Fuskar tvättmaskinstillverkarna med tvättemperaturen för att få bättre miljöklassning
Vi har rest i sommar och kommit hem med två olika tarmparasiter i familjen, Giardia och Cryptosporidium (=svår magsjuka). De är motståndskraftiga mot mycket, t.ex. mot klor, så därför började jag försöka ta reda på om de kan tänkas överleva en vanlig tvätt i 60 grader. Det visar sig att de klarar 60 graders vattentemperatur i minst 5 minuter och är fortfarande smittsamma. Längre tid och högre temperaturer klarar de troligen inte.
Det fick mig att börja fundera över hur varmt det egentligen blir i min tvättmaskin när jag tvättar ett 60-program. Efter att ha mätt temperaturen visar det sig att maxtemperaturen blir bara 53 grader under en tredjedel av tvättprogrammet. Resten av tiden ligger temperaturen mellan 30-35 grader. 53 grader räcker troligen inte för att döda Giardia eller Cryptosporidium.
Så nu undrar jag om tvättmaskintillverkarna fuskar med tvättemperaturen för att få bättre miljömärkning på sina maskiner?