• Anonym (Ts)

VARFÖR SOVER HAN INTE?

Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre!

Min son är nu 11månader och han sover knappt något alls?

Jag är ensamstående och har ingen runt mig för avlastning tyvärr.. I 11 månader har jag konstant vart med min son.

Han är världens goaste och snällaste men han HATAR att sova. De tar minst 1 timma att få honom att sova men oftast tar de mycket längre än så och han skriker hela tiden.. jag går runt och vaggar honom och har gjort sedan han va liten och nu börjar de ta rejält på armar o rygg.

Han vägrar napp, snutte o nalle. Han sover ca 30min på dagen och somnar aldrig innan 23 på kvällen och sedan på natten vaknar han flera gånger..

Han är inte understimulerad inte överstimulerad.

Rutinerna är bra!

Jag vet inte vad jag ska göra längre?

Jag får ingen egentid för han ska konstant vara runt mig. Kan inte ens duscha eller gå på toa utan att han är där.

Jag fattar att förändra livet är svårt.. men de här tär otroligt mycke.. när jag försöker förklara för folk så är de ingen som förstår..

Är de någon som har haft liknande problem??

Hur länge ska de vara såhär?

Jag ammar fortfarande på natten då de är det ända sättet att få honom att somna om. Han vägrar flaska på natten.

Jag önskar bara att vi båda två kunde få mera sömn så man orkar med dagen och kan njuta av att vara mamma..

• Svar på tråden VARFÖR SOVER HAN INTE?
  • Anonym (Elin79)

Alla barn är olika så det är inte säkert att ditt barn funkar som mina har gjort.
    Men vi har från rätt tidig ålder försökt att göra natten så tyst och tråkig som möjligt. Vaknar man på natten så kan man beroende på ålder få amma/en flaska ersättning eller ett glas vatten men that's it. Ett litet barn som inte kan ta sig ur spjälsängen kanske kunde ha någon mjuk bok eller nalle där att roa sig med en stund för att sen somna om. Inte en chans att någon av oss vuxna gick med på att leka eller så, inte på natten.

Dagtid verkar ditt barn inte ha så stort behov av sömn. Annars kunde ett tips vara att försöka  få den första vilan längre. Kring ett år har våra barn gått från att sova 2ggr till att bara sova en gång och då har den vilan hamnat efter lunch. Barnen har sovit 1-1,5h. Första barnet skulle prompt sova inne i egen säng. Andra barnet sover helst i vagn så då tar vi 9 dagar av 10 en lång promenad efter lunch och så får han somna i den. 

Känner igen det du skriver om obefintlig egentid. Jag har haft med min lilla överallt, enklast var att ha honom först i babysitter och sen i gåstol i badrummet. Alternativ sätta honom i badbaljan i badkaret så fick han bada samtidigt som jag duschade. I övrigt har jag följt honom i det han önskat göra, för att göra det så enkelt som möjligt.

• Anonym (Idiot??)
    Anonym (.) skrev 2019-07-23 22:54:19 följande:
    Nu är jag utbildad läkare som hjälper barn som har sömnproblem så nu är det nog du som är korkad...
    Haha hur kommer det sig att alla som blir kallade otrevliga och okunniga helt plötligt är utbildade läkare,psykologer,inredare,advokat mm mm mm. Din "utbildning" tror jag vad jag vill om. Och om du nog är läkare så kanske du ska gå en utbildning i hur man bemöter människor. För du var riktigt dryg mot ts. Jag hade inte velat träffa en läkare som svarade som du gjorde när jag kom för hjälp med mitt barn som inte sovit på snart ett år.
  • viseversa
    Anonym (.) skrev 2019-07-23 11:24:44 följande:
    Ge han mer mat på dagen och sluta amma på natten. Självklart är inte rutinerna bra för då skulle han inte vara sån.
    Om du nu är "läkare" och jobbar med barn som har sömnsvårigheter så borde du veta hur man bemöter föräldrar som aldrig får sova och du borde också veta att många barn har svåra sömnstörningar som inte ha ett skit med dåliga rutiner att göra. Men med tanke på hur du svarade ts så tvivlar jag starkt på att du är läkare. 

Har flera vänner med barn som INTE SOVER trots bra rutiner och sjukvården kliar sig i huvudet och nästa steg är medicinering för att dom vaknar 20gr per natt och inte sopmnar på kvällen. Detta oavsetty mat eller itne mat på nätterna. Eller exakta läggtider eller annat. Tror dom flesta föräldrar gör sitt bästa för att skapa bra rutiner för INGEN vill gå upp 15-20 gr per natt pga barn med sömnrubbningar.

För som förälder orkar man inte sömnbrist år efter år efter år. Så om du nu jobbar med detta borde du gå en kurs i bemötande och empati för andra människor. Vilket du verkar sakna med tanke på ditt svar nyss.

Du lägger över allt på ts. typ "Självklart är det ditt fel att han är så. För hade du haft bra rutiner hade han sovit bra. Heeela natten hade han sovit" VAD vet du om det? Säger man så till en desperat mamma som aldrig får sova? Gör man det som "läkare" skrämmande isåfall om du jobbar med det du påstår du jobbar med. Skäms på dig.
  • Anonym (Anna)

Har samma problem med att min ettåring vaknar på natten och att jag har svårt att sluta amma på natten. Men han sover hyfsat på dagen i alla fall och somnar oftast i rimlig tid på kvällen. Sen är jag inte ensamstående, måste vara jättetufft för dig med så lite egentid.

• louisa83
    cosinus skrev 2019-07-24 10:24:11 följande:

Fysiskt obehag i kroppen, typ ont i magen?

Vissa barn kan då ist för att bli gnälliga bli hyperaktiva för att ignorera obehaget. Att han skriker i panik inför att sova och vaknar med vad du tolkar som nattskräck kan lika gärna vara något son stör honom fysiskt.

Med två allergiker varav den ena bara reagerat med magont så ligger det alternativet nära till hands för mig. En lågoddsare på små barn är isf mjölk. Kan vara värt att prova ta bort det 2 veckor ur er kost

Det var det första jag tänkte också. Han har förmodligen lite ont någonstans! Tycker att du ska kolla upp det här faktiskt ts. Mina tvillingar sov inte heller så mycket, men de tiderna som du beskriver är inte normala skulle jag våga säga. Det är förmodligen något som stör honom. Kan mycket väl vara så att han är allergisk mot något.
  • 1234568
    Anonym (Ts) skrev 2019-07-23 23:23:21 följande:

Våra rutiner är jättebra! Han äter precis som han ska och tillräckligt mycket! Han sover 2ggr om dagen 10-30min, kl 10 and kl 16. Bvc sa till mig att skippa sista och hålla honom vaken men han somnar ändå inte fören efter 23, men blir grinig.. jag har provat att hålla honom vaken hela dagen och lagt mig tillsammans med honom vid 21 men då vaknar han 3-4 På natten i är klarvaken o vill leka..

Vi går till öppna förskolan flera timmar, går långpromenader med hunden, myser i parken, leker i lekparken, gungar, leker med kusinerna, går till stranden, osv osv... så han är inte understimulerad. Medan kusinerna deckar efter en lång lekdag så är han ändå vaken till tidigast 23..

Sluta amma är svårt då han även har nattskräck och då är tutten de enda som funkar lite..

Jag vet att de vore bäst att sluta amma men de är inte de enklaste när man är helt slut varje kväll och han vägrar napp..

Hur länge testade du att hålla honom vaken? 1 dag ? två dagar? När du byter rutiner så behöver du vara konsekvent och stå ut några dygn. Inget går på en natt. Samma med natt ammningen. Du borde sluta, och det är några jobbiga nätter innan du ser resultat.

Om han sover 16 och framåt så är der självklart han inte är trött vid 20. Jag lät aldrif mina sova längre än till 15 när vi kom till 1 år och införde 1 vila. Inte heller innan. Dom sov mellan 9- 10 och sedan 12.30- 14.30 ungefär.

Håll honom vaken på fm till efter lunch, låt honom då sova så länge han sover. Typ från 12 till max 15. Sedan lägger du honom 19. Ger ordentligt med mat innan, låter honom inte amma på natten. Och stig upp senast 08. Om han vaknar på natten så kan du ge en skvätt vatten. Men ingen lek och inget bröst på natten.

Du behöver stå ut några dygn innan du får resultat.
  • Klimat Apokalypsen

Hej Ts. 

Vi har en high need baby hemma hos oss (säger inte att din är det) som också har svårt att somna både dagtid och kväll.

Vi upptäckte för en kort tid sedan att vår bebis somnar som en stock praktiskt taget direkt när hon gungas i hängmatta. Har du provat det?

• Klimat Apokalypsen
    Pope Joan II skrev 2019-07-23 11:28:05 följande:
    Men vad då "kan inte ens duscha eller gå på toa utan att han är där"? Var ska han vara menar du? Han är inte ens ett år. Självklart är och ska han vara där du är. Egentid hör inte samman med spädbarnstiden och särskilt inte när du är ensamstående.

Nattetid tycker jag att du ska sluta amma, vara nära honom och stå ut tills dess att han är avvand. Han kommer förmodligen att få ett annat sovmönster av det, och du en mer sammanhängande sömn. 

Resten måste du naturligtvis inse hör till föräldragärningen. 
    Hur kan du med?! En ensamstående mamma som mår skit och ber om råd och stöd på fl och du passar på att vara förringande och nedvärderande? Har du någon form av empatisk förmåga? Alls? 

Har du något råd att ge ts eller vill du bara trycka ned någon annan för att själv känna dig "duktigare"?
  • Anonym (Ts)

Han har problem med mjölkprotein and har inte fått mjölk sedan 2 månaders ålder, eftersom jag ammar avstår även jag 100% mjölkprotein! :)

När jag har provat andra rutiner har jag självklart gjort de mer än 1-2 dagar.. varje gång jag provar något nytt gör jag detta 2-3 veckor.

Vi har vart hos doktor för hans nattskräck och de är detta han har eftersom han är sovande och tom kryper i sömnen.. Om jag inte get tutte skriker han brutalt i ca 20min innan han kommer till ro.. och ger jag tutte är han gnällig men skriker iaf inte! Detta gör jag både för att jag är jätte trött och för att de gör ont att se ens barn ha de jobbigt..

Bvc har pratat om medicinering men jag skulle självklart vilja undvika det och få honom att kunna sova av sig själv.. anledningen till att jag nu låter honom sova 10-30mim vid 16 är för att han inte somnar tidigare ändå utan blir bara mer grinig om jag skippar de

• Anonym (Qwerty)
    Anonym (Ts) skrev 2019-07-23 11:20:32 följande:

Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre!

Min son är nu 11månader och han sover knappt något alls?

Jag är ensamstående och har ingen runt mig för avlastning tyvärr.. I 11 månader har jag konstant vart med min son.

Han är världens goaste och snällaste men han HATAR att sova. De tar minst 1 timma att få honom att sova men oftast tar de mycket längre än så och han skriker hela tiden.. jag går runt och vaggar honom och har gjort sedan han va liten och nu börjar de ta rejält på armar o rygg.

Han vägrar napp, snutte o nalle. Han sover ca 30min på dagen och somnar aldrig innan 23 på kvällen och sedan på natten vaknar han flera gånger..

Han är inte understimulerad inte överstimulerad.

Rutinerna är bra!

Jag vet inte vad jag ska göra längre?

Jag får ingen egentid för han ska konstant vara runt mig. Kan inte ens duscha eller gå på toa utan att han är där.

Jag fattar att förändra livet är svårt.. men de här tär otroligt mycke.. när jag försöker förklara för folk så är de ingen som förstår..

Är de någon som har haft liknande problem??

Hur länge ska de vara såhär?

Jag ammar fortfarande på natten då de är det ända sättet att få honom att somna om. Han vägrar flaska på natten.

Jag önskar bara att vi båda två kunde få mera sömn så man orkar med dagen och kan njuta av att vara mamma..

Nej, era rutiner inte bra. En 1110-mpnaders ska inte behöva ammas på natten.
Svar på tråden VARFÖR SOVER HAN INTE?