VARFÖR SOVER HAN INTE?
Pope Joan II skrev 2019-07-23 11:28:05 följande:
Men vad då "kan inte ens duscha eller gå på toa utan att han är där"? Var ska han vara menar du? Han är inte ens ett år. Självklart är och ska han vara där du är. Egentid hör inte samman med spädbarnstiden och särskilt inte när du är ensamstående.
Nattetid tycker jag att du ska sluta amma, vara nära honom och stå ut tills dess att han är avvand. Han kommer förmodligen att få ett annat sovmönster av det, och du en mer sammanhängande sömn.
Resten måste du naturligtvis inse hör till föräldragärningen.
Jag är inte helt säker på att det är bra att sluta amma på nätterna just när barnet inte tar annan trygghet (övergångsobjekt) som napp, snittet el dyl. Min dotter var likadan på det viset och vaknade ofta på natten även om hon inte sov så få timmar som TS barn. När jag äntligen lyckades sluta blev det värre. Hon vaknade fler gånger och sov inte någorlunda förrän hon var 4-5 år. På jobbet tyckte de att jag har som en annan gladare människa. Det är liksom så jag är när jag är utvilad och inte går i ständig dvala????.
Jag vet också hur det känns att försöka sluta nattamma. Barnet skriker hysteriskt timma efter timma, man är kanske rädd att störa grannarna och man vet att bara man tar fram bröstet blir barnet direkt harmonisk och kan koppla av.
Tur att detta var mitt andra barn. Annars hade det bara blivit ett.
Till TS. Det låter jättejobbigt! Värre än jag hade. Jag skulle nog ha övervägt att prova medicin om sjukvården föreslår det. Viktigt att barnet och du får sova för att må bra.
Kanske blir det också lättare om/när barnet börjar på förskola beroende på vad du har för jobb. Då kan du åtminstone gå gå på toaletten själv ibland och ha någon kafferast eller så.
Lycka till och försök stå ut! Förr eller senare blir det bättre!
.