• uska81

VARFÖR SOVER HAN INTE?

Jag har inte läst allas svar men jag ser att för det första är problemet att du söver honom i famnen vaggandes. Det leder till att när han vaknar på natten så märker han att han inte är där han vaknade. Alla barn vaknar flera ggr på natten. Men det märker man inte av om barnet är tryggt och somnar om själv. Min 2 åring somnar i sin säng varje kväll själv. Han får sin välling bara.

Jag har även tvillingar som idag är 14 år. Du måste börja med rutinen att lägga barnet i en egen säng. Så han blir trygg där själv och sluta amma. Jag är också ensamstående på heltid. Och det har jag varit hård med att man somnar i sin säng för det vet jag ger mig mera egentid. Så jag kan duscha och diska på kvällarna.

• uska81

Jag har aldrig legat bredvid min 2 åring för att svara på din fråga. Sitter på en stol bredvid sen start. Du får väl låta det ta en timma och mer i en vecka. Sen kommer han förstå läget. Min 2 åring brukar vakna på morgonkvisten och då lägger jag honom i min säng och vi somnar om ett par timmar till. Men dom få tillfällena han vaknar på natten går jag bara in och ger honom lite vatten. Men tar inte upp han ur sängen.

När tvillingarna var 4 år började jag låta dem somna helt själva. La dom och gick ut ur rummet. Tog väl 2,3 dagar sen var det inga problem. Var konsekvent och envis. Bara man bestämmer sig brukar barnet känna trygghet i det.

Svar på tråden VARFÖR SOVER HAN INTE?