IVF: mående under hormonbehandling
Det tycks vara väldigt individuellt hur man reagerar på hormonbehandlingen under IVF. Utöver den stress och psykisk påfrestning man känner av att inte kunna bli gravid så tillkommer mer eller mindre jobbiga fysiska besvär med hormonbehandlingen. Men det senare beror på hur man som individ reagerar på hormonspelet i kroppen. Vissa verkar få väldigt stora besvär av hormonbehandlingen, några känner ingenting och så allt däremellan såklart. Om IVF-behandlingen sedan lyckas och man blir gravid börjar ju ett nytt hormonspel i kroppen. Min fundering är om det kan ses nått samband mellan hur starkt man reagerar på hormoner under IVF och starkt man sedan reagerar på hormonsvängningarna under graviditeten(förhoppningsvis :)) , tex trötthet, illamående, humörsvängningar, depression etc.
Jag ska alldeles snart göra mitt första ägguttag och har, förutom trötthet, inte haft mycket besvär under hormonbehandlingen men har oroat mig lite för framtida graviditetsbesvär då jag har haft ångest/depressioner tidigare.