VARFÖR SOVER HAN INTE?
Nattetid tycker jag att du ska sluta amma, vara nära honom och stå ut tills dess att han är avvand. Han kommer förmodligen att få ett annat sovmönster av det, och du en mer sammanhängande sömn.
Resten måste du naturligtvis inse hör till föräldragärningen.
Det är inte normalt att en 11 månaders bebis sover endast 30 minuter dagtid, och är vaken ännu 23.00. Allt är så svart och vitt i din värld, och allt är stenhårt och enkelt.
Ts, sömn föder sömn. Kan du beskriva hur era rutiner ser ut. Du behöver sluta amma nattetid, för han kommer inte sluta vakna stup i kvarten så länge han får bröstet.
Kan det vara så att han är hungrig? Har du försökt ge honom gröt morgon/kväll? Hur länge sover han på morgonen?
Jag är ensamstående tvillingmamma, och har varit det sedan dag ett. Förstår vad du menar att man behöver få pusta ut en stund på dagen, och det sker oftast när barnet sover. Jag minns jag gav gröt till frukost, mjölk efteråt (ersättning), sedan en flaska ersättning(eventuellt något mellanmål) på fm och så sov dom. Lunch riktig mat (ersättning efteråt), sedan sov dom igen, sedan mellanmål när dom vaknade (och ersättning). Sedan middag (och ersättning). Sedan gröt+ersättning innan läggdags. Och så sov dom hela natten.
Dom sov i egen säng, mörkt rum.
När har du tänkt gå tillbaka på jobb? När du gör det så kommer ju dagis ta över en stor del, även dagsvilan.
Anors blir det ju som så at när man är ensam så är ju barnen med på allt. Jag levde mycket hemma och ute på vår gård dom första två åren, för det var enklast. Dock så hade jag ju 2 bebisar, så det var inte helt enkelt att ta med dom över allt. Eller ja, inte svårt, men med all vila+mat som skulle passas in så blev det bara för energikrävande.