föräldraledig. Det har han ju kunnat göra enda sedan ni började försöka få barn eller åtminstone sedan du blev gravid. Därför förstår jag faktiskt inte hans resonemang med att han inte kan vara fl för att han får ut mindre pengar än när han jobbar. Det kan ju inte ha kommit som en nyhet för honom liksom! Eller betalar han alla era gemensamma utgifter nu när du är fl så att han inte får något över att spara till sig själv? Jag får ut mer än honom när jag jobbar och nu tar jag ut 2-3 dagar i veckan och får ut ca 8000 kr. Utöver det får jag föräldrapenningstillägg från jobbet på ca 2500 kr och så har jag lagt undan innan sonen föddes så jag kan ta ut 2000 kr i månaden hans första år. Så jag får ut ca 12500 kr när jag är fl plus barnbidrag och flerbarnstillägg på ca 4000 kr. Min man tjänar mindre än mig men får såklart ut mer än mig nu när jag är föräldraledig. Därför betalar han in mer till vårt gemensamma konto som alla våra räkningar dras ifrån och som vi handlar mat och gemensamma nöjen för. Utöver det sparar undan pengar till sig själv också. Vi har visserligen ändå bestämt att yngsta ska börja förskolan i augusti i år eftersom han jobbar oregelbundna tider och varannan helg vilket gör att barnen inte behöver ha så långa dagar jämt ändå. Själv är jag lärare och är ledig på loven så min man kommer ta ut sina föräldradagar under loven så att vi kan vara lediga tillsammans hela familjen under flera år framöver. Så om ni vill att er son ska vara hemma i 1,5 år innan han börjar förskolan tycker jag det är dags att pappan börjar spara pengar och så är han hemma sex månader. Sen kanske du ändå måste jobba lite i sommar även om det känns trist. Men du kanske inte behöver jobba hela sommaren? Jag ska jobba två veckor den här sommaren när min man har semester. Och så tycker jag att pappan ska kolla om han får föräldrapenningstillägg från jobbet också, hur mycket och hur länge.
Vet du vad du vill plugga? Jag hade absolut sökt det i såna fall! Precis som du själv verkar vara inne på vill man ju inte vänta för länge med att komma ut i arbetslivet med tanke på pension mm. Om ni inte klarar er ekonomiskt med att du pluggar och pappan är fl ett halvår kan ju sonen börja förskolan i augusti men iom att du pluggar behöver han antagligen inte ha så långa dagar ändå. Självklart beror det ju på vad du pluggar men det vanligaste är ju att man inte har obligatoriskt varje dag utan att man kan planera sin pluggtid rätt mycket själv och då kan du ju passa på att plugga när pappan är hemma på kvällarna t ex. Eller så är pappan fl på deltid, t ex jobbar 80% och är fl 20%. Så skulle han kunna sluta tidigare varje dag och kunna hämta tidigt. Kan du dessutom lämna lite senare på morgonen blir det ännu mindre tid för sonen på förskolan. Tänk även på att han kommer sova efter lunch så vakentiden blir ju kortare.
När det kommer till föräldradagarna och att få dem att räcka så behöver inte den andra föräldern som är fl (pappan i ert fall) ta ut fem dagar i veckan de första tre månaderna trots att barnet är över 1 år så länge hen inte har varit fl de senaste tre månaderna har jag för mig att det är. Eller så har det iaf varit tidigare men kolla med Försäkringskassan för säkerhets skull. Då skulle han inte behöva ta ut föräldrapenning de första tre månaderna och om han då skulle jobba 80% och vara fl 20% blir det inte ett så stort ekonomiskt bortfall. Sen vet jag inte hur du har räknat med dagarna du tar ut men du får börja ta ut dagar på lägstanivå när ni har tagit ut 180 sgi-dagar. Så då kan du blanda lägstadagar med sgi-dagar så att du får ut mindre än om du tagit bara sgi-dagar men mer än om du bara tar ut lägstadagar.
Det blev väldigt mycket text det här men jag hoppas du fick några svar eller idéer på lösningar för er! :)