• 1234568

VARFÖR SOVER HAN INTE?

Pope Joan II skrev 2019-07-23 11:28:05 följande:
    Men vad då "kan inte ens duscha eller gå på toa utan att han är där"? Var ska han vara menar du? Han är inte ens ett år. Självklart är och ska han vara där du är. Egentid hör inte samman med spädbarnstiden och särskilt inte när du är ensamstående.

Nattetid tycker jag att du ska sluta amma, vara nära honom och stå ut tills dess att han är avvand. Han kommer förmodligen att få ett annat sovmönster av det, och du en mer sammanhängande sömn. 

Resten måste du naturligtvis inse hör till föräldragärningen. 
    Nu har du ju lite fel ändå. Dom flesta barn på 11 månader sover 2 ggr på dagen, minst 1 gång. Och dom sover ännu hyfsat länge dagtid. Självklart är det ju det TS menar när hon skriver "egen tid", och den tiden hon skulle vilja ha för att hinna duscha.

Det är inte normalt att en 11 månaders bebis sover endast 30 minuter dagtid, och är vaken ännu 23.00. Allt är så svart och vitt i din värld, och allt är stenhårt och enkelt.

Ts, sömn föder sömn. Kan du beskriva hur era rutiner ser ut. Du behöver sluta amma nattetid, för han kommer inte sluta vakna stup i kvarten så länge han får bröstet.
    Kan det vara så att han är hungrig? Har du försökt ge honom gröt morgon/kväll? Hur länge sover han på morgonen?

Jag är ensamstående tvillingmamma, och har varit det sedan dag ett. Förstår vad du menar att man behöver få pusta ut en stund på dagen, och det sker oftast när barnet sover. Jag minns jag gav gröt till frukost, mjölk efteråt (ersättning), sedan en flaska ersättning(eventuellt något mellanmål) på fm och så sov dom. Lunch riktig mat (ersättning efteråt), sedan sov dom igen, sedan mellanmål när dom vaknade (och ersättning). Sedan middag (och ersättning). Sedan gröt+ersättning innan läggdags. Och så sov dom hela natten. 

Dom sov i egen säng, mörkt rum.

När har du tänkt gå tillbaka på jobb? När du gör det så kommer ju dagis ta över en stor del, även dagsvilan. 
    Anors blir det ju som så at när man är ensam så är ju barnen med på allt. Jag levde mycket hemma och ute på vår gård dom första två åren, för det var enklast. Dock så hade jag ju 2 bebisar, så det var inte helt enkelt att ta med dom över allt. Eller ja, inte svårt, men med all vila+mat som skulle passas in så blev det bara för energikrävande.
  • 1234568
    Pope Joan II skrev 2019-07-23 11:28:05 följande:
    Men vad då "kan inte ens duscha eller gå på toa utan att han är där"? Var ska han vara menar du? Han är inte ens ett år. Självklart är och ska han vara där du är. Egentid hör inte samman med spädbarnstiden och särskilt inte när du är ensamstående.

Nattetid tycker jag att du ska sluta amma, vara nära honom och stå ut tills dess att han är avvand. Han kommer förmodligen att få ett annat sovmönster av det, och du en mer sammanhängande sömn. 

Resten måste du naturligtvis inse hör till föräldragärningen. 
    Nu har du ju lite fel ändå. Dom flesta barn på 11 månader sover 2 ggr på dagen, minst 1 gång. Och dom sover ännu hyfsat länge dagtid. Självklart är det ju det TS menar när hon skriver "egen tid", och den tiden hon skulle vilja ha för att hinna duscha.

Det är inte normalt att en 11 månaders bebis sover endast 30 minuter dagtid, och är vaken ännu 23.00. Allt är så svart och vitt i din värld, och allt är stenhårt och enkelt.

Ts, sömn föder sömn. Kan du beskriva hur era rutiner ser ut. Du behöver sluta amma nattetid, för han kommer inte sluta vakna stup i kvarten så länge han får bröstet.
    Kan det vara så att han är hungrig? Har du försökt ge honom gröt morgon/kväll? Hur länge sover han på morgonen?

Jag är ensamstående tvillingmamma, och har varit det sedan dag ett. Förstår vad du menar att man behöver få pusta ut en stund på dagen, och det sker oftast när barnet sover. Jag minns jag gav gröt till frukost, mjölk efteråt (ersättning), sedan en flaska ersättning(eventuellt något mellanmål) på fm och så sov dom. Lunch riktig mat (ersättning efteråt), sedan sov dom igen, sedan mellanmål när dom vaknade (och ersättning). Sedan middag (och ersättning). Sedan gröt+ersättning innan läggdags. Och så sov dom hela natten. 

Dom sov i egen säng, mörkt rum.

När har du tänkt gå tillbaka på jobb? När du gör det så kommer ju dagis ta över en stor del, även dagsvilan. 
    Anors blir det ju som så at när man är ensam så är ju barnen med på allt. Jag levde mycket hemma och ute på vår gård dom första två åren, för det var enklast. Dock så hade jag ju 2 bebisar, så det var inte helt enkelt att ta med dom över allt. Eller ja, inte svårt, men med all vila+mat som skulle passas in så blev det bara för energikrävande.
  • 1234568
    Anonym (Ts) skrev 2019-07-23 23:23:21 följande:

Våra rutiner är jättebra! Han äter precis som han ska och tillräckligt mycket! Han sover 2ggr om dagen 10-30min, kl 10 and kl 16. Bvc sa till mig att skippa sista och hålla honom vaken men han somnar ändå inte fören efter 23, men blir grinig.. jag har provat att hålla honom vaken hela dagen och lagt mig tillsammans med honom vid 21 men då vaknar han 3-4 På natten i är klarvaken o vill leka..

Vi går till öppna förskolan flera timmar, går långpromenader med hunden, myser i parken, leker i lekparken, gungar, leker med kusinerna, går till stranden, osv osv... så han är inte understimulerad. Medan kusinerna deckar efter en lång lekdag så är han ändå vaken till tidigast 23..

Sluta amma är svårt då han även har nattskräck och då är tutten de enda som funkar lite..

Jag vet att de vore bäst att sluta amma men de är inte de enklaste när man är helt slut varje kväll och han vägrar napp..

Hur länge testade du att hålla honom vaken? 1 dag ? två dagar? När du byter rutiner så behöver du vara konsekvent och stå ut några dygn. Inget går på en natt. Samma med natt ammningen. Du borde sluta, och det är några jobbiga nätter innan du ser resultat.

Om han sover 16 och framåt så är der självklart han inte är trött vid 20. Jag lät aldrif mina sova längre än till 15 när vi kom till 1 år och införde 1 vila. Inte heller innan. Dom sov mellan 9- 10 och sedan 12.30- 14.30 ungefär.

Håll honom vaken på fm till efter lunch, låt honom då sova så länge han sover. Typ från 12 till max 15. Sedan lägger du honom 19. Ger ordentligt med mat innan, låter honom inte amma på natten. Och stig upp senast 08. Om han vaknar på natten så kan du ge en skvätt vatten. Men ingen lek och inget bröst på natten.

Du behöver stå ut några dygn innan du får resultat.
  • 1234568
    Anonym (Qwerty) skrev 2019-07-25 01:20:25 följande:

Självklart är alla barn olika men normalt så ska inte en 11-möånaders behövas ammas på natten.

Något fel är det med rutinerna annars hade ta inte haft set som hon har.

Håller med. Varför frågar ts om råd när hon inte ändå verkar vilja ha dem?

För hur hon hanterar det är den direkta orsaken till problemet. "Låter honom sova efter kl 16, och ger bröstet på natten för att tyst/lugna honom". Inget av det kommer främja nattsömnen, inte heller dags sömnen för den delen.
  • 1234568
    Anonym (Nattamning) skrev 2019-07-25 14:42:34 följande:

Det finns inget som säger att ett barn som sover dåligt skulle sova bättre om man slutar amma på natten.

Det gör det visst det.
  • 1234568
    Anonym (Suck) skrev 2019-07-25 15:20:14 följande:

Att folk måste lägga sig i amning, ammade till dottern skulle fylla två, är jag glad för då hon va dålig på att äta annat, och mjölken innehåller mycket antikroppar osv samt hon behövde närheten. Alla barn är inte likadana och idag äter hon nästan allt och är väldigt trygg.

I många länder är det normalt att amma länge.

Men ingen talar ju om amning överlag i den här tråden. Men ts barn så har problem med sömnen, och det är för ts ett problem, och då blir ju amningen absolut relevant. För ett barn som ammas nattetid, så kommer ju vakna av den anledningen under natten. Och om det är orsaken till uppvaknandet, då blir ju amma/inte amma något man måste fundera på.
  • 1234568
    Anonym (Nattamning) skrev 2019-07-25 15:32:01 följande:

Berätta gärna.

Ett bsrn som får bröstet på natten så kommer vakna av den anledningen-få bröstet. Börjar du byta ut bröstet mot en skvätt vatten så är det inte lika värt att vakna längre. Samtidigt så ökar maten dagtid om barnet inte får äta på natten, och ganska fort så finns det inget som längre väcker barnet. Magen är full när man lägger sig, och vaknar man på natten då får man bara vatten. Då brukar sömnen bli bättre också.
Svar på tråden VARFÖR SOVER HAN INTE?