Inlägg från: Anonym (Samma här) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Samma här)

Bebis har svårt att bajsa

Båda mina barn har besvärlig förstoppning och kunde som späda inte bajsa själva. Den ena fick laktulos praktiskt taget från födelsen och den andra vid 6v ålder. Gick öka doserna upp till 25 ml/dygn för att få effekt. Fick ändå hjälpa till att stimulera ändtarmsöppningen för att de skulle kunna bajsa. Vid 5 resp 6 mån ålder fick de forlax junior istället. Jättebra. Nu är de 6 resp 2 år gamla och behöver det fortfarande. Kommer nog aldrig att kunna sluta m Forlax. Båda åt mjölkfritt tills de var ca ett år. När de var 8-9 månader började jag sätta dem på pottan. Då började de koordinera krystningen bättre och jag kunde sluta stimulera ändtarmsöppningen. Den yngsta av barnen har fått resulax (litet lavemang) när det varit extra besvärligt.

Mina råd är alltså:

1:Laktulos som du ökar dos av om dålig effekt

2: Forlax fr 6 månaders ålder

3: fortsätt mjölkfritt

4: Bajsa på pottan så tidigt som det går

5: Resulax vid behov (kan fås på recept i kartong om 50 st)

• Anonym (Samma här)

Mina barn bajsade sällan varje dag som spädisar men varannan dag är väl lämpligt. Ja de får mkt gaser av laktulos men jag tyckte att det var värt det då de bajsade ca varannan dag med behandlingen å typ stenhårt annars dvs förstoppningsproblemen tyckte jag var värre än gaser (men det kan ju förstås vara annorlunda för er). Gaserna var de anledning jag såg till att de fick forlax junior så fort fass-texten medgav. Forlax ger ej gaser.

Bra att ni har tid hos barnläkare snart. Ersättning är svårsmält för många bebismagar och de mjölkfria varianterna symptomlindrande för många även om de inte har ngn regelrätt komjölksproteinallergi. Mitt råd är att ni överdriver den positiva effekten av den mjölkfria ersättningen vid besöket. Mina barn fick bara ersättning (dvs ingen amning) och den mjölkfria ersättningen var mkt bättre men trots det behövdes (och behövs fortfarande) förstoppningsbehandling. Vissa barn har besvärliga magar! Det kommer att bli bättre!!

• Anonym (Samma här)

Min uppfattning är att det är vanligt att små bebisar behöver hjälp med termometer,pysventil etc för att kunna bajsa. Mina barn har behövt detta, mjölkfri ersättning och medicin. Förstås är det viktigt med läkarbesök så att det inte är ngt allvarligt bakom. Det är först när de kunnat börja bajsa på pottan vid 8-9 mån ålder jag kunnat sluta stimulera ändtarmsöppningen.

Svar på tråden Bebis har svårt att bajsa