Du som fött prematur ca 34+0
Hej. Jag önskar informasjon från er som fött i närheten av 34+0, hur gick det för er efter födsel med amning och hemresa efter hur lång tid?
För 9 dagar sen kom min flicka till världen i vecka 34+0 och vi ligger nu på neonatal avdelning i Norge. Hon var måltider genom sond och är mätt 24 timmar i dygnet. Hon är idag 5 gram ifrån sin födelsevikt så den är hon ikapp imorgon på dag 10. Jag blir snart galen av att bo här och vill inget annat än komma hem med min bäbis. När jag frågar personalen om tiden framöver får jag inga konkreta svar, jag förstår att allt är individuellt men saker jag gärna vill veta är till ex:
-när sätter man barnet lite i ?svält? för att få igång amningen? Mitt barn är mätt hela tiden och behöver därför inte jobba för maten, jag lägger henne intill bröstet och hon kan suga mem behöver inte för maten kommer i magen ändå.
-hur länge ca är man kvar med en bäbis innan man får åka hem? Allt är okomplicerat med denna och enda behandlingen hon har är sond. Det känns som att jag aldrig kommer att komma härifrån eller få hjälp med att få igång amningen. Det enda jag gör hela dagarna är pumpar och sitter känguru med min trötta mätta bebis som bara sover och jag bryter ihop flera gånger dagligen i gråt och känner mig hopplös.