Agdaa skrev 2019-07-26 23:39:46 följande:
Jag tycker inte att det är nån skillnad när det gäller djurplågeri mellan att köpa duntäcken till vuxna el barn men nu hade jag en diskussion med en blivande mamma som tyckte att det var ok att köpa duntäcke för att det är extra noga med små barn att de ska ha varmt täcke över vintern, Jag tyckte inte det var ok för jag litar inte på märkningar som säger att de försäkrar att de inte har plockat fjädrarna på levande fåglar. Jag skulle föredra nåt annat material.
Men nån skrev här att det var lika illa för miljön men hur ska man göra då tycker ni? Strunta i täcket? Finns det verkligen inga miljövänliga alternativ? Själv har jag haft mina täcken i 20 år nu så de är ordentligt utslitna så de behöver egentligen bytas ut men har verkligen ingen lust att bidra till miljöförstöringen.
Samma inlägg (dvs mitt) berättade också om täcken som är stoppade med texelull. Vill man inte sy själv, så kan man köpa färdiga exempelvis här, där ullen är producerad i Sverige:
http://www.ulltacket.se/produkter/ Finns kuddar också.
En annan fördel med ullen är att om täcket/kudden/madrassen slits ut, så kan man faktiskt återanvända ullen minst en vända till. Ett madrassföretag i Frankrike som jag läste om, sa att ullen håller minst 50 år, medan tyget kanske 20. Kan det bli miljövänligare än så?