• Desperation

Förstoppad 6-månaders, helt desperat

Är helt desperat efter tips och råd!

Har en 6-månaders som nyligen konstaterats förstoppad, men vi får ingen hjälp och han sover helt uselt sen födelsen. Han har varit jättegasig hela livet och jag har uteslutit mjölkprotein i två omgående, ca 6 v åt gången utan jättestor effekt. Har alltid haft svårt att bajsa, har fått krysta mkt och vi har använt fispipar för att hjälpa honom. Initialt i livet vaknade han och ammade ungefär varannan timme, men då somnade han snabbt om så det var ändå acceptabelt. Men nu vaknar han lika ofta, om inte oftare, är jättemissnöjd, slänger sig hit och dit och försöker prutta utan effekt. Inatt barn han tex vaken mellan 2-4 förutom de 6 gånger som han ockaå ammade. Jag håller på att gå itu, får ta alla nätter och kan inte sova igen något på dagarna. Vi har också en treåring i trotsåldern som gör att jag kroknar snart. Min sambo är en klassisk man som inte tror på någon typ av allergi eller dylikt...han gav tex barnet fil som smakis medan jag uteslöt mjölk. Vi har ett uselt förhållande dessutom.

Nu har vi fått rådet att ge klyx dagligen plus movicol, men sonen har ändå inte bajsat själv mer än tre gånger på 1,5 mån. Ger minimalt med smakisar för att han inte ska bli mer förstoppad, men inget vi gör verkar funka. Vi klr fispipar, magläge, roterande jävla babysitter, allt. Har försökt ge ersättning till kvällen om han nu egentligen är hungrig, men han blir bara sämre. Jag är desperat efter hjälp, men ingen tar mig på allvar. Sitter här och gråter medan jag skriver.. snälla, finns det någon som varit med om liknande? Vad gjorde ni och varför hade er bebis problem?

• Svar på tråden Förstoppad 6-månaders, helt desperat
  • Fialotta75

Kan tillägga att vi fick hjälp på barnmottaggning och inte via vårdcentral. Ni behöver kontakt med en kunnig barnläkare. Kräv att få byta läkare om ni inte blir lyssnade på.

• möjligt
    Desperation skrev 2019-09-16 03:35:35 följande:

@möjligt Kl är 3:28 och jag sitter och vaggar gråtande bebis... Nä, det stämmer tyvärr inte. Han har alltså inte bajsat själv överhuvudtaget mer än tre gånger på 1,5 mån. Det går 10-14 dgr mellan gångerna tills vi började klyxa honom och då var avföringen klumpig och slemmig. Han har planat i både vikt och längd, vilket jag inte skrivit. Dagtid är han supermysig, glad och nöjd förutom viss fisproblematik som visar sig genom plötsliga gallskrik där han kastar sig fram och tillbaka tills han pruttar. Nattetid blir det tusen gånget värre. Så nej, han är inte HNB. Men fack för förslaget, det hade ju kunnat vara så.

Usch vad hemskt! Tycker ni ska vända er till barnsjukhuset i ert närområde. BVC är sällan särskilt bra när det börjar komma till specifika problem, men de brukar kunna remittera vidare
  • Lucia2019

Hej!

Ursäkta, kanske redan någon som har tipsat om detta eller så kanske ni redan har provat...men för oss så funkade katrinplommon. Jag köpte katrinplommon (torkade) och la dom i blöt under natten. På morgonen mixade jag det med lite av det vattnet som dom låg i under natten. Har i ett par matskedar i gröten på morgon och jävlar vad d sätter fart på min 7 månaders bebis! Började med det när han var 5 månader!

Lycka till :( 

• Umayma113

Min son på 8 månader äter Lactulos dagligen sen han var 1 månad ca, idag får han 14 ml dagligen, och han får även magdroppar. Står max 5 droppar om dagen men han får 15 annars har det ingen effekt (ja bvc vet detta redan).

Lekte även mycket med honom under massagen, att cykla benen hjälpte och sedan pressa upp knäna mot magen och trycka lite och hålla så i några sekunder.

Han hade enormt mycket problem med förstoppning och gaser, han skrek av smärta varje gång han skulle fisa.

• Desperation

@Fialotta75 Vad mysko att båda dina barn har problem! Vet man varför? Upplever du att movicol funkar bättre än laktulos? Bra idé det där med pottan, ska testa det vid nästa klyxomgång. Hur gick det att introducera fast föda för dina barn? Här blir det nämligen mkt större problem bara han luktar på mat...så att avsluta amningen snart känns som en avlägsen dröm liksom..

@Lucia Tack för tipset, har försökt och det blev VM i gasattacker tyvärr..

@Umayma Funderar på att fråga om man kan testa laktulos istället då det är svårt att få i honom den stora mängden movicol eftersom han bara ammar. Tyvärr är ju laktulos mer gasbildande vad jag förstått.. Vet ni varför han har det så besvärligt?

• HeidiHR

Inte läst hela tråden, men vill tipsa om ec eller babypottning! Vår son hade gaser och annat krångel med magen (dock inte så illa med förstoppning som er stackare verkar ha) och vilken skillnad! Problemen försvann i stort sett över en natt. Det är lättare att bajsa när man får upp knäna som i en squat. Kan barnet sitta själv? Testa potta! Annars på toaletten, där ni håller i honom rygg mot er mage och håller under knäna så han kommer i sittande position, över toaletten. Googla för mer info, finns massa bra att läsa!

Hoppas det ni hittar nåt som funkar!

• hemligmamma

Ni har säkert provat en massa... vi hade ungefär samma problem. Jag avbröt matningen och la barnet på mage och "skumpa rumpa", så kom det upp rapar. När det var klart fick barnet äta igen. I vårt fall ammade jag. Det visade sig till viss del kunna bero på allergi så jag fick inte äta fisk, inte äta citrus, inte äta choklad osv. Men i vårt fall var och är mjölk fortfarande en bidragande orsak. Även om det inte sägs vara allergi.
    Om du ammar får du äta mjukande mat, tex mogen banan (grön eller gul banan ger hård mage), rabarber, katrinplommon etc. Försök att inte ge ersättning/välling.

Jag la alltid mina barn på mage efter matning för att få bort rapar och överskottsmaten. Det kan ju i värsta fall vara tarmstopp/tarmvred? 

Magmassage från vänster upp-neråt och höger upp-neråt gav effekt liksom triggerpunkter under fötterna. 

För oss har problemen fortsatt långt upp i åldern, nu i närmare 9 år, Och det har alltid påverkat sömnen. 

Lycka till och håll ut!

• loveu4ever

Ett av mina barn hade typ samma problem som din. Det visade sig att han var allergisk mot mjölkprotein och ägg. Mina råd till dig om du vill prova och inte redan gjort det är att återgå till helamning igen. Sluta själv att äta ALLT som innehåller mjölk ägg och kanske något annat som du har en tanke på att han inte tål. Ät så rent som möjligt, kött fisk fågel med ris eller potatis typ. Läs på allt innan du äter det. Byt d dropparna mot vattenbaserade. Mitt barn helammades i stort sett tills han var 1 år. Han åt kanske 1 tesked Smakis om dagen från 6 månaders. Följer bara barnet sin kurva är det lugnt att du fortsätter helamma. Mitt barn vägde ca 12 kg vid 1 år bara på amningen. Se till att äta och dricka MYCKET själv och amma ofta. Tarmarna kanske är omogna eller så är barnet allergiskt. Det är vad jag tror. 1 droppe mjölk kan förstöra magen fullständigt då! Be att få komma till en barnmottagningen för allergiutredning snarast. Och amma bara fram till att du får svar. Lycka till ts, jag skickar massa styrekramar till dig!

• Umayma113

Jag kan inte påstå att Lactulos är gasbildande, min son hade fruktansvärda problem med gasig mage och smärtsamma fisar. Där hjälper magdropparna, fast 3×maxdosen. Lactulos äter han ju dagligen i mer än ett halvår nu och jag kan inte säga att det gett honom en mer gasig mage. Tycker absolut du ska ta Lactulos, min barnläkare rekommenderade det starkt åt oss då min son också har hemskt svårt att tömma magen utan hjälp. Kunde inte alls. Av vad du skriver så verkar våra barn ha ungefär samma problem.

Nu äter min son nästan bara fast mat, dricker ersättning på kvällen och en gång på natten. Nan Sensitive. Jag har börjat så smått att försöka minska Lactulosen, en halv ml ca åt gången. Men emellanåt blir han förstoppad igen men då höjer jag bara dosen lite för tillfället.

• Umayma113

Nej vi har inte gjort någon utredning då Lactulos hjälpte ganska snabbt samt jag fick bukt med gasiga magen. Men det märks om han inte får i sig alla magdroppar att magen blir lite gasig direkt, men han kan fisa utan smärta vilket för mig är det viktigaste. Men vi (och bvc) tror att tarmarna är lite "omogna" på honom och vissa bebisar får tydligen gasig mage mer än andra. Han har fått prova äta allt utan någon reaktion så nån allergi betvivlar jsg starkt att han har.

Han var även ett s.k kräkbarn när han åt ersättning. Oj vad jag fick höra från alla håll av massa folk att det är säkert allergi hit och dit. Men han växer och frodas som han ska och mår bra.

Svar på tråden Förstoppad 6-månaders, helt desperat