Straff eller belöning. 3 åring som slåss.
Nu ligger man här med dåligt samvete för man inte riktigt vet om man som förälder gjort rätt eller fel.
Min son är 3år. Och när han var cirka 2år delade jag ett inlägg om att han hade slagit mig. Jag hade då som en konsekvens förklarat att jag får ont och mamma blir ledsen. Någon minut senare kramas vi och han ber om en glass som jag tidigare lovat. Vi går och äter glass och allt är frid o fröjd.
Glassen har ju inget med slaget att göra.
Blev lite kommentarer om att jag Belönade sonen med en glass och att jag definitivt inte borde ha gett glass. Vilket iofs hade varit mer som ett straff än en naturlig konsekvens.
Nu är vår son väldigt temperamentsfull. Jag arbetar mycket föe att förhindra utbrott vilket funkar väldigt bra. Men ibland sker det. Och då kan han slåss.
När han slåss sitter jag med honom och vi pratar. Jah förklarar hur fel det är. Atr man får ont osv osv. Vilket iofs inte ännu fått honom att sluta slåss helt..
Ikväll så fick sonen ett utbrott som var svår o hinna hindra. Han slår sin pappa i ansiket och skriker.
Vi båda pratar med honom. Konsekvensen här.är typ att vi inte vill "leka " med honom om han ska slåss. Men direkt därpå säger sonen att han vill kolla Ipad. Vilket han brukar få göra då o då.
Pappan anser att Nej. Du slog mig precis. Det var fel. Du får inte ipaden nu. Kanske senare.
Min reaktion först var att NEJ. Det är ju ett straff.
Men sen kom jag o tänka på glassen. Hur folk ansåg att det var som en belöning.
Skulle vi verkligen låta honom se på ipaden direkt efter han slagit pappa/mamma? Och (fel ord) "belöna"?
Samtidigt som att neka honom ipaden vore ett straff.
Tankar på det?
Vi tog bort ipaden och han var upprörd i 10min. Sen lekte vi med lego och han glömde bort den.
Kan säga atr vårat prat prat prat om att man inte fåe slåss känns som om det inte ger några resultat :/ kanske behövs detta om just ipaden