• naano

Tråden för juli-bebisar 2019

Det här är en tråd för alla föräldrar som fått barn i juli månad 2019. Välkomna in i värmen för att diskutera förlossning, amning, flaskmatning, utveckling och allt som hör till det första året för bebisarna. Solig

Håll god ton i tråden!

• Svar på tråden Tråden för juli-bebisar 2019
  • SarisHaglis
    frökenBea skrev 2019-08-07 07:56:56 följande:

Hur funkar era nätter?? Får ni bebis att somna i egen säng till natten?

Min tös, dock endast 9 dagar gammal än så länge, somnar ALDRIG....

Hon ammar fullt på båda brösten tills hon e nöjd och somnar oftast. Men så fort jag lägger ner henne så tar det inte lång tid förrän hon vaknar igen. Hon har såå svårt att komma till ro :(

Enda chansen för mig att få liite sömn är att liggamma och sen låta henne ligga kvar hos mig i sängen. Men man är ju helt rädd efter all information om hur barn INTE ska sova hos föräldrarna pga plötslig spädbarnsdöd etc...

Hur gör ni? Råd o tips, please :)

Våran pojke sov väldigt bra första veckan. 7-8 h med två eller tre avbrott för mat och blöjbyte. Men vecka 2 har nog bara gått utför :( krånglat med magen, snuttar bara på flaskan, kan äta allt och nästan somna men efter någon minut så verkligen skriker han nästan i panik och darrar med underläppen.. Och då har han ändå bajsat, så förstår inte vad det är för fel ibland. Och vägrar nappen ofta. Man vill ju få in nå rutin att han äter kanske var tredje timme, men vi är inte där än.

Inatt vakna han varannan timme från kl 01, är helt slut. Även fast jag inte ammar så är det påfrestande. (tänker inte förklara varför jag valt bort amning)
  • frökenBea

Inatt har vi sovit bra... tror hon ammade sista gången vid 3 sen vaknade jag,,hör o häpna..kl 8.00!! Jag dog nästan av lycka när jag tittade på klockan. MEN....då gick jag också helt emot rekomedationerna. Hon låg hos mig i sängen OCH hon fick ligga på sidan vilket hon gillar bäst istället för rygg. Men hon har sovit gott iaf :))

• frökenBea
    SarisHaglis skrev 2019-08-08 08:32:09 följande:

Våran pojke sov väldigt bra första veckan. 7-8 h med två eller tre avbrott för mat och blöjbyte. Men vecka 2 har nog bara gått utför :( krånglat med magen, snuttar bara på flaskan, kan äta allt och nästan somna men efter någon minut så verkligen skriker han nästan i panik och darrar med underläppen.. Och då har han ändå bajsat, så förstår inte vad det är för fel ibland. Och vägrar nappen ofta. Man vill ju få in nå rutin att han äter kanske var tredje timme, men vi är inte där än.

Inatt vakna han varannan timme från kl 01, är helt slut. Även fast jag inte ammar så är det påfrestande. (tänker inte förklara varför jag valt bort amning)

Bajsar han mycket? Tänker på hur det funkar för min lilla tjej, även om jag ammar men ersättning är väl ungefär som mjölk... Min tös bajsar mycket. Om hon bajsar efter maten och jag byter så kan jag inte bara lägga henne utan då måste hon få en snutt mjölk till för att bli helt nöjd.
  • frökenBea
    SarisHaglis skrev 2019-08-08 08:32:09 följande:

Förstår verkligen hur du menar... man blir helt uttömd på energi ju när man inte får nån sömn :(

Hoppas det vänder igen <3
  • frökenBea
    naano skrev 2019-08-07 11:33:07 följande:

Hoppas att det har vänt nu och att vikten börjar gå uppåt. Vad gräsligt att behöva ligga inne så i början. :/ hur har det gått nu?Grattis! :) mysigt med alldeles nyfödd:))Jag har ingen erfarenhet av just skummit bajs men av onda magar.

I början så är det ju lätt hänt att dom har ont i magen då magen och tarmarna ska börja fungera. Vår grabb hade också ont i magen den första veckan, in på andra veckan och hade mkt gaser. Detta försvann sedan och nu har han inte ont i magen på det sättet.

Sen om magontet beror på något annat är ju en annan femma.. kan ju vara som frökenbea säger, eller så har hon helt enkelt "bara" magknip.

Vår första dotter hade "normalt" med magknip medan vår andra dotter hade kolik från start till hon var ca 5,5 månad gammal. Med det menar jag att hon skrek dygnets alla timmar hon var vaken och hon sov otroligt lite. Det höll på att knäcka oss totalt.

Fick gå runt å bära på henne nonstop annars gallskrek hon. Hon fick alla droppar men det hjälpte inte ett smack. Det var så illa att på nätterna fick vi turas om att ta hand om henne. Den som fick ta storasyster fick alltså sova en hel natt i taget medan den andra som hade hand om lillasyster fick slita och vara vaken med hysterisk bebis.

Vi körde på massage, bencykling, byta till extra känslig ersättning, många barnvagnspromenader.. alltså nästan allt vi kunde komma på. Men inget funkade. Vi fick "härda ut". Fick ingen hjälp av bvc heller. :/

Nu när jag går på bvc på ett annat ställe så fick jag däremot höra att d-dropparna på flaskan som ska stå ute i rumstemperatur kan ge magont. Detta är något jag aldrig har hört förut men hon sa att det inte är många bvc mottagningar som informerar om detta. Och att om de får ont av d-dropparna som man får därifrån ska man säga till och då kan man få d droppar som ska stå i kylskåpet som de inte får ont i magen av. Säkert dyrare med.

Har ni funderat på om magontet kommer ett tag efter d-dropparna?

Har du provat bärsele när det är som värst? Så får du händerna fria och hon får tryggheten i att bli buren?

Jodå, hon har mått bra sen i söndags. Inte kräkt en enda gång, förutom normal uppstötning av överskottsmjölk men annars inget. Och äter som en häst :)

Så vi hoppas på lite ciktökning på måndag hos BVC. nu är vi hemma och utskrivna sen i tisdags. Men det är det värsta jag varit med om kan jag säga :(( när det gäller ens barn så blir man extremt liten och maktlös.

Men nu ska vi bara få rätt på nätterna :)
  • Ellen07

Grattis till era bäbisar!

Skulle vilja dela med mig min erfarenhet av magont och skrikandet på eftermiddag och kväll ! Vi hade riktigt kämpigt på kvällarna fr 8 till 12 på kvällar sedan vår dotter var en vecka tills de här sista dagarna , hon är 4 v nu! Provade Sempers magdroppar dock en gång per dag men fick tipset att ge 3 ggr per dag och nu funkar jättebra och hon är helt lugn och sover hela kvällarna med ! Mycket mindre gasig! Jag ammar och får ersättning med!

Vi lägger henne i babynest i sin egen säng bredvid våran. Ibland sover hon mellan oss i babynest då är man inte orolig när hon ligger där annars hade inte vågat utan babynest!

• frökenBea
    Ellen07 skrev 2019-08-11 22:27:27 följande:

Grattis till era bäbisar!

Skulle vilja dela med mig min erfarenhet av magont och skrikandet på eftermiddag och kväll ! Vi hade riktigt kämpigt på kvällarna fr 8 till 12 på kvällar sedan vår dotter var en vecka tills de här sista dagarna , hon är 4 v nu! Provade Sempers magdroppar dock en gång per dag men fick tipset att ge 3 ggr per dag och nu funkar jättebra och hon är helt lugn och sover hela kvällarna med ! Mycket mindre gasig! Jag ammar och får ersättning med!

Vi lägger henne i babynest i sin egen säng bredvid våran. Ibland sover hon mellan oss i babynest då är man inte orolig när hon ligger där annars hade inte vågat utan babynest!

Så skönt att ni lyckades hitta nåt som hjälpte <3

Usch, så frustrerande d måste va när bebis skriker så många timmar :(

Min lilla tjej skriker inte så mycket men hon har nån varannan dags rytm. Natten till igår va jättebra, då sov hon typ från 23-08.30 med 2 eller 3 avbrott för mat. Inatt har hon varit vaken typ HELA NATTEN:( skriker inte men blir fruktansvärt otålig och frustrerad när hon ligger o ska sova. Kan somna i vagnen eller vid mitt bröst men det är som att hon känner på sig när en annan ska sova...då vill hon ha uppmärksamhet. Jag blir galen och vet inte vad jag ska göra för att få henne att somna, vet att hon har ätit, ny blöja, har inte ont,,,,,hur gör man då? :(
  • Granskott

Hej allihop,

Hoppas allt går bra med era små.

Jag njuter verkligen av mammalivet

Min dotter är väldigt torr i ansiktet. Är själv en torris (väldigt ljus i hyn och rödlätt) vilket även hon ärvt. Har hittills smörjt de torraste partierna med lite babyolja men tycker inte riktigt det ger effekt. Någon som har andra tips som kan fungera? Ansiktet är ju känsligt så vill ogärna smörja med vad som helst:)

• Hoppasnu123
    Granskott skrev 2019-08-19 23:51:55 följande:

Hej allihop,

Hoppas allt går bra med era små.

Jag njuter verkligen av mammalivet

Min dotter är väldigt torr i ansiktet. Är själv en torris (väldigt ljus i hyn och rödlätt) vilket även hon ärvt. Har hittills smörjt de torraste partierna med lite babyolja men tycker inte riktigt det ger effekt. Någon som har andra tips som kan fungera? Ansiktet är ju känsligt så vill ogärna smörja med vad som helst:)

Det är mysigt med mammalivet! Vi är väldigt bortskämda med vår lilla snälla Greta.

Idag är hon lite kinkig, men får hon bara ha huvet under hakan på mej så är hon oftast nöjd:)

Babyolja borde ju va det mildaste. Jag började där men tyckte som du att det inte blev så mkt bättre. Smorde med decubal vilket fungerade bra. Inte behövt smörja så många gånger. Nu har hon istället fått alla mina hormoner å har riktig tonårshy.. hoppas hon snart får bli lika mjuk å fin som övriga kroppen.
  • Hoppasnu123

Ni som fick stygn nertill, när har de trillat bort? Någon som haft besvär? Eller märkt när de försvunnit?

Har helt för mig att det sas att de brukar sitta 1-2 veckor å sen trillar bort ( bland all annan information man fick på bb...)

Mina ha suttit en månad nu.. fick svaret att de lossnar av sig själva å att jag skulle höra av mig igen om jag har besvär av dem..

det har jag väl för visso inte, men det blöder lätt och man känner sig ju mer återställd när stygnen är borta..

Svar på tråden Tråden för juli-bebisar 2019