Inlägg från: frökenBea |Visa alla inlägg
  • frökenBea

Tråden för juli-bebisar 2019

Granskott skrev 2019-08-05 23:01:43 följande:

Hej igen allihop.

Nu är äntligen vår dotter här!

Hade ju bf 22/7 men hon föddes först 2/8 efter en riktigt lång och tuff förlossning. Hon mår dock super och är pigg och stark

Ååhh, stort grattis till er <3 hoppas ni mår bra nu iaf båda två. Kram
  • frökenBea
    juli1991 skrev 2019-08-06 10:28:21 följande:

Hej och grattis till alla bebisar!

Jag har försökt skriva från min mobil men det verkar inte gå å skicka från den. Min dotter föddes på bf+12 (19/7), fyra timmar efter vattnet gått, såå skönt att bebis äntligen är här, som man väntat!

Min lilla tjej har dock senaste veckan fått ont i magen, jag helammar henne och amningen funkar bra, (ska till BVC för viktkontroll idag), hon passerade födelsevikten (4265 g) första veckan så jag hoppas det fortfarande ser bra ut. Dock har hon ont i magen vilket hon fått sista veckan, och det kommer oregelbundet, främst eftermiddag och kväll, det enda som hjälper då är att amma henne. Hon gallskriker inte, men gråter och är missnöjd och man ser att hon kämpar med gaser i magen, vi har provat pysventil och det verkar hjälpa henne endel iaf.

Jag undrar om någon här har någon erfarenhet av magont, bajs och kanske något tips? Har inte provat droppar än men tänker Semper eller minifom? hennes bajs är ofta gult och skummigt (innan magont var den mer gul och kornig), kan inte minnas att min stora tjej hade skummigt bajs, men det kanske är helt normalt (ska kolla med BVC idag), men de bästa råden är ju såklart från erfarna mammor, och mammor i samma situation :)

Stort grattis till er <3

Jag kämpar med lite samma...fast vi fick söka akut för extrema kräkningar i torsdags. De hittar inget fel...men jag själv har börjat misstänka mjölkprotein. Jag äter redan glutenfri kost.

Hade jag varit som du hade jag testat att ändra kosten. Min ena dotter betedde sig liknande som du beskriver. Jag trodde tillslut att min mjölk inte var tillräcklig så vid ca 2 mån ålder gick jag över till ersättning och hon blev successivt bättre, som en "välmående" bebis. Ersättning innehåller ju inte gluten. Vid ett halvårs ålder, runt tiden då vi började med välling etc började hon bli dålig igen. Bajset var som vatten och lu?tade kräk och vid 9 månader va hon så dålig att hon inte ville leka eller nåt. Det visade sig vid ett års ålder och diverse undersökningar att hon var glutenintollerant. Så oavsett vad som sägs om spädbarns reaktion genom bröstmjölk så är jag övertygad om att hon reagerade på gluten i min mjölk.

Denna tösen nu är också lite svår. Men jag misstänker att det nu kan röra sig om mjölkprotein.

Hoppas ni får rätt på magen. Kramar :)
  • frökenBea

Nu blev vi precis utskrivna. Trots att hon gått ner i vikt på ett dygn och äter varje timme typ...

Men jaja, hon har åtminstone inte spytt. Så nu kör vi hem och hoppas på inga kräkningar och viktökning.

• frökenBea

Hur funkar era nätter?? Får ni bebis att somna i egen säng till natten?

Min tös, dock endast 9 dagar gammal än så länge, somnar ALDRIG....

Hon ammar fullt på båda brösten tills hon e nöjd och somnar oftast. Men så fort jag lägger ner henne så tar det inte lång tid förrän hon vaknar igen. Hon har såå svårt att komma till ro :(

Enda chansen för mig att få liite sömn är att liggamma och sen låta henne ligga kvar hos mig i sängen. Men man är ju helt rädd efter all information om hur barn INTE ska sova hos föräldrarna pga plötslig spädbarnsdöd etc...

Hur gör ni? Råd o tips, please :)

• frökenBea
    närkommertrean skrev 2019-08-07 08:30:55 följande:

Min son på 5 veckor sover bredvid mig hela natten. Han ammar inte konstant men vill ha lite närhet för att komma till ro. Jag ammar honom sedan ligger han mellan mig och väggen så jag kan klappa honom på huvudet, hålla handen eller lägga handen på hans mage. Ibland somnar han direkt och ibland ligger han och knorrar i 30-40 min beroende på hur han är i magen. Jag ammar sista gången innan natten runt kl 22 sen vaknar han runt kl 1 och runt kl 4 för att amma. Efter det brukar han sova till runt kl 7 och nu när vi fortfarande har sommarlov och inte har några tider att passa kan jag sova/vila en stund till efter den amningen också. Han ammar alltså med 2,5-3,5 timmars mellanrum på natten och ammar väldigt snabbt, max 10 min, så jag tycker jag får sova helt okej ändå. Så länge han inte har väldigt ont i magen alltså.

Igår försökte jag lägga honom i hans säng för att sova där första timmarna på natten men det gick han verkligen inte med på. Så fort jag plockade upp honom igen somnade han i min famn. Så vi fortsätter med samsovning ett tag till i sen provar vi med egna sängen igen. Jag tror inte man ska vara för orolig för psd för att man samsover. Vissa barn behöver den närheten för att kunna sova bra och som förälder måste man ju också få sömn för att fungera. Man får se till att minska riskerna som att ta bort kuddar runt bebisen och inte dela täcke. Man ska t ex inte ha bebisen mellan sig och sin partner och dela täcke för då kan täcket lätt hamna över bebisens ansikte. Sunt förnuft helt enkelt. Att suga på napp ska ju också minska risken för psd men har man ett barn som vägrar napp behöver man ju inte gå och oroa sig extra mycket för psd för det när man ändå inte kan göra så mycket åt det. Jag tänker lite samma med samsovningen. Men för dig och din dotter kanske ni ska prova napp om ni inte gjort det så att dina bröst inte behöver bli napp hela natten. Då kan ni ligga bredvid varandra och du kan ge henne närhet men kan förhoppningsvis ligga bekvämare och även få lite mer sömn. Annars är hon ju så liten än och det tar ju flera veckor innan man kommer in i några mer fasta rutiner så det blir säkert bättre med tiden.

Jag älskar samsovning och har samsovit med mina tre andra barn. Samsovningen har alltid bara varit mellan mig och vaggan som står intill sängen. Hon har napp och tumme ibland. Hon sover som bäst när hon får somna bredvid mig och gärna ligga på sidan... allt som man avråder ifrån, haha. Men men, det ger sig med tiden. Hon får väl in en bättre dygnsrytm efter några månader antar jag.
  • frökenBea

Inatt har vi sovit bra... tror hon ammade sista gången vid 3 sen vaknade jag,,hör o häpna..kl 8.00!! Jag dog nästan av lycka när jag tittade på klockan. MEN....då gick jag också helt emot rekomedationerna. Hon låg hos mig i sängen OCH hon fick ligga på sidan vilket hon gillar bäst istället för rygg. Men hon har sovit gott iaf :))

• frökenBea
    SarisHaglis skrev 2019-08-08 08:32:09 följande:

Våran pojke sov väldigt bra första veckan. 7-8 h med två eller tre avbrott för mat och blöjbyte. Men vecka 2 har nog bara gått utför :( krånglat med magen, snuttar bara på flaskan, kan äta allt och nästan somna men efter någon minut så verkligen skriker han nästan i panik och darrar med underläppen.. Och då har han ändå bajsat, så förstår inte vad det är för fel ibland. Och vägrar nappen ofta. Man vill ju få in nå rutin att han äter kanske var tredje timme, men vi är inte där än.

Inatt vakna han varannan timme från kl 01, är helt slut. Även fast jag inte ammar så är det påfrestande. (tänker inte förklara varför jag valt bort amning)

Bajsar han mycket? Tänker på hur det funkar för min lilla tjej, även om jag ammar men ersättning är väl ungefär som mjölk... Min tös bajsar mycket. Om hon bajsar efter maten och jag byter så kan jag inte bara lägga henne utan då måste hon få en snutt mjölk till för att bli helt nöjd.
  • frökenBea
    SarisHaglis skrev 2019-08-08 08:32:09 följande:

Våran pojke sov väldigt bra första veckan. 7-8 h med två eller tre avbrott för mat och blöjbyte. Men vecka 2 har nog bara gått utför :( krånglat med magen, snuttar bara på flaskan, kan äta allt och nästan somna men efter någon minut så verkligen skriker han nästan i panik och darrar med underläppen.. Och då har han ändå bajsat, så förstår inte vad det är för fel ibland. Och vägrar nappen ofta. Man vill ju få in nå rutin att han äter kanske var tredje timme, men vi är inte där än.

Inatt vakna han varannan timme från kl 01, är helt slut. Även fast jag inte ammar så är det påfrestande. (tänker inte förklara varför jag valt bort amning)

Förstår verkligen hur du menar... man blir helt uttömd på energi ju när man inte får nån sömn :(

Hoppas det vänder igen <3
  • frökenBea
    naano skrev 2019-08-07 11:33:07 följande:

Hoppas att det har vänt nu och att vikten börjar gå uppåt. Vad gräsligt att behöva ligga inne så i början. :/ hur har det gått nu?Grattis! :) mysigt med alldeles nyfödd:))Jag har ingen erfarenhet av just skummit bajs men av onda magar.

I början så är det ju lätt hänt att dom har ont i magen då magen och tarmarna ska börja fungera. Vår grabb hade också ont i magen den första veckan, in på andra veckan och hade mkt gaser. Detta försvann sedan och nu har han inte ont i magen på det sättet.

Sen om magontet beror på något annat är ju en annan femma.. kan ju vara som frökenbea säger, eller så har hon helt enkelt "bara" magknip.

Vår första dotter hade "normalt" med magknip medan vår andra dotter hade kolik från start till hon var ca 5,5 månad gammal. Med det menar jag att hon skrek dygnets alla timmar hon var vaken och hon sov otroligt lite. Det höll på att knäcka oss totalt.

Fick gå runt å bära på henne nonstop annars gallskrek hon. Hon fick alla droppar men det hjälpte inte ett smack. Det var så illa att på nätterna fick vi turas om att ta hand om henne. Den som fick ta storasyster fick alltså sova en hel natt i taget medan den andra som hade hand om lillasyster fick slita och vara vaken med hysterisk bebis.

Vi körde på massage, bencykling, byta till extra känslig ersättning, många barnvagnspromenader.. alltså nästan allt vi kunde komma på. Men inget funkade. Vi fick "härda ut". Fick ingen hjälp av bvc heller. :/

Nu när jag går på bvc på ett annat ställe så fick jag däremot höra att d-dropparna på flaskan som ska stå ute i rumstemperatur kan ge magont. Detta är något jag aldrig har hört förut men hon sa att det inte är många bvc mottagningar som informerar om detta. Och att om de får ont av d-dropparna som man får därifrån ska man säga till och då kan man få d droppar som ska stå i kylskåpet som de inte får ont i magen av. Säkert dyrare med.

Har ni funderat på om magontet kommer ett tag efter d-dropparna?

Har du provat bärsele när det är som värst? Så får du händerna fria och hon får tryggheten i att bli buren?

Jodå, hon har mått bra sen i söndags. Inte kräkt en enda gång, förutom normal uppstötning av överskottsmjölk men annars inget. Och äter som en häst :)

Så vi hoppas på lite ciktökning på måndag hos BVC. nu är vi hemma och utskrivna sen i tisdags. Men det är det värsta jag varit med om kan jag säga :(( när det gäller ens barn så blir man extremt liten och maktlös.

Men nu ska vi bara få rätt på nätterna :)
  • frökenBea
    Ellen07 skrev 2019-08-11 22:27:27 följande:

Grattis till era bäbisar!

Skulle vilja dela med mig min erfarenhet av magont och skrikandet på eftermiddag och kväll ! Vi hade riktigt kämpigt på kvällarna fr 8 till 12 på kvällar sedan vår dotter var en vecka tills de här sista dagarna , hon är 4 v nu! Provade Sempers magdroppar dock en gång per dag men fick tipset att ge 3 ggr per dag och nu funkar jättebra och hon är helt lugn och sover hela kvällarna med ! Mycket mindre gasig! Jag ammar och får ersättning med!

Vi lägger henne i babynest i sin egen säng bredvid våran. Ibland sover hon mellan oss i babynest då är man inte orolig när hon ligger där annars hade inte vågat utan babynest!

Så skönt att ni lyckades hitta nåt som hjälpte <3

Usch, så frustrerande d måste va när bebis skriker så många timmar :(

Min lilla tjej skriker inte så mycket men hon har nån varannan dags rytm. Natten till igår va jättebra, då sov hon typ från 23-08.30 med 2 eller 3 avbrott för mat. Inatt har hon varit vaken typ HELA NATTEN:( skriker inte men blir fruktansvärt otålig och frustrerad när hon ligger o ska sova. Kan somna i vagnen eller vid mitt bröst men det är som att hon känner på sig när en annan ska sova...då vill hon ha uppmärksamhet. Jag blir galen och vet inte vad jag ska göra för att få henne att somna, vet att hon har ätit, ny blöja, har inte ont,,,,,hur gör man då? :(
  • frökenBea

Hej på er!!

Min lilla tös har varit lite upp och ner med sömnen. Hon är såå aktiv på dagarna, har varit rätt så tidigt. Och ja, det är lite samma här med nätterna...jag ammar plus att sambon jobbar heltid 7-16...så det är jag som matar och ligger halvvaken när 7nte lillan kan komma till ro.

Kvällarna är det mest jag också...sambon lägger sig vid 20.30-21, så jag är själv uppe och kämpar med den lilla piggelinen!

Sambon har dock börjat ana min irritation, tror jag,, över att han lägger sig, så de senaste kvällarna har han inte lagt sig förrän hon somnat.

Dock får jag ge honom cred för att han nässtan var helg, både lör o sön går upp med henne och låter mig sova till både 9 och 10!!

Men ja, det är int elätt att få ihop det och alltid ha energi!

• frökenBea

Oj! Sån lyx att ha en sambo som är uppe på nätterna! Då har han lite andra arbetstider antar jag...

Min lilla har extremt svårt att komma till ro på kvällen... somnar oftast inte förrän vid 21-22

Sen vaknar hon oftast vid 01 och flera gånger fram till morgonen. Sen sover hon på morgonkvisten vid 6-8 och sen på förmiddagen kan hon sova några timmar.

Sen dagtid är hon extremt intensiv. Otålig om man inte underhåller henne. Så jag känner mig extremt dränerad emellanåt, på energi. Som många andra antagligen.

• frökenBea

Fråga...

Jag har ammat hela tiden och sedan ett par månader har mina bröst anpassat sig och jag har inte behövt inlägg eftersom de inte blir sprängfyllda längre och inte har läckt...

Men sedan en v tillbaka har ena bröstet emellanåt börjat rinna. Det är inte spänt eller oammat men ändå kan jag helt plötsligt känna hur det rinner och blir helt blött.

Ngn som varit med om det? Känns så märkligt. Blev orolig att det skulle vara nåt fel. Men vad skulle det va liksom. Kan det vara av stress som det påverkas...?

Svar på tråden Tråden för juli-bebisar 2019