Jag skrev en artikel för inte så länge sen om just spjälskydd. Tyvärr finns det ingen absolut forskning som säger varken bu eller bä. Snarare finns det två sidor: en som säger att det är ok med spjälskydd och en som menar på att det är en livsfara.
Saken är att det har skett dödsfall i USA med spjälskydd, och om jag inte missminner mig så har en del av dem varit "hemmagjorda". Jag har däremot inte hört om något dödsfall i Sverige - och du kan ju föreställa dig hur många bebisar som använder spjälskydd.
Den främsta anledningen till varför man började göra spjälskydd var dels för mysfaktorn, men också för att barnet inte skulle fastna i sängen. Men med åren har ju konstruktionerna förbättrats avsevärt och sängarna håller en otroligt hög kvalitet. Så frågan är om det ens är nödvändigt med ett spjälskydd nuförtiden.
Om du ska använda ett spjälskydd, se till att du köper från en välkänd tillverkare och att du testar, känner och klämmer på produkten innan ni börjar använda den. Håll även koll på barnet för att se vilka positioner han eller hon hamnar i för att se om det finns potentiella faror.