Inlägg från: Linnet1976 |Visa alla inlägg
  • Linnet1976

Är det verkligen ditt barn?

Jag är innerligt trött på kommentarer och frågor om mitt barns utseende.

Till saken hör det att min man har afrikanskt/europeiskt ursprung och jag väldigt mycket skandinaviskt blond och vit. Nu när vi fått barn tillsammans har vissa människor redan en bestämd uppfattning om hur vårt barn ska se ut. Och det redan innan barnet kom.

Och så ser inte barnet ut.

Så folk tycker att det är fritt fram att kommentera och ifrågasätta biologin vilket inte bara är tröttsamt (speciellt för min man) men också oförskämt. För vårt barn är blondare än mig, lika vit och med de blåaste ögonen.

Jag förstår att det är av ren nyfikenhet frågorna kommer, men jag vill inte dagligen besvara frågor som ?varför är hen så vit?? ?Kommer hen bli mörkare?? ?Är xx verkligen hens pappa??

Ska vi ställa samma frågor tillbaka? ?Är du verkligen Elsas mamma?? ?Varför har Leo så brunt rakt hår??

Mixade barn är just mixade och kan visa upp hudtoner och hårtyper från hela registret. Ska jag behöva uppge procentantalet och exakt etnicitet hos hela släkten för att få nåt sorts godkännande - 75% vit, känns det bättre då, mer troligt?

Nu bor vi i ett område som är rätt segregerat, välbeställda och vithyade sen generationer och jag gissar att det är ren okunskap och ovana som gör att folk tycker sig ha rätt att kommentera och ifrågasätta.

Men snart kommer vårt barn börja förstå de här vuxnas ihärdiga frågor och då når det en annan nivå, och vårt barn kommer snabbt bli varse att ?hudton? och ?ursprung? är av högsta prioritet, man frågar innan man ens sagt hej och presenterat sig. Och tidigt kommer vårt barn behöva lära försvara sig, att pappa verkligen är pappa.

Nån med liknande erfarenhet och som har bra svar på tal att ge alla glappkäftade vuxna?

• Svar på tråden Är det verkligen ditt barn?
  • Linnet1976

Saken är den att det är inte så ovanligt som man tror. Du berättar ju skälv om en familj här. Men eftersom man har en ?idé? om hur en mixad person ska se ut och om man inte känner många mixade personer så har man endast glasögonen på sig för att se en viss kombination.

Du skulle aldrig fundera över om vissa människor är mixade eller inte för de ingår inte i din uppfattning om hur mixade personer ser ut.

Det har varit väldigt befriande att besöka vänner i andra områden där variationen är större. Där slipper man den ignoransen och frågor som man faktiskt inte ställer vitt främmande personer på gatan.

• Linnet1976

Nej, jag har inte bott i vare sig USA el England.

Ok, ni missar hela min poäng. Kanske uttrycker jag mig otydligt.

Jag tycker helt enkelt att det är ofint att starta en konversation med att fokusera på hudton och behöva prata biologi.

Och ja, jag är vit - så det här är extremt lärorikt och en helt ny värld för mig.

Dock inte för min man.

• Linnet1976

Exakt och det förvånar mig måste jag säga. Och ändå inte... att de sitter på den största okunskapen (eftersom de inte utsatts för det och aldrig reflekterat över det) och då också den största nonchalansen. Det är som om de inte har nåt filter. Som liksom ?jag ser det här, det stämmer inte... så jag måste påpeka det?.

Som om det är deras rätt, och vår skyldighet att besvara.

Jag skulle vilja ha nåt bra svar att ge på tal när de här händer...

• Linnet1976

Hur menar du nu - är ett jättebra svar. Och låta dem förklara sig. Och låta jobbig tystnad uppstå som du säger...

Jag håller med om att det inte är så ovanligt med en ljus mix, speciellt inte här i Sverige där vi är en väldigt homogen folkgrupp. Blonda och väldigt vita sen generationer.

Många kommer på sig själva efter ett tag och börjar berätta om andra släktingar och vänner som också fått rödhåriga, väldigt ljusa (eller mörka) blonda, fräkniga och oväntade kombinationer av föräldrarna. Så exemplen finns, men ingen registrerar det helt enkelt. Det är som när man köper en röd barnvagn, då ser man bara röda barnvagnar på stan. Samma sak när man öppnar ögonen och ser alla variationer av föräldrar och barn.

Om folk bara hade lite tålamod och lärde känna än först skulle det säkert bli uppenbart och också helt irrelevant att fråga.

Svar på tråden Är det verkligen ditt barn?