• Megamartina

Sömn 10 månaders

Min tjej är 10 månader och har börjat med att inte sova på natten! Hon vaknar mellan 00-03 och är klarvaken och vill gå upp

Det sliter så hemskt på mig fast jag är mammaledig och inte behöver gå upp tidigt till jobbet

Hennes pappa, min sambo, jobbar långa dagar så jag har princip tagit hand om henne själv sen hon kom till världen

Idag sov hon mellan 9-10.30 (pga vi gick upp 01 natten innan....) sen höll jag henne vaken till halv fem och hon fick sova till kl fem

Somnade för ?natten? igen vid 20 och nu sitter vi här... halv ett gick vi upp - ÄR SÅ TRÖTT !

Vad gör jag för fel?? Hur ska jag göra?

Snälla ge mig alla tips ni har ! Kram

• Svar på tråden Sömn 10 månaders
  • Orkide

Försöka planera hennes sovschema exempel:

Om ni går upp vid 06. Sover en stund på fm och sen sen igen på em denna gång kortare ca 30min och inte efter 15.

Om hon hon vaknar på natten gå inte upp, tänd inga lampor och prata inte. Amma/ge en flaska bara vid behov.

• Otit

Tänker spontant att det är för sent att sova vid 17. Min dotter är 11 månader och sover ungefär såhär: vaknar typ 06-06.30, sovstund vid 08.30 och sen 13.00. Somnar för natten vid 19.00. Sen vaknar hon ibland på natten men somnar snabbt om.

• Orkide
    Megamartina skrev 2019-09-13 22:06:11 följande:

Ganska exakt så jag gör :(

Fast du skriver att hon sov vid 16.30-17. Och att ni gick UPP 00.30. Det är inte ens i närheten av det jag skrev :p
  • Mangodill

Vår 10 mån vaknar mellan 06-07, sover middag ca 08.30-10.00 och ca 13.30-15.00. Sen läggs hon för natten vid 19.30, efter 1,5 port gröt. Hon vaknar också på natten och vill ha mat om vi minskar gröten till 1 port.

Hon vaknar för tillfället 2 ggr på natten i behov av extra närhet. Enligt vår bvc-sköterska är det ytterligare en seperationsångestfas här vid 10 mån, så det är inget ovanligt eller konstigt. Dock somnar vår dotter oftast om inom 5 min.

Vet du varför hon vill vara vaken? Hungrig? Törstig? Vill ha närhet? Är det tillräckligt mörkt i rummet? Har ni introducerat snutte (ska ju tydligen kunna hjälpa vid 10 mån)?

Ett annat tips som jag läst om, men inte testat själv, är att sätta klockan på ca en timme innan barnet oftast vaknar. Mata barnet i sömnen och sen ska tydligen barnet kunna sova vidare, mätt och belåten. Efter några nätter slutar man och beteendet/vanan har avbrutits. Kanske något att testa?

Svar på tråden Sömn 10 månaders